aansluiten Smits toerenteller

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Maarten B

aansluiten Smits toerenteller

Bericht door Maarten B »

Hallo allemaal,

De Smits toerenteller in mijn serie3 zat aangeloten via de contactpunten op basis waarvan deze het aantal omwentelingen van de motor bepaalde.
Sinds twee dagen heb ik echter een Luminention optronic systeem gemonteerd en zijn de contactpunten vervangen door een optische sensor.

Nu moet ik alleen een andere mogelijkheid verzinnen om de toerenteller aan te kunnen sluiten.
Iemand hier iedeen over?? Ik heb het via de dynamo (W) geprobeerd, maar toen gaf hij 4000 toeren aan terwijl de motor stationair liep (voorheen ong 700 toeren op de teller.

Greetz, Maarten
Roald

Re: aansluiten Smits toerenteller

Bericht door Roald »

Je kunt hem aansluiten op de bobine. Hoe voldoet de Lumenition ontsteking?
Ik had destijds een Newtronic ontsteking op mijn Lightweight waar ik erg mee in mijn nopjes was. Wil er op de RR ook weer een hebben.

groet,

Roald

´76RRClassic
Maarten B

Bericht door Maarten B »

Hoe moet hij op de bobine aangesloten worden dan?

Ik het het optronic systeem net twee dagen, maar het werkt tot nu toe goed. Wel nog even de timing controleren, er zit een dipje als ik ineens het gas in trap.
Starten wel als de brandweer, zelf als het koud en vochtig is.

Greetz, Maarten
Willy

Bericht door Willy »

De toerenteller moet op de - van de bobine waar normaal de wit/zwarte draad aanzit.

Groeten,

Willy
Maarten B

Bericht door Maarten B »

Maar waar moet de andere draad dan op? Het is nl een draad die rondloopt achter de toerenteller langs. Werkt op een magnetisch veld, vermoed ik. Ik heb dus twee uiteinden die ik ergens op aan moet sluiten!

Greetz, Maarten
Willy

Bericht door Willy »

Normaal heeft een toerenteller 3 aansluitingen.

+ = wit
massa = zwart
signaal van de - op de bobine = wit/zwart of grijs.
(Land Rover kleur codes)

Welk merk van toerenteller heb je, we hebben met verschillende merken ervaring.
Maarten B

Bericht door Maarten B »

Hoi Willy,

Het is een Smiths toerenteller. Wat de kleurcodes betreft aan de teller, het is niet helemaal origineel. Er gaan in ieder geval meerdere draden naar de teller toe: een plus, een min, plus van het lampje en dan de snoeren die voorheen vanaf de bobine en contactpunten kwamen. Deze twee snoeren, zijn eigenlijk één. Ze liepen nl in een lus vanaf de min van de bobine langs de toerenteller naar de contactpunten.
Achterop de toerenteller zit het snoer eenmaal rond een soort klemmetje gedraaid en gaat dan weer terug richting motorblok.
Ik hoop dat je een beetje wijs kunt worden uit mijn omschrijving!

greetz, Maarten
Willy

Bericht door Willy »

Dat komt me bekend voor, ik heb een paar oude Jaguars van ''7O en die toerentellers hebben dat ook. Dus dat is al redelijk antiek.
Ik vrees dat je dit type toerenteller alleen kan gebruiken met de klassieke contactpunten.
Ik zit namelijk met hetzelfde probleem. In één van de Jags ga ik een moderne motor insteken. In mijn geval los ik dat op met het binnenwerk van de snelheidsmeter en toerenteller te vervangen door nieuwe VDO electronica.

Is uw toerenteller eentje van 100mm dia. Ik heb nog verschillende Smiths klokken liggen die je zo kan aansluiten.

Groeten,

Willy
Maarten B

Bericht door Maarten B »

Hoi Willy,

Ik heb net even de diameter van de toerenteller nagemeten en deze is 9 centimeter.
Heb je toevallig ook een exemplaar liggen met deze diameter?? Dat zou erg mooi zijn.

Greetz, Maarten
Willy

Bericht door Willy »

'k zal morgen even kijken, zou best kunnen.
Groeten,
Willy
Plaats reactie