Het was weer mooi voor vandaag.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Dirty Diel

Re: Het was weer mooi voor vandaag.

Bericht door Dirty Diel »

Gat in je dak?

Ik heb ook een vehoogd dakje, maar alleen aan de buiten kant, de binnen kant is gewoon nog orgineel, vlak dus.
Marcel G

Het was weer mooi voor vandaag.

Bericht door Marcel G »

Mijn 110 Td5 stond al op grijs, Maar omdat ik het schot vervangen heb voor een 30 cm schot was ik uiteraard genoodzaakt nog een aantal extra zaken te regelen.
Een verhoogd dakje heb ik een tijdje geleden al geregeld. De montage viel me mee. Al moet ik zeggen dat het wel pijn deed om een gat in het dak te zagen.
vandaag de laatste hand gelegd. Ik heb het kleine raampje van de linker achter portier vervangen voor een niet dooschijnend paneeltje.
Nu mag ik wel zeggen dat ik aardig wat ramen van verschillende type auto's vervangen heb. Vervangen raam voorportier van een Volvo 740/940 doe ik in een kwartier.
Echter defender is een verhaal apart. Ik dacht zo klaar te zijn maar ik ben er toch gauw 4 uur mee bezig geweest inclusief vervaardiging van het paneeltje. Dat heb ik gemaakt uit het restant dat over bleef van het dak.
Het paneeltje heeft dus dezelfde kleur als de rest van de auto.
Ik ben welliswaar tevreden over de klus maar wat een waardeloos systeem van raamdoorvoergleuven, losse paneeltjes en stukjes metaal bevestigd met de meest waardeloze schroefjes. Nou maar hopen dat ze niet morgen al de regels wijzigen. Dit laten we voolopig maar even zo zitten.

Groet,
Marcel G
Marcel G

Bericht door Marcel G »

Ja als ik dan toch een verhoogd dakje moet dan wil ik ook genieten van die extra ruimte :-)

Groet,
Marcel G
Andy

Bericht door Andy »

Ik dacht ook moeilijk,maar deed simpel... Die raampjes laten zitten en aan de buitenzijde een stukje trespa pas gemaakt en aan de binnenzijde een stukje plaat...klaar is Cool Runnings!

Andy,die meestal moeilijk denkt maar soms ook LaRo doet ;-)
Dirty Diel

Bericht door Dirty Diel »

Tja daar zit ook weer wat in, tenminste als je er wat in hangt lol
Ik heb wel eens gezien dat dat een aardige plaats was voor bijvoorbeeld sleeplinten en een schep.

Maar toch ga ik voorlopig geen gat zagen daar, er is nog zoveel anders wat hoger op de lijst staat. Misschien in de toekomst.
Marcel G

Bericht door Marcel G »

Trappen ze daar in dan? Tenslotte is het glas niet in zijn geheel vervangen voor materiaal met een andere samenstelling dan glas.
Mocht het zo zijn dat dit inderdaad is toegestaan dan heb ik toch echt even een middag voor niets lopen klooien. Maar goed. Het zit en het zit mooi zullen we maar zeggen.

Groet,
Marcel G
Chris 110

Bericht door Chris 110 »

De regels zijn inderdaad dat je het raam moet vervangen, ook iets anders in de rubber mag eigenlijk niet, het moet namelijk allemaal vast gemonteerd worden (gelijmd dus), zodat je het naderhand niet zomaar meer kunt veranderen....
Volgens mij is het ook verplicht om een gat in je oude dak te maken, bij de verhoging. Je mag het volgens de belastingdienst op 2 manieren doen:
1. Het hele dak vervangen voor een hogere versie
2. over het gehele oude dak een verhoging plaatsen, dan moet er een gat van kweetnieprecies in gezaagd worden.
Volgens deze regels zouden de bekende Defender-dakverhogingen dus eigenlijk niet mogen, want die vallen niet over het GEHELE dak...

Ik ben d'r zelf ook nog niet uit hoe ik het ga doen...
Marcel G

Bericht door Marcel G »

Hoi Chris,

Ik heb het gedaan volgens de regels van de belastingdienst. Verder heb ik goed gekeken naar de auto van mijn buurman. Grijs van de dealer vandaan. Wanneer er een nieuw dak over het oorspronkelijke dak wordt aangebracht, moet het oorspronkelijke dak worden verwijdert over een lengte van tenminste 70 cm en over een breedte van tenminste 55 cm. Dat gat heb ik er dus ingemaakt. Het zijn de aanpassingen die je in elke defender STW ziet die op grijs staat.

Een .PDF bestand kun je downloaden van de volgende webste
<a href="[www.belastingdienst.nl];

Groet,
Marcel G
Plaats reactie