zomaar een ideetje
zomaar een ideetje
Aangezien er geen landrover warm te krijgen is tenzij je hem in de brand steekt, zat ik zo eens aan m`n oude Datsun Cherry te denken.
Die had een luchtslang van zo`n 10 cm doorsnede die je in de winter op een een buis schoof die vlak bij het spruitstuk zat.
Gevolg binnen een paar minuten kreeg je al warme lucht.
Zou dit bij een Lr ook niet kunnen ?
Desnoods een klep wintwerstand/ zomerstand.
Suggesties ??
Die had een luchtslang van zo`n 10 cm doorsnede die je in de winter op een een buis schoof die vlak bij het spruitstuk zat.
Gevolg binnen een paar minuten kreeg je al warme lucht.
Zou dit bij een Lr ook niet kunnen ?
Desnoods een klep wintwerstand/ zomerstand.
Suggesties ??
Re: zomaar een ideetje
het idee is wel ok, maar volgens mij was die zomer/ winterstand meer om de carburateur van warme lucht te voorzien tegen het bevriezen van het lucht/benzine mengsel .daarbij lijkt het me moeilijk te regelen, hoe heet zou het uitlaatspruitstuk worden? hoe vang je de hitte daarvan op zonder de koeling helemaal teniet te doen zodat het ding scheurt door oververhitting????
het idee is wel ok maar ik zie wat beren op de weg. ik noem mezelf overigens geen optimist dus als anderen een andere mening hebben...
het idee is wel ok maar ik zie wat beren op de weg. ik noem mezelf overigens geen optimist dus als anderen een andere mening hebben...

ik zal wel eens nadenken over een soort warmte wisselaar om het uitlaatspruitstuk heen.
alleen dan heb je een ventilator nodig.......
uhm dit lijkt me wel een leuke brainstorm idee
gr menno
alleen dan heb je een ventilator nodig.......
uhm dit lijkt me wel een leuke brainstorm idee
gr menno
Op de BBC deden ze afgelopen week in het programma 'Rough Sciene' voor hoe je met lime-water een CO2 filter kan maken. Dan kan je toch gewoon je uitlaat op de cabine aansluiten? 

Aad een stand motor werkt naruurlijk.
Er zijn artic conversions(ook voor de lightweight) een soort kachel met een slang of wat.
En wat ik bij onze huis leverant weleens heb gezien weleens radiatoren voor in de achter de achterbak(dit was voor een 110)
Er zijn natuurlijk allerlei systemen te bedenken,nu nog een mooie winter hebbie d'r wat aan
Groeten Theo Kaufmann/Disco & RR6X4Carmichael
Er zijn artic conversions(ook voor de lightweight) een soort kachel met een slang of wat.
En wat ik bij onze huis leverant weleens heb gezien weleens radiatoren voor in de achter de achterbak(dit was voor een 110)
Er zijn natuurlijk allerlei systemen te bedenken,nu nog een mooie winter hebbie d'r wat aan
Groeten Theo Kaufmann/Disco & RR6X4Carmichael
Of je koopt een 101 fc ambu.
De cv ketel thuis is er jaloers op.
Dennis B.
De cv ketel thuis is er jaloers op.
Dennis B.
k wou het maar niet proberen, al hoe wel je het nooit meer koud krijgt
Maar was het verschil met en zonder aansluiten van die buis dan zo groot? Ik stel me zo voor dat de meeste thermische energie rond het uitlaatspruitstuk stralingswarme is en geen hete lucht. Om die stralingsenergie efficient te kunnen gebruiken heb je wel wat meer nodig dan een buis die je in de buurt houdt.
Is er niet een eenvoudig elektrisch systeempje ofzo?
Ramon
(die met dit weer altijd een sjaal en handschoenen draagt in de auto)
109" V8 "Tigger"
Is er niet een eenvoudig elektrisch systeempje ofzo?
Ramon
(die met dit weer altijd een sjaal en handschoenen draagt in de auto)
109" V8 "Tigger"
Bij een Golf 3 zit er gewoon een aluminium bakje over het spruitstuk heen
waar de slang aan zit.
Heel simpel
waar de slang aan zit.
Heel simpel
Gewoon een soort aluminium bak over het spruitstuk op een afstand van een paar centimeter.
