Slapen in landrover en verwarming

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
olifant

Slapen in landrover en verwarming

Bericht door olifant »

Wij willen van de zomer met een landrover defender 110 (grijs kenteken) naar IJsland. We willen graag een slaapplaats maken achter in de auto maar hebben hier geen ervaring mee. Heeft er iemand suggesties wat juist wel of juist niet handig is?

Wat is een goede manier om de auto te verwarmen als je niet rijd, en hoe voorkom je veel vocht in de auto? Is airco hiervoor een goede oplossing?

Alle suggesties zijn welkom!
Willy

Re: Slapen in landrover en verwarming

Bericht door Willy »

Een olifant te slapen leggen in een defender gaat nooit lukken denk ik. :-)

Willy
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Olifant (zal de naam wel niet wezen maar ik heb niet beter),

Er zijn een aantal mogelijkheden met elk hun eigen voor- en nadelen:
- goed isoleren en polar slaapzakken kopen (een zeer mobiel systeem, redelijk betaalbaar en multifunctioneel, rijdt echter erg lastig zolang de motor nog niet warm is)
- warmwaterstandkachel (dit systeem verwarmt je koelvloeistof in de motor en kachel, de meeste systemen laten ook de kachelventilator draaien. Voordeel: motor blijft warm, nadeel: veel energieverlies doordat de motor in de kou staat)
- heteluchtstandkachel (dit systeem produceert warme lucht binnen de carrosserie. Voordeel: effectieve warmte en minder verlies, nadeel: de motor blijft koud)
- Land Rover in een tent parkeren en de tent verwarmen (misschien wel de meest luxe en duurste optie, maar daar heb je dan ook wat voor: warme motor, warme slaapruimte, warme omgeving)

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Huub Pennings

Bericht door Huub Pennings »

Ben nu al een jaar of 3 bezig met diverse manieren van verwarming om comfortabel achterin te kunnen slapen. Een standverwarming die de motor verwarmt was onze eerste keus. De geinstaleerde webasto thermotop consumeert in combinatie met de blower van de auto teveel (10 ampere continu, 20 ampere tijdens het opstarten) en maakt het noodzakelijk om grote snel op te laden accu's te kopen met een gezamelijke capaciteit van ongeveer 180 ampere uur.
Die dingen kosten veel geld en zijn erg zwaar. Ook de dynamo moet "meegroeien" om dat allemal geladen te krijgen. De auto is wel lekker warm en droog te stoken doordat de koude opgewarmde lucht een lage relatieve vochtigheid heeft.
Ben nu bezig met een aangepaste propaan gaskachel in combinatie met een ventilator.
Voordeel, kacheltje is stukken goedkoper, (50 Euro bij de lokale caravansloper}electriciteitsgebruik is slechts het ventilatortje van 0.5 ampere maar je zit weer wel met een of twee gasflesjes.
Een airtop van Webasto is ook een mogelijkheid, deze combineert een lager energieverbruik met diesel als brandstof. Is echter erg prijzig so whoever builds the best mousetrap.....
Rut

Bericht door Rut »

Goeieavond, tik bij zoekmachine Google eens Zibro Kamin in misschien is dat iets voor je.
Groet. Rut.
andre109

Bericht door andre109 »

Er bestaat een zogenaamde "arctic heater" verwarming. Dit is een buizensysteem dat door de hele auto loopt. Betreft een militair uitrustingstuk en wordt nog steeds gebruikt in de Land Rovers van het Engelse korps mariniers. Mogelijk dat ook het Nederlands Korps Mariniers deze gebruikt. Ik zal even navragen. Verder kun je contact opnemen met de Norwegian Land Rover Club. Deze hebben veel kennis in huis op dit gebied. Kijk even op www.nlrk.no .
Succes,
Andre
La Gomera

Bericht door La Gomera »

Ola

Ik gebruik altijd een campingas 904 daar kan ik zowel mijn kookbrander en mijn gaskacheltje van 20x15 cm op branden en dit werkt perfekt. Wel ff je luchtkleppen open zetten. Verder goede donsen slaapzak (Laat zich ook het kleinst inpakken) en eerst een paar rondjes om de auto rennen en dan pas je bed in. Zo komt je bed veel sneller op temperatuur. En zo zijn er nog vele truukjes zoals boordtoilet etc.

