aansluiten Smiths toerenteller

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Maarten B

aansluiten Smiths toerenteller

Bericht door Maarten B »

Ik heb problemen met het aansluiten van een Smiths toerenteller in een serie3 met benzinemotor waarvan de contacpunten zijn vervangen voor een Luminention Optronic systeem.
Achterop de toerenteller zitten drie aansluitingen, nl: +ve, -ve en een 'trigger' aansluiting. De min en de plus aansluiting, daar kom ik wel uit, maar waar moet de 'trigger'-aansluiting op??

Bij aanschaf is mij verteld dat ik, om deze toerenteller te kunnen gebruiken geen contactpunten nodig heb.

Greetz, Maarten
Dennis101

Re: aansluiten Smiths toerenteller

Bericht door Dennis101 »

Ik zou zeggen op de - aansluiting van de bobine (wat normaal van de contactpunten af komt).

Dennis B.
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Maarten,

sommige dynamo`s zit een pulsgever op en je bobine is ook nog een mogelijkheid.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" LHD Pick-Up "Prik-Up"
Yrrah

Bericht door Yrrah »

Op de dynamo, de z.g. "W-aansluiting". Achter op de dynamo staat meestal wel een w-eetje;

Gr, Yrrah ("HarInky"110)
Willy

Bericht door Willy »

Maarten,

De trigger moet aan de - aansluiting van de bobine. Niet aan de "W" klem van de alternator! Daar is een normale toerenteller niet voor geschikt.

Groeten,
Willy
Yrrah "HarInky"110

Bericht door Yrrah "HarInky"110 »

Dat klopt, maar als de teller 2de hands is en uit een diesel komt dan moet de trigger toch echt op de W-klem van de dynamo.

Gr. Yrrah 110
Willy

Bericht door Willy »

Ja maar ik heb het zeer sterke vermoeden dat de toerenteller in kwestie van mij komt en die heeft een schakelaar: 4-6-8 cilinder.

groeten,

Willy
Maarten B

Bericht door Maarten B »

Het is inderdaad de jouwe, Willy. Ik heb hem tijdelijk aangesloten zoals jij had vermeld (dus een plus een min en de 'trigger' op de min van de bobine), maar hij komt niet uit de hoek.
Wat het instellen op 4-6-8 cilinder betreft, ik kon in eerste instantie geen merktekentje vinden waarop ik in moet stellen hoeveel cilinders de motor heeft. Later zag ik een klein streepje staan. Deze heb ik toen aangehouden!

Heb jij nog iedeen over wat ik fout kan doen?

Greetz, Maarten
Plaats reactie