net een landrover ambulance uit 83 aangeschaft. maar bij een klein hellingspercentage 10% tot 20 % moet ik al terug schakelen naar de drie of zelfs twee. nu ben ik niet erg technisch. maar volgens mij klopt dit niet erg.
kan iemand mij vertellen of dit normaal is?
en zo nee waar het dan aan zou kunnen liggen. ik weet wel waar de handrem zit. en die stond niet vast.
oke dan weet ik dat het redelijk normaal is.
kom uit een fiat tipo gekropen en die rijd wat sneller.
maar het is heerlijk om met dit weer 80 te kunnen rijden waar de "gewone" auto 40 kan
Nou 20% helling met een ambulance in de 4 lijkt mij nogal ambitieus... Een ambulance is een stuk zwaarder dan een 'gewone' 109 (om nog maar te zwijgen van een 109 softtop op zelfs een 88 softop) terwijl ze allemaal dezeflde 2.25 diesel motor hebben. Denk je eens in dat je met omgeveer 65 pk 2,5 ton (auto+de zooi die je altijd bij je hebt) omhoog moet zeulen. Ik denk dat je fi@t hetzeflde aantal pk heeft.... maar nou eenmaal geen 2,5 ton weegt. Petje af als je een 20% helling in de 4 kan nemen!!!!
Zou me dus geen zorgen maken...
== <b>Schoffie Land Rover's</b> (<i>Johan van der Wielen / Jos Leurs</i> ==
== <a href="[www.schoffie.dds.nl"]; target="_blank">[www.schoffie.dds.nl<];
(laatse update: 19 januari 2004)
Inderdaad, dat is normaal.
Afgelopen zomer in Noorwegen moesten we bijna altijd terug naar de 2 om de helling te kunnen halen (dan rijdt hij maximaal 42). De derde versnelling hadden we vrijwel niet nodig - het was of de 2de of de 4de.
In schotland heb ik ooit een helling gereden van 30% (asfalt dus met een bordje) met een Landrover Daily en dat was behoorlijk stijl. ik moest terug schakelen naar zijn 1.
Jan Schober
Landrover Daily 30-1 (lijkt erg veel op een iveco trouwens)
Controleer eens of het brandstoffilter op het schutbord en het filter op het chassis goed schoon zijn. Kan heel wat vermogen schelen weet ik uit ervaring!
Tja het is een auto van zo'n 2700 kg met hetzelfde dieseltje als ene gewone SIII of zoals mijn lightweight. Dus de diesel moet wat harder werken en zweten. Verder ligt het natuurlijk ook nog aan de versnellingsbak verhouding. De mijn in de Alpen kwam soms niet hoger dan de 2e of 1e versnelling. Ik geloof de Alp du Huez alleen in 1 en 2 gedaan. Lekker de wielrenners uitroken ...haha.
Dan maar even het extreme geval van Dana Nature reserve in jordanie... Van uit het dorje beneden de weg omhoog. Asfalt maar zelfs zijn een voldeed niet Dus gewoon LOW gearing omhoog he,..