De ventilator zuigt de warme lucht wel aan.
De ventilator zuigt de warme lucht wel aan.
Een 101 GS mag ook en dan liefst een waar de isolatie van de motorkap kapot is en de rubberrand half los hangt.
Maar er zitten wel goede kachels in.
Frans Bonnes
Maar er zitten wel goede kachels in.
Frans Bonnes
Ik heb het anders behoorlijk warm in mijn bakkie als de kachel aan staat
Aad,
mogelijk is het natuurlijk altijd, of het een gezonde optie is??
De op één na beste methode lijkt altijd nog een of meer extra radiator(s) met ventilator plaatsen.
Enige nadeel is dat het nog langer duurt voordat je motor op bedrijfstemperatuur is.
De beste methode is het plaatsen van een hetelucht standkachel met timer.
Dan is in de winter je Laro warm en ontdooit als je gaat rijden en ben je niet meer afhankelijk van de LR verwarmingssystemen.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
mogelijk is het natuurlijk altijd, of het een gezonde optie is??
De op één na beste methode lijkt altijd nog een of meer extra radiator(s) met ventilator plaatsen.
Enige nadeel is dat het nog langer duurt voordat je motor op bedrijfstemperatuur is.
De beste methode is het plaatsen van een hetelucht standkachel met timer.
Dan is in de winter je Laro warm en ontdooit als je gaat rijden en ben je niet meer afhankelijk van de LR verwarmingssystemen.
Aad Koene,
Re: tis geen gek idee
het idee bestaat namelijk al en heb het verwarmingssysteem al eerder gezien op zo'n heel oud bmw autootje met zo'n 2 cilinder boxertje. de kap zat alleen niet het spruitstuk maar net daarachter.
de uitlaatpijp was bekleed met een kap en er werd lucht doorheen geblazen en er zaten schotjes in zodat de lucht echt om de pijp heen moest voordat het in het interieur kwam.de ventilator blies dus koude lucht in de warmte wisselaar en aan de andere kant was het lekker warm.
nu zit ik te denken aan dat lange rechte stuk uitlaatpijp vanaf het spruitstuk naar de eerste bocht(series model).als je daar een grotere pijp omschuift aan de einden dichtlassen en twee slang aansluitingen aan lassen en er dan van onderen een extra ventilator in laat blazen en die warme wind direkt in het interieur laat gaan. je kan hem misschien ook bij de kachel in laten blazen zodat je ook nog eens normaal via je kachelkleppen de boel naar de ramen danwel voeten kan laten stromen.
het risico van een te heet spruitstuk ben je dan kwijt omdat je het om die doodgewone pijp heen maakt die ook heet genoeg wordt.
groet, tom
de uitlaatpijp was bekleed met een kap en er werd lucht doorheen geblazen en er zaten schotjes in zodat de lucht echt om de pijp heen moest voordat het in het interieur kwam.de ventilator blies dus koude lucht in de warmte wisselaar en aan de andere kant was het lekker warm.
nu zit ik te denken aan dat lange rechte stuk uitlaatpijp vanaf het spruitstuk naar de eerste bocht(series model).als je daar een grotere pijp omschuift aan de einden dichtlassen en twee slang aansluitingen aan lassen en er dan van onderen een extra ventilator in laat blazen en die warme wind direkt in het interieur laat gaan. je kan hem misschien ook bij de kachel in laten blazen zodat je ook nog eens normaal via je kachelkleppen de boel naar de ramen danwel voeten kan laten stromen.
het risico van een te heet spruitstuk ben je dan kwijt omdat je het om die doodgewone pijp heen maakt die ook heet genoeg wordt.
groet, tom
Het is niet zo'n slecht idee.
In principe werkt elke verwarming van een luchtgekoelde motor zo.
Bijvoorbeeld bij de VW kever, Lelijke Eend en ander Citroenen ook bij de oude Daf 33 werkte het zo.
Het moet dus kunnen, alleen of het dan zo uitgebalanceerd werkt is natuurlijk maar de vraag.
Het is altijd het proberen waard.
Frans Bonnes, die het nooit koud heeft in zijn 101
In principe werkt elke verwarming van een luchtgekoelde motor zo.
Bijvoorbeeld bij de VW kever, Lelijke Eend en ander Citroenen ook bij de oude Daf 33 werkte het zo.
