koelvloeistof of antivries

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Rik

koelvloeistof of antivries

Bericht door Rik »

Ha die prikkers,

Vraagje, moet er perse koelvloeistof in een laro? of mag anti-vries(met water) ook?
En mag je het bij elkaar gooien.
Of moet je eerst het hele koelsysteem aftappen?
Wie weet er meer van (basiskennis??? heb ik nog niet zo veel)

Rik
jo

Re: koelvloeistof of antivries

Bericht door jo »

Ik werk met antie-vries omdat ik als ik waterverlies altijd water kan bijvullen zeker als ik in de Ardennen bij (ik spreek en versta geen frans) en water is altijd wel te krijgen.En in de 15jaar die ik met 4x4 rij is dat toch al 5 keer voorgekomen. Zelfs een keer de radiator en opgelost met een kan die we aangesloten hebben aan de slangen en toch een beetje koeling te hebben. Daarom voor mij alleen antie-vries

jo
musketier

Bericht door musketier »

koelvloeistof en antivries nooit mengen !
dat is niet goed.
Jan Schober

mengen?

Bericht door Jan Schober »

musketier,

Waarom is dat niet goed? gebeurt er dan iets chemisch of zo?
Dat je de voordelen van koelvloeistof kwijt raakt als je het mengt met water snap ik maar als je dat niet erg vindt is het volgens mij geen probleem. je moet er alleen bij stil staan dat het vriespunt laag genoeg ligt in de winter als je stopt met rijden.

Ik zelf geef de voorkeur aan koelvloeistof.

Jan Schober
SIIa 88" "Johnyboy"
Ruud

Bericht door Ruud »

Ik rijd al 28 jaar Landrover en altijd met anti-vries, omdat de warmteoverdracht van anti-vries beter is als met koelvloeistof. Wel genoeg anti-vries toevoegen 50/50 omdat er in anti-vries bepaalde stoffen zitten die je motor beschermen.Al die tijd nog nooit problemen gehad.
Landrover schrijft ook anti-vries voor in hun onderhouds manuals.

Groet,
Ruud.
musketier

Re: mengen?

Bericht door musketier »

neen, er gebeurt niets chemisch, maar koelvloeistof is op basis van mono ethyleen glycol en antivries op basis van mono ethyleen glycol, of propyleen glycol of nog een ander soort glycol. Dus is niet altijd op de zelfde glycol basis. Ook zit er een verschil in de inhibitoren van beide. De koeleigenschappen gaan sterk naar beneden, en als je dat niet verwacht heb je een probleem. Ook kunnen de combinaties van de verschillende inhibitoren de positieve werking van elkaar opheffen, en is bijvoorbeeld antiroestvorming niet meer gegarandeerd. Dus of antivries, of koelvloeistof.
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

ah, ik snap het, dank je. maar je kunt het dus wel bijvullen met water als dit echt nodig is.

Jan Schober
marcel l

Bericht door marcel l »

Ik gebruik anti-vries. Dit heb ik als tip gekregen van iemand uit de vrachtauto en
scheepvaart wereld. Die vertelde, dat met name bij oudere/ grotere koelsystemen
het handig is om anti-vries te gebruiken, omdat dit afbreekbaar is door water.
Dit speelt bij b.v. een crash of grote lekkage. Je schijnt dan geen bekeuring te
kunnen krijgen voor een mileu delict. Mocht dat bekeuring verhaal disputabel te
zijn, dan lijkt mij toch voordeel te hebben als je lekkage o.i.d. hebt in b.v. bos
of ander natuur terrein qua afbreefbaarheid.
musketier

Bericht door musketier »

zeker, en als je het goed wilt doen, dan moet moet je antivries verdunnen met gedeminiraliseerd water.
musketier

Bericht door musketier »

bij lekage bij een crash van een auto, krijg je nooit een bekeuring op grond van de milieu wetgeving. Bij het verliezen van grote hoeveelheden, en dan praat je over 200 liter en meer, dus meer dan je normaliter in een voertuig hebt, krijg je ook bij antivries, (lees mono ethyleen glycol) , een proces verbaal, met dan aan de rechter te bepalen stafvervolging. maar als je een goed onderhouden auto hebt, dan hoef je je daar geen zorgen over te maken. het normale lekken van olie, bijvoorbeeld uit het carter is wel een probleem in bossen en natuurgebieden. Heb je een auto die lekt, en moet je deze in zo'n gebied parkeren, leg er dan een absorptiedoek onder. Bij een controle, kun je dan aangeven dat het lekken normaal is, voor een zo'n type auto, en dat je maatregelen hebt getroffen.
maar dit verhaal gaat al veel te ver voor ons landrover liefhebbers, geniet gewoon van onze auto, rij ermee, en kijk een beetje uit.

musketier, lw88, 1978, auto die niet lekt,( waar zit de oliepijlstok eigenlijk ?)
members.home.nl/demusketier

p.s. Ik ga ook voor antivries, omdat dit een geconcentreerd goedje is die je zelf kan verdunnen in tegenstelling met de al verdunde koelvloeistof.
Plaats reactie