roken van de diesel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
willem larodis

roken van de diesel

Bericht door willem larodis »

hallo larogekken

ik heb een 88 serie III santana diesel
toen ik hem kocht zei de vorige eigenaar dat
de motor gereviseert was hij loopt ook netjes
maar rookt erg en dan geen rook van olie maar
blauwe dieselrook kan iemand me vertellen
wat ik hieraan kan doen.

bij voorbaat dank, willem
foxhunters Anton

Re: roken van de diesel

Bericht door foxhunters Anton »

Blauwe rook is toch olie.

Het kan zijn dat de motor lange tijd niet heeft gelopen en dat er olie langs de klepzettels naar beneden is gelopen.
na een tijdje rijden zou het over moeten zijn!
Erger is als de zuiger veren versleten zijn en door vacuuem boven de klepen, olie uit het carter meegezogen wordt. maar als je motor gereviseerd is zal het dat niet wezen.
Als je distributie riem uitgelopen is gaat kan je timing van de kleppen en brandstof pomp ook verlopen, ook dan gebeuren er rare dingen. Blauwe rook als je gas loslaat bijvoorbeeld. meestal gepaart met een