Het moet dus kunnen, alleen of het dan zo uitgebalanceerd werkt is natuurlijk maar de vraag.
Het is altijd het proberen waard.
Frans Bonnes, die het nooit koud heeft in zijn 101
Ola Aad,
Ik weet niet of je ruimte hebt in je motorcompartiment, maar ála Canard:
Ventilatiebuis aan de zijkant maken van je radiatorkap, zodat luchtstroom wordt aangedreven door je ven, deze langs je uitlaadspruitstuk voeren dmv een aluminium kap en deze rechtstreeks naar je dashbord cq. voeten. Kan je ook nog een 12V aanjager tussenzetten.
Of als je een diesel hebt kan je een nieuw spruitstuk + warmtewisselaar laten maken en zo extra warmte vloeistof benutten voor een kacheltje.
Kosten van zo'n spruitsuk /warmtewisselaar zo'n 3/ 400 euri.
Of gewoon een electr.kacheltje + ven kopen op 12V.
Bij extreme kou/vorst heb ik een verlengsnoertje uit m'n garage liggen + tijdschakelaar + 220V kacheltje. :+
Rijden met je ega op schoot is ook een optie.
Groetjes,
Arie
SIII88Ducktarie
Ik weet niet of je ruimte hebt in je motorcompartiment, maar ála Canard:
Ventilatiebuis aan de zijkant maken van je radiatorkap, zodat luchtstroom wordt aangedreven door je ven, deze langs je uitlaadspruitstuk voeren dmv een aluminium kap en deze rechtstreeks naar je dashbord cq. voeten. Kan je ook nog een 12V aanjager tussenzetten.
Of als je een diesel hebt kan je een nieuw spruitstuk + warmtewisselaar laten maken en zo extra warmte vloeistof benutten voor een kacheltje.
Kosten van zo'n spruitsuk /warmtewisselaar zo'n 3/ 400 euri.
Of gewoon een electr.kacheltje + ven kopen op 12V.
Bij extreme kou/vorst heb ik een verlengsnoertje uit m'n garage liggen + tijdschakelaar + 220V kacheltje. :+
Rijden met je ega op schoot is ook een optie.
Groetjes,
Arie
SIII88Ducktarie
Hou die slaapkamer geheimen lekker thuis
Ik heb het nooit echt erg koud in mijn softtopje. Misschien is het een optie om eens een winter gewoon op de motor door te brengen. dan hard je een beetje af.
Verleden jaar kwam ik ook eens aan vekleed als sneeuwpop. Ze herkende me omdat de peen ontbrak
Bij de formido zag ik zojuist een best fraai gelhaardjes staan is best knus
Gekheid. Ik heb zoiets zoals je omschrijft nog nooit gezien
JW
Ik heb het nooit echt erg koud in mijn softtopje. Misschien is het een optie om eens een winter gewoon op de motor door te brengen. dan hard je een beetje af.
Verleden jaar kwam ik ook eens aan vekleed als sneeuwpop. Ze herkende me omdat de peen ontbrak
Bij de formido zag ik zojuist een best fraai gelhaardjes staan is best knus
Gekheid. Ik heb zoiets zoals je omschrijft nog nooit gezien
JW
Ach Jan als je eens wist wat er bij mij in die erwt allemaal afspeelt.
Je wilt het niet weten ..................
Je wilt het niet weten ..................
Olaaf Aad,
Zomaar een ideetje:
Je kan toch ook zo'n afschermzeiltje tussen cabine gedeelte en de rest hangen?.
Zijn er speciaal voor om de cabine wat warmer te stoken.
Zie Exmoor.....
Grtz,
Arie
Die nu weer op z'n werk aanbeland is.
Zomaar een ideetje:
Je kan toch ook zo'n afschermzeiltje tussen cabine gedeelte en de rest hangen?.
Zijn er speciaal voor om de cabine wat warmer te stoken.
Zie Exmoor.....
Grtz,
Arie
Die nu weer op z'n werk aanbeland is.
Arie,
Werkse,
Aad Koene,
Werkse,
Aad Koene,
Nou Aad,
Kan je eerlijk vertellen..... toen ik net binnenstapte was mijn eerste gedachte.... gevulde koek met koffie !!!.
