DW40 op je V-snaar?
DW40 op je V-snaar?
Ik kreeg van 't weekend het advies om DW40 op mijn V-snaar te spuiten omdat deze wat lijkt te fluiten (Niet zo hard als de bekende te slappe V-snaar-jank hoor). Ik vindt het nogal een vreemd idee, smeermiddel op die snaar. Is dit wel verstandig?
gr, Chris
gr, Chris
Re: DW40 op je V-snaar?
Ik zou het met WD 40 proberen, als je de bus op z'n kop houdt spuit ie niet.
Is het een snaar van een 300 Tdi? dan klopt het verhaal.
Groet,
Ruud.
Is het een snaar van een 300 Tdi? dan klopt het verhaal.
Groet,
Ruud.
Voor een 200TDI idemdito.
Alleen heb ik het idee dat dit toch een tijdelijk lap middel is,ga binnen kort(lees als het droog is,als ik wat zin heb)m'n snaartje ietepieties vaster/stakker zetten.
Ik weet wel dat je bij een 200TDI gelijk aalebei de snaren moet stellen
Groeten Theo Kaufmann/Disco & RR6X4Carmichael
Alleen heb ik het idee dat dit toch een tijdelijk lap middel is,ga binnen kort(lees als het droog is,als ik wat zin heb)m'n snaartje ietepieties vaster/stakker zetten.
Ik weet wel dat je bij een 200TDI gelijk aalebei de snaren moet stellen
Groeten Theo Kaufmann/Disco & RR6X4Carmichael
dacht eerst ook dat het de V-snaar was maar ben er achter dat het (in mijn geval (=300tdi)de spanrol was. Kennelijk kan die ook droog lopen. Makkelijk te checken als WDbusje zo'n klein rood rietje heeft, dan kun je precies in de spanner mikken. Andere check is gewoon kijken hoeveel speling de rol heeft
Als het niet heeft geholpen kan je ook het volgende doen.
Snaar eraf halen en binnenkant van de snaar, de kant met al de groeven, goed schoonmaken met een staalborstel.
Ook alle rollen met groeven goed schoonborstelen met de staalborstel.
Het fluiten wordt mede veroorzaakt door het vuil wat zich in de groeven vastzet.
Bij mij heeft dit geholpen het fluiten en piepen is over.
Frans Bonnes
Disco 300TDi
Snaar eraf halen en binnenkant van de snaar, de kant met al de groeven, goed schoonmaken met een staalborstel.
Ook alle rollen met groeven goed schoonborstelen met de staalborstel.
Het fluiten wordt mede veroorzaakt door het vuil wat zich in de groeven vastzet.
Bij mij heeft dit geholpen het fluiten en piepen is over.
Frans Bonnes
Disco 300TDi
Chris ik denk dat het je spanrol is.
Spuit eerst eens een beetje richting die bout.
Het komt doordat het lager rond draait om de as.
Het is een echt kl...te systeem.
Wat wel vrij lang hem het zwijgen oplegd is D2 smeermiddel.
Weken stil.
Ik ben bezig met een oplossing ,,,,,,,
Spuit eerst eens een beetje richting die bout.
Het komt doordat het lager rond draait om de as.
Het is een echt kl...te systeem.
Wat wel vrij lang hem het zwijgen oplegd is D2 smeermiddel.
Weken stil.
Ik ben bezig met een oplossing ,,,,,,,
Re: WD40 op je V-snaar?
Volgens het engelse prikbord, waar een hele discussie hierover was, wordt het veroorzaakt door verglazing van het oppervlak van de spanrol. Volgens hen helpt grafietpoeder op de riem, nadat de rol was geschuurd.Alleen oppassen, niet te veel i.v.m. de laaddynamo.Grafietpoeder is een prima geleider voor electrische stroom.
Er schijnt een ander merk riem te zijn die geen verglazing veroorzaakt, dus ook geen bijgeluiden.
Groet,
Ruud.
Er schijnt een ander merk riem te zijn die geen verglazing veroorzaakt, dus ook geen bijgeluiden.
Groet,
Ruud.
Misschien bedoelen ze toch wat anders dan WD 40.Er is speciaal spul (in spuitbussen) te koop ,speciaal voor V-snaren.Het smeert niet maar is erg plakkerig.
Ik heb het ooit eens gebruikt bij een andere auto en moet zeggen dat het goed werkte.
Maar hoe het spul heette weet ik niet meer..
Ik heb het ooit eens gebruikt bij een andere auto en moet zeggen dat het goed werkte.
Maar hoe het spul heette weet ik niet meer..
Bijvoorbeeld Rocol belt dressing spray. [www.rocol.com]
Oke, het is een lange link maar dan heb je ook wat.
Ze hebben trouwens ook EP00 (fusee) vet in kleinere verpakking (5kg).
Dennis B.
Oke, het is een lange link maar dan heb je ook wat.
Ze hebben trouwens ook EP00 (fusee) vet in kleinere verpakking (5kg).
Dennis B.