Adios Henk.
Ramon

Bericht door Ramon »

Ik heb zelf een soort opklapbaar plateau gemaakt ongeveer 10 cm onder de bevestigingsboutjes van waar de hardtop begint. Hierdoor ontstaat onder dit plateau voldoende ruimte om baggage in kratjes mee te nemen.
Ook heb ik een soort schot met afsluitbaar luik tussen de cabine en de laadruimte gemaakt i.v.m. warmte en pottekijkers. (Bovendien had ik een plek nodig om mijn luidsprekers te monteren). Bij een matrashandel heb ik 2 latex matrassen op maat laten maken en zo heb ik dan een bedje van ca 188 x 145. (Wel even van dat reflecterende isolatiespul onder je matras leggen, je verlies aan de onderkant van het plateau anders snel warmte. ALs het echt koud is gewoon goede slaapzakken gebruiken (US army by dump). Heb er afgelopen zomervakantie mee door Schotland gereist en dat is prima bevallen. Eind vorig jaar ook nog met buitentemperaturen onder nul in geslapen en ook dat was geen probleem.

Ramon

109"V8 "Tigger"
Chris 110

Bericht door Chris 110 »

Hoi Olifant (waarom naar IJsland? da's toch helemaal geen klimaat voor een olifant?)

Wij gaan begin april met de 110 naar de Noordkaap en slapen ook in de auto. Ik heb 2 kisten gemaakt die de helft van het gangpad opvullen, met 2 'rugleuningen' kun je de andere helft opvullen, zodat een bed van uhh 130 bij 190 ontstaat. Aan de zijkant heb ik een wandkast gemaakt (gisteren), met een klep die ook als tafel dienst doet.
img:<"[www.opwielen.nl];

Ik heb de hardtop geisoleerd met slaapmatjes van het leger (van die oprolbare schuimdingen van 1 cm). Het is niet de beste isolatie, maar het voorkomt condens en houdt de ergste contact-koude met het alu tegen. Dikker zou beter zijn, maar daar heb ik geen plek voor. Mijn auto is van het Korps Mariniers geweest en heeft dus een standkachel op diesel plus een extra radiator met van tegen het schutbord, zodat ook de achterbak verwarmd kan worden.

Kijk voor de voortgang van de inbouw (en de auto) op www.opwielen.nl, meer foto's komen nog

De nieuwere mariniers-auto's hebben 4 radiatoren in de kabine (onder de bankjes). Werkt allicht meer warmte geeft maar ook veel ruimte kost. Laatst op discovery-channel een stukkie gezien over de Mariniers, de duitse mariniers (Tja, waarom zij, weet ik ook niet) rijden in de winter het liefst met de raampjes open, dan is het temperatuurverschil minder groot als ze weer uit de auto moeten, en is er minder kans dat zweet ontstaat en later weer bevriest, wat weer meer problemen levert.

gr, Chris
Jans Kinds

Bericht door Jans Kinds »

Is heel simpel:

stopje eruit, olie weg laten lopen , fantje opvouwen en klaar is..........

Tatoo!!!!!!

Jans Kinds
FreeTD4-oto maatje
Huub pennings

Bericht door Huub pennings »

Die dingen stoten hun verbrandingsgassen zo de te verwarmen ruimte in, inclusief het bij de verbranding ontstane water. Niet geschikt voor kleine slecht geventileerde ruimten. M.i. geen alternatief.
Een Truma gaskacheltje heeft een gescheiden cirquit en loost de verbrandingsgassen naar buiten.
aart

Sven heizung

Bericht door aart »

yuri vertel jij nou eens over de wereld beroemde( of dat zou hij toch moeten zijn Sven heizung
aart
musketier

