Theorie en praktijk / stoute schoenen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Kitty

Theorie en praktijk / stoute schoenen

Bericht door Kitty »

Na enige twijfel trek ik toch de stoute schoenen aan om het volgende aan jullie te vragen. Ik wil erg graag een groot deel van het onderhoud van de LaRo zelf gaan doen en heb inmiddels het nodige aan theoretische onderbouwing (werkplaatsboek en prikkers CD;s). Maar.... als er al sprake is van enige knobbels, dan zeker niet van technische en ik mis dan ook elke achtergrond op dit gebied. Nu heb ik met het boek in de hand al wat dingen "ontdekt", maar ik zou graag een keer een soort spoedcursus basiskennis LaRo-techniek doen. Is er iemand (liefst een beetje in het midden van het land) bij wie ik eens mee mag kijken bij het sleutelen??
Of zijn er meer belangstellende beginners en kan er iets geregeld worden?
Koffie en koeken kan ik zeker mee nemen.
Ik wacht in spanning....
Kitty
Aad Koene

Re: Theorie en praktijk / stoute schoenen

Bericht door Aad Koene »

Kitty,

die vraag is in het verleden al vaker gesteld.

Tot nog toe is deze onbeantwoord gebleven en hebben de meeste het al doende geleerd.
Ja zeker, er zijn meer super a-technische Prikkers geweest die nu sleutelen aan hun Laro of het de gewoonste zaak van de wereld is.

Soms is het een kwestie van gewoon aan beginnen, soms werd het noodlot een beetje geholpen doordat er iets simpels kapot ging.

Begin eens met het oliepijl te controleren van:
- de motor
- het voordifferentieel
- de swivvels
- de versnellingsbak
- de tussenbak
- het achterdifferentieel

Dit is een regelmatig voorkomend klusje.

Als je de smaak te pakken hebt horen we het wel.

Succes en vergeet vooraf geen garagezeep te kopen (zul je hard nodig hebben)

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" LHD Pick-Up "Prik-Up"
jo

Bericht door jo »

ik ben ook zo begonnen en moet zo af en toe nog eens een vraag stellen hier op het prikkers pagina. Ik weet al veel maar heb natuurlijk zoals vele landroverrijders heb ik geen technische achtergrond ben Herenkappen en Fotograaf maar nu ook landrover monteur altans vele dingen.

jo
Bob Nonnekens

Bericht door Bob Nonnekens »

Hoi Kitty,

ook ik ben als leek een jaar geleden begonnen aan de wondere wereld van Land Rover. Mijn ervaring is dat m.b.v. werkplaatshandboek, onderdelencatalogus, Hét Prikbord, G.B.V. (gezond boeren verstand) en ordelijk en rustig werken de meeste klussen goed zijn aan te pakken.

Je bent van harte welkom bij mijn sleutel escapades in omgeving Arnhem-Nijmegen en ik kijk/ondersteun ook graag bij jouw techn. acitiviteiten. Mail maar als je wat wilt afspreken.

Groetjes,

Bob Nonnekens

('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag)
The_dude

Bericht door The_dude »

Zit in het midden van het land(vlakbij utrecht) sleutel graag als ik er ben mag iedereen komen kijken alleen valt er niet heel veel meer te sleutelen. Mijn project loopt tegen het einde aan.
Ik ben er gewoon aan begonnen met redelijke auto kennis de rest via boeken garage en internet. Tijdens je reis kom je veel fabels tegen....

Groet,
Martijn
http:/landrover.mine.nu
Jan W

Bericht door Jan W »

Hoi Kitty,

Ook ik had de technische ervaring van een dronken zeemug
Ik ben ooit begonnen om het onderhoud aan mijn motor (luchtgekoelde Vtwin) zelf te doen en heb toen GOED gereedschap gekocht en een werkplaatshandboek.
Ik heb me toen uit pure interesse door het handboek geworsteld en ben maar eens begonnen. tot het moment dat ik geestelijk zo labiel was dat ik mezelf een Laro kocht heb ik al het onderhoud zelf gedaan.

Errug leuk.

Nu met Ketelbink voor de deur ben ik op de doordeweekse zaterdagmiddag dan ook veelvuldig op- onder of in Ketelbink te vinden.

Dus moraal. Koop echt gereedschap en doe gewoon eens wat.

Jan Willem en Ketelbinkie SIII 109 1980 ex def uit LAROtterdam
Kitty

Bericht door Kitty »

Mooi aanbod!
Ik ga je mailen!
The_dude

Bericht door The_dude »

goed gereedschap == snapon lol

Groet,
martijn
[landrover.mine.nu]
The_dude

Bericht door The_dude »

goed gereedschap == snapon lol

Groet,
martijn
[landrover.mine.nu]
Jan W

Bericht door Jan W »

Hey martijn hebbie de hik

JW met een heel fijn stahlwihle remleidingsleuteltje van €13,00
The_dude

Bericht door The_dude »

Heb ook 1 stahlwille dop tis best ok, voor de rest grote kist 1/2 ratel en kleine 1/4 kist van gedore.
Grote kans dat het binnenkort wel snapon wordt. Dus als je nog op zoek bent naar wat moois wie weet gooi ik het binnenkort in de verkoop. Zit in ieder geval te kijken naar 1/4 set van snapon en misschien 3/8

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Kitty

Bericht door Kitty »

Hee, voor dat van Gedore houd ik mij graag aanbevolen......., moet goed zijn voor beginners, en kan ik gelijk een keer komen kijken
the_dude

Bericht door the_dude »

Gedore is prima maar verwacht geen spotprijs, want het was gewoon duur en is nog lang niet afgeschreven als je meer wilt weten typenummer enz mail me dan maar.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
the_dude

Bericht door the_dude »

Setje mag weg voor 170 euro.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Plaats reactie