300 tdi meetal de spanpoelie.
Voor de snaar kun je ook koperspray gebruiken, werkt goed bij BMW.
Een wolk talkpoeder doet ook wonderen.
Johan
Voor de snaar kun je ook koperspray gebruiken, werkt goed bij BMW.
Een wolk talkpoeder doet ook wonderen.
Johan
Chris,
Welke snaar piept er ?
Ik neem aan dat je de spanning al gecontroleerd hebt, als die juist is/zijn dan zal het zeer waarschijnlijk niet de snaar zijn die piept maar één van de aangedreven onderdelen.
Ofwel;
de dynamo, maar dat kan je vrij goed determineren met zo'n joekel bovenop de motor (de lagers zijn trouwens kinderlijk eenvoudig te vervangen, ik heb foto's voor je als je wilt)
De waterpomp, kan je eventueel voelen (vaak moeilijk), of zien: water uit controle/afwaterings gaatje.
De spanrol, heeft een klein eigen olie resrvoir maar dat is lastig te vullen/controleren.
Ik zou eerst de spanrol controleren, voornamleij omdat het onderhoud ervan nogal eens overgeslagen werd.
Succes
Welke snaar piept er ?
Ik neem aan dat je de spanning al gecontroleerd hebt, als die juist is/zijn dan zal het zeer waarschijnlijk niet de snaar zijn die piept maar één van de aangedreven onderdelen.
Ofwel;
de dynamo, maar dat kan je vrij goed determineren met zo'n joekel bovenop de motor (de lagers zijn trouwens kinderlijk eenvoudig te vervangen, ik heb foto's voor je als je wilt)
De waterpomp, kan je eventueel voelen (vaak moeilijk), of zien: water uit controle/afwaterings gaatje.
De spanrol, heeft een klein eigen olie resrvoir maar dat is lastig te vullen/controleren.
Ik zou eerst de spanrol controleren, voornamleij omdat het onderhoud ervan nogal eens overgeslagen werd.
Succes
Nog even dit: het gaat om een 2,5na diesel. Er zitten 2 snaren op: 1 hele lange van de krukas naar de 24V-dynamo, en 2 van de krukas naar de waterpomp en de 12V-dynamo (.....ja, echt waar), op de plek waar eigenlijk de spanrol zou moeten zitten. Beide snaren zijn goed op spanning.
Het vreemde aan het geluid is dat het bij stilstand niet te horen is, alleen als je rijdt. Het zou de 24V-dynamo wel kunnen zijn, maar klopt dat met dit laatst symtoom?
gr, Chris
Het vreemde aan het geluid is dat het bij stilstand niet te horen is, alleen als je rijdt. Het zou de 24V-dynamo wel kunnen zijn, maar klopt dat met dit laatst symtoom?
gr, Chris
Ik dacht je een 300 tdi had. Kan je mijn verhaal gelijk vergeten.
Chris,
dat is waar ook, even vergeten !
Het is trouwens niet zo'n vreemd systeem hoor, de engelse FFR's zijn 12 Volt met een 24 Volts systeem voor de radio's. Vergelijkbaar dus, maar precies andersom.
Is het trouwens echt een "piep", of is er meer spraken van een soort fluitoon (alsof je een turbo hoort draaien) ?
Ik heb namelijk laatst m'n 65 A. dynamo vervangen voor een originele 90 A. versie, en sindsdien hoor ik bovengenoemde fluittoon. Volgens mij komt die uit de ventilator van de dynamo (is een stuk groter dan die van de 65 A. uitvoering).
Dezelfde fluittoon hoor ik ook bij de andere ex-mariniers 110 waar ik wel eens aan werk.
Succes
dat is waar ook, even vergeten !
Het is trouwens niet zo'n vreemd systeem hoor, de engelse FFR's zijn 12 Volt met een 24 Volts systeem voor de radio's. Vergelijkbaar dus, maar precies andersom.
Is het trouwens echt een "piep", of is er meer spraken van een soort fluitoon (alsof je een turbo hoort draaien) ?
Ik heb namelijk laatst m'n 65 A. dynamo vervangen voor een originele 90 A. versie, en sindsdien hoor ik bovengenoemde fluittoon. Volgens mij komt die uit de ventilator van de dynamo (is een stuk groter dan die van de 65 A. uitvoering).
Dezelfde fluittoon hoor ik ook bij de andere ex-mariniers 110 waar ik wel eens aan werk.
Succes
Het is niet de bekende V-snaar-piep en zou best uit de dynamo kunnen komen (ik heb zo'n grote groene 90A- aggregaat). Maar ik vindt het vreemd dat je het bij gasgeven bij stilstand niet hoort, maar bij het rijden wel.
Ik bedenk me ineens een truc om erachter te komen of het die dynamo is: Gewoon ff de dynamo loshalen en dan een stukkie rijden.
Ik bedenk me ineens een truc om erachter te komen of het die dynamo is: Gewoon ff de dynamo loshalen en dan een stukkie rijden.