Bericht door musketier »

allereerst moet je jezelf even afvragen waarom je een verwarming wilt in de auto als deze stil staat. Waar ga je precies heen, want in de zomer is ijsland niet echt koud. In de zomer slapen vakantiegangers die trektochten maken ook gewoon op de camping in tenten. als je een paar plaatsen noemt, kan ik wel opzoeken wat de temperatuur daar is overdag en s'nachts gedurende het afgelopen jaar.
Als ik het zelf zou doen, dan zou ik gewoon de raampjes een derde loszetten, er een horachtig gaas in plaatsen en gewoon een goede slaapzak meenemen. Ben je echt bang voor de kou, de nomand antartic is dan een zeer goede keus.
Ergens in de antwoorden wordt gesproken over een donsen slaapzak, maar ikzelf ben geen voorstander van dons. Dons wat eenmaal natgeworden is, blijft nat, daarom is de nomand antartic ook niet van dons. maar ja daarover verschillen de meningen. ben je bang voor kou van onder af, een oprol isolatiemat waaraan zo'n dun laagje schuim zit werkt uitstekend, heeft mij eens gered in patagonie, bij min 10, omdat ik toen een zomerslaapzakje +4c bij me had. de nomad antartic is duur, dus je kunt ook overwegen een betaalbare slaapzak aangevult met een militaire deken. (is maar een suggestie). orienteer je goed in iojsland, met name over de route, en hoe je contact houd met de bewoonde wereld, als je de doorsteek maakt in het midden.
er is iemand die zich icelandrover noemt, en die weet waarschijnlijk wel meer te vertellen.
Evert Jan SIII Ambulance

Re: Sven heizung

Bericht door Evert Jan SIII Ambulance »

De Sven heizung.

Bestaat uit een olielamp met eromheen een metalen huls. Bovenop die huls zit een schoorsteentje naar buiten voor de verbrandingsgassen. Hieraan vast zitten plaatjes die vlak boven elkaar boven de huls zitten als ware een soort van radiator. Diue stralen de warmte van de olielamp uit. De onderkant van de huls is natuurlijk open voor de aanvoer van verse lucht.
Dit bleek eind oktober genoeg warmte om een ambulance met een inslapende warm te houden.

Evert Jan (Die het ook gezien heeft.)
olifant

Bericht door olifant »

Mensen, bedankt vast voor alle reacties, ik ga het eens rustig bekijken allemaal!
Ik ga van de zomer naar IJsland en ga inderdaad dwars door het binnenland. Overdag vind ik de kou nog niet zo'n probleem, maar als ik in bed lig wel (ben nogal een koukleum, vandaar mijn vraag over de verwarming).
Suggesties zijn natuurlijk nog steeds welkom. Ook voor wat betreft de inbouw van een bed.

Mijn olifant laat ik maar thuis van de zomer, die houdt inderdaad meer van de warmte :.)
Phillip Braas

Bericht door Phillip Braas »

Ik geef ook nog even een reactie. Ik heb in onze ambulance een webasto airtop 2000, heteluchtkachel ingebouwd. Ik heb me er een hele poos op georienteerd maar kwam tot de conclusie dat dat de beste oplossing was. Hij is zeer compact, maakt niet veel lawaai en het inbouwen is gemakkelijk in een dag te doen. In- en uitlaat zit onder de auto. Hete lucht wordt in de auto geblazen. De brandstof is diesel, rechtstreeks uit de tank. Aan- en uitzetten gaat door middel van een draaiknop, evt. te vervangen door een klokthermostaat.
Wij zijn er zeer tevreden over en het is erg luxe. Nadeel: het is prijzig. Die van ons is gekocht bij Kniest in Almere (bootapparatuur). Voor het koken hebben we een spiritusbrander gekocht, die het erg goed doet. Beide soorten brandstof zijn overal ter wereld verkrijgbaar. Dat was voor ons het belangrijkste argument. Een ander belangrijk punt voor mijzelf was: ik heb tijdens vakanties al veel soorten reizen gemaakt en ben gewend om tijdens de winter op vakantie te gaan. Ik probeer altijd overcapaciteit te hebben, het weer is altijd onvoorspelbaar, ook in de zomer. Een paar jaar geleden hebben we aan de Ierse westkust in een tentje noodweer gehad. Dan ben je blij dat je goede spullen hebt (alhoewel: de tent was wel kapot). Nog een argument: ook al zouden we in Europa blijven, ik vind die gasflessen een bezwaar. Je kan ze bijna nooit vol meenemen (tenzij je een half volle weer inruilt) en ze nemen relatief veel ruimte in. Butaan doet het alleen maar boven de 5 graden.
We zijn nog van plan een koelkast te gaan kopen, waarschijnlijk een compressorkoelkast op stroom.

groet,

+--------
| ____|__\___
\_ _ | |_|}
"(_)"""""(_)"
1981 SIII ambulance 2.25 diesel
Phillip Braas.
Plaats reactie