brandstofpomp afstellen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Phillip Braas

brandstofpomp afstellen

Bericht door Phillip Braas »

Hallo Prikkers,

De ambulance, SIII, diesel, is op alle APK punten goedgekeurd behalve op de roetmeting. Meting is 4.50. Nu is dit onderwerp al vele malen besproken. Ik heb een zoekopdracht gedaan en e.e.a. even op een rijtje gezet. Om de waarde naar beneden te brengen zou ik het volgende kunnen doen:

luchttoevoer in orde maken:
-luchtfilter schoonmaken
-vlinderklep openzetten tijdens keuring, rembekrachtiger desgewenst uitschakelen

brandstofgedeelte
-brandstofpomp opnieuw (laten) afstellen
(-evt. verstuivers laten controleren)

Voor de keuring kan je dan nog wat trucjes uithalen door dieseltoevoeging, warm aanleveren, met een hoog toerental in zijn twee rijden en een langere bout onder je gaspedaal monteren. Ik hou alleen zelf niet zo van trucjes. De motor moet toch altijd onder de roetwaarde kunnen presteren?

Nu heb ik de volgende vragen: Is de bovenstaande lijst compleet en verder; kan ik de brandstofpomp zelf afstellen/afstelling controleren? Ik vind dat het prettigste zodat ik het voortaan zelf kan doen, ook bij volgende auto's. Ik heb de beschrijving in het reparatiehandboek hierover eens bekeken en het lijkt me niet erg moeilijk. Je hebt volgens het boek speciaal gereedschap (605863) nodig of alternatieve methode met gereedschap MS 67 B. Is dat speciaal gereedschap echt nodig of kan het ook op een andere manier?

Groet Phillip
ambulance SIII, diesel
Kees en Santa

Re: brandstofpomp afstellen

Bericht door Kees en Santa »

Op de prikkers CD staat het precies beschreven, op www.series3.nl kun je ook e.e.a. downloaden.
Autos van voor 1980 hoeven geen roetmeting.
Tom MWL

Bericht door Tom MWL »

daarom heb ik allemaal auto's van voor 1980 ;-)
je kunt misschien in jouw geval wat goochelen met inspuit tijdstip of de ispuitduur maar inwendig in de pomp rommelen lijkt mij niet zo'n goed idee... hoeveel toeren draaide ie bij de test? zorg toch maar dat je tijdelijk iets onder het pedaal maakt zodat je niet boven de 4000 toeren komt,dan gaat het meestal wel.Je kunt de "inspuitduur" ook verkorten maar ik weet niet hoe dat bij een cav pomp gaat.ik weet wel dat ik eens een zwart rokend golfje glansrijk door de test kreeg door het schroefje achter op de (bosch) pomp its uit te draaien ,halve slag.
bij turbodiesels wordt dit schroefje soms een kwartslag/halve slag ingedraaid en de turbodruk wat verhoogd,dit geeft meer vermogen.

succes,tom
Phillip Braas

Bericht door Phillip Braas »

Ik heb de print er even bij gepakt. De volgende gegevens:
station 881 880 884
afregel 3387 3371 3388
k 5.16 4.33 4.25 (gem. 4.58)
acc tijd 1.02 1.10 1.10
bandbreedte 0.91

De roetwaarde mag maximaal 2.50 zijn.

Nu nogmaals de vraag: kan ik de brandstofpomp zelf afstellen, dus ik bedoel het tijdstip afstellen (niet de pomp zelf) en zo ja kan dit zonder speciaal gereedschap. En zo nee, is dit speciaal gereedschap misschien ook ergens te koop.

In ieder geval vast bedankt voor de reacties.

groet,

+--------
| ____|__\___
\_ _ | |___|}
(_)"""""(_)
1981 SIII ambulance 2.25 diesel
Phillip Braas.
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Phillip,

het enige dat je aan/met de brandstofpomp zelf af kunt stellen in het inspuitmoment en dat kan zonder speciaal gereedschap.

- draai de 4 wartels van de drukleiding een slag of 2 los
- draai de 3 moeren van de ankerplaat los
- verdraai de pomp 1 mm tegen de klok in
- zet alles in omgekeerde volgorde weer vast
- starten en testen

dit kun je herhalen tot het moment dat de motor blauw gaat roken, dan staat het inspuit moment te laat en moet je het iets vervroegen (met de klok mee dus)

Succes,

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De enige manier om het echt goed voor elkaar te krijgen is met de gradenboog of het andere afstel gereedschap. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de pomp zelf in orde is en dat de verstuivers juist zijn afgesteld en niet lekken.
Het kost 1x effe geld maar je hebt er jaren plezier van.

Dennis B.
Tom MWL

Bericht door Tom MWL »

Hi phillip,

Jouw afregeltoerental is echt aan de lage kant...
normaal max toerental zit zo rond de 4000 toeren en jij hebt nog geen 3400. het kan dus ook gewoon zijn dat jouw motor door dit lamme toerental vervuild is geraakt in de loop der tijd.
laat eens iemand anders met de motor gewoon uit op het gaspedaal trappen en kijk jij dan bij de brandstofpomp of het hendeltje daar ook tegen het max toeren instelschroefje komt of dat je hem nog verder kan drukken in de richting waar ie naar toe gaat.zo ja,dan moet je jouw pedaal afstellen of kabel en de motor eens lekker schoon rijden door geleidelijk aan de motor steeds flinker door te trekken tot een flink toerental,ook kun je eens injectorreiniger voor diesels toevoegen in je tank.en zoals aad zegt kun je ook proberen de pomp wat meer op na-inspuiting te zetten dan rookt ie ook minder zwart.

succes,tom
Plaats reactie