Blaasjes in defender-lak??

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Erik Harderwijk

Blaasjes in defender-lak??

Bericht door Erik Harderwijk »

In mijn zoektotcht naar een mooie defender van rond 1997/1998 ben ik al enkele malen tegen verder zeer mooie exemplaren aangelopen, maar waarvan de lak blaasjes gaat vertonen. Deze blaasjes vormen zich dan voornamelijk rondom de scharnierpunten en op sommige popnagel punten. Is dit een normaal gebrek bij defenders?

Mvg,
Erik
Martin

Re: Blaasjes in defender-lak??

Bericht door Martin »

Wat voor Defender zoek je een 90,110,TDi of een Td5, en wat mag hij maximaal kosten?

Groeten,

Martin.
andre109

Bericht door andre109 »

Deze blaasjes worden veroorzaakt doordat aluminimum en staal direct met elkaar in contact komen. Het komt tot een chemische reactie wat het aluminimum uiteindelijk laat afbrokkelen en zelf tot een poeder laat vergaan. Vocht en pekel werken als een katalysator en versnellen dit proces. Aluminimum dat eenmaal is aangetast kun je vrijwel niet restaureren. Als panelen los van het staal zijn geweest zorg dan dat er voldoende verf, primer of andere beschermende laag tussen zit om deze corrosie te voorkomen. Een beetje WD40 kan ook geen kwaad in naadjes tussen staal en alu.
Groet,
Andre
Bart74

Bericht door Bart74 »

Ja helaas is dit een bekend probleem. De oudere Defenders hebben er op een of andere manier minder last van. Ik heb 2x 1987 Defender en 1x1985 en geen van deze auto's heeft er last van. Wel bij de latere.

Bart
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Eind jaren `80 is de voorbehandeling van het aluminium bij Defenders zeer slecht geworden.
Heden ten dagen is dit nog steeds niet verbeterd.
Er rijden Defender rond van 2 á 3 jaar die midden op het plaatwerk roesten, dus op plaatsen waar zelfs geen ijzer in de buurt is.
De eninge remedie is schoonmaken, primeren en opnieuw lakken.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
RRonald

Bericht door RRonald »

Als je een Defender zonder blaasjes tegenkomt, moet je juist oppassen. Dan is het mogelijk een schade-auto waarbij de hersteller beter werk heeft afgeleverd dan de spuiter in Solihull...
Martin

Bericht door Martin »

Wij hebben een Defender uit 1999 en heeft absoluut geen blaasje oid in de lak.

Dus het kan wel goed.

Groeten,

Martin.
Erik Harderwijk

Bericht door Erik Harderwijk »

Bedankt voor de reacties. Dat betekent dat ik waarschijnlijkk met het lakprobleem zal moeten gaan leven.

Voor martin: ik ben op zoek naar een defender 90 300Tdi, kleur bij voorkeur epson green en grijs kenteken. Om dit prikbord gescheiden te houden van het vraag en aanbod prikbord: mail maar als je iets weet.
Plaats reactie