gloei (relais- weerstand)?
gloei (relais- weerstand)?
tijdens het voorgloeien van mijn 2,25 diesel rookt het relais of weerstand of wat het ook is
het steuntje met die veer die op het schutbord zit bedoel ik.
en ik heb 2 kapote pluggen in 2 dagen eerst de achterste toen de 2de dus er is wel iets aan de hand.
kan ik die weerstand vervangen voor iets moderns of moet ik iets doormeten of wat is er precies?
gr menno
het steuntje met die veer die op het schutbord zit bedoel ik.
en ik heb 2 kapote pluggen in 2 dagen eerst de achterste toen de 2de dus er is wel iets aan de hand.
kan ik die weerstand vervangen voor iets moderns of moet ik iets doormeten of wat is er precies?
gr menno
Re: gloei (relais- weerstand)?
Als je gloeistiften in plaats van spiralen neemt, sluit je ze parallel aan. De weerstand hoeft er dan ook niet meer tussen.
Ik moet alleen nog bedenken hoe ik het lampje ga laten brqnden, waarschijnlijk dat een relais ertussen (met aansluietn voor lampje) het beste is
Jurjen
Ik moet alleen nog bedenken hoe ik het lampje ga laten brqnden, waarschijnlijk dat een relais ertussen (met aansluietn voor lampje) het beste is
Jurjen
Hoi Menno,
het kan best voorkomen dat je voorschakel weerstand ff flink rookt. dan is er wat vuil, vet of water op gekomen. dit moet alleen wel snel minder worden anders zou er toch wel wat mis zijn. ook mag'ie niet zo fel gaan gloeien als een lamp. dat zou duiden op een kortsluiting en is het heel snel afgelopen voor je voorschakelweerstand.
succes,
Yuri
SIII 109D
het kan best voorkomen dat je voorschakel weerstand ff flink rookt. dan is er wat vuil, vet of water op gekomen. dit moet alleen wel snel minder worden anders zou er toch wel wat mis zijn. ook mag'ie niet zo fel gaan gloeien als een lamp. dat zou duiden op een kortsluiting en is het heel snel afgelopen voor je voorschakelweerstand.
succes,
Yuri
SIII 109D
Bij de parallele stiften blijft de weerstand behouden (veiligheid). Als de stiften op temperatuur zijn staat er ongeveer 3 volt over de weerstand, 2 led's in serie over de weerstand aansluiten en je hebt een mooie indicator.
Dennis B.
Dennis B.
Zou ik niet zomaar doen, de 2,25 heeft gloeistiften in serie, die kunnen maar 3V per stuk aan (maakt 12V totaal) als je die lost op 12V test, of paralel aansluit, branden ze volgens mij hartstikke door. Je zult voor parlalele schakeling moet je dus andere stiften monteren.
gr, Chris
gr, Chris
maar de weestand blijft heel alleen de gloeispiralen branden stuk voor stuk door.
die veer van de weerstand is gewoon heel.
maar ik zal hem wel effe schoonmaken
gr menno
die veer van de weerstand is gewoon heel.
maar ik zal hem wel effe schoonmaken
gr menno
Ik heb het in elk geval over de parallele gloeistiften uit de latere series 3, en Jurjen volgens mij ook.
Dennis B.
Dennis B.
Hi
Controleer je bedrading vanaf de weerstand naar de gloeispiralen of er geen massa sluiting in zit, dan heb je ook dit probleem.
Groet
Ruud
Controleer je bedrading vanaf de weerstand naar de gloeispiralen of er geen massa sluiting in zit, dan heb je ook dit probleem.
Groet
Ruud