Totdat ik zag dat mijn collega's afgelopen avond uitgebreid China-food hebben zitten schranzen en er nog een berg volle bakken stond
Heb me net de schompus zitten *reten en ga dalijk om half 4 nog een keer beginnen. Beck's bier van boord erbij... Zal aan jullie denken vannacht. :+
Groetjes,
Arie
Kan je eerlijk vertellen..... toen ik net binnenstapte was mijn eerste gedachte.... gevulde koek met koffie !!!.
Totdat ik zag dat mijn collega's afgelopen avond uitgebreid China-food hebben zitten schranzen en er nog een berg volle bakken stond

Heb me net de schompus zitten *reten en ga dalijk om half 4 nog een keer beginnen. Beck's bier van boord erbij... Zal aan jullie denken vannacht. :+
Groetjes,
Arie
Arie,
zal ik ook doen, als ik me vannacht omdraai.
Ik ga even ons zwarte huiskalf en witte pluizenbol uitlaten.
Daarna heel snel de hangmat opzoeken, anders gaan mijn rolluiken dicht voordat ik op m`n plaats ben.
Goeie wacht,
Aad Koene,
zal ik ook doen, als ik me vannacht omdraai.
Ik ga even ons zwarte huiskalf en witte pluizenbol uitlaten.
Daarna heel snel de hangmat opzoeken, anders gaan mijn rolluiken dicht voordat ik op m`n plaats ben.
Goeie wacht,
Aad Koene,
Zowie zo past dat dan met z'n tweeen onder het stuur??????????????
Tja patries is niet zo........................................uh flink maruh stop maar gewoon effe
Ps nog 1090
Groeten Theo Kaufmann/Disco & RR6X4Carmichael(wij passen trouwens ook niet met z'n tweeen onder een stuur hoor)
Tja patries is niet zo........................................uh flink maruh stop maar gewoon effe
Ps nog 1090
Groeten Theo Kaufmann/Disco & RR6X4Carmichael(wij passen trouwens ook niet met z'n tweeen onder een stuur hoor)
Hallo heren (en dames ook)
Luchtverplaatsing/verwarming is in de caravanwereld al heel lang een "hot"item
Truma heeft een uitgebreid programma 12 v ventilatoren, luchtbuis etc. etc.
FF het vermelden waard
Groet
Jans Kinds
FreeTD4-oto maatje
Luchtverplaatsing/verwarming is in de caravanwereld al heel lang een "hot"item
Truma heeft een uitgebreid programma 12 v ventilatoren, luchtbuis etc. etc.
FF het vermelden waard
Groet
Jans Kinds
FreeTD4-oto maatje
Theo, in het midden van je stuur zit een moer. ......
.
.
.
.
.
.
kan je hem gewoon mee naar binnen nemen
.
.
..
Zag trouwens op de verkooppag dat iemand een stuur in de aanbieding had...
zal nu wel in prijs gaan stijgen( marktwerking he)
JW die kan mikken zonder stuur
.
.
.
.
.
.
kan je hem gewoon mee naar binnen nemen
.
.
..
Zag trouwens op de verkooppag dat iemand een stuur in de aanbieding had...
zal nu wel in prijs gaan stijgen( marktwerking he)
JW die kan mikken zonder stuur
Ja had ik inmiddels ook al gevonden.
ik zat eerst bij .nl te kijken blijken het duitsers te zijn.
Is er niet ergens een elektro kacheltje te krijgen met voldoende capaciteit om de ruimte te verwarmen? Ik vind het een beetje gevaarlijk om warmte bij m'n uitlaat weg te halen (koolmonoxide e.d.) om dat dan de ruimte in te blazen.
Daarnaast is het belangrijk dat de auto bij stilstand ook warm kan worden, zodat mijn lieve hondjes het niet koud krijgen.
Steven
ik zat eerst bij .nl te kijken blijken het duitsers te zijn.
Is er niet ergens een elektro kacheltje te krijgen met voldoende capaciteit om de ruimte te verwarmen? Ik vind het een beetje gevaarlijk om warmte bij m'n uitlaat weg te halen (koolmonoxide e.d.) om dat dan de ruimte in te blazen.
Daarnaast is het belangrijk dat de auto bij stilstand ook warm kan worden, zodat mijn lieve hondjes het niet koud krijgen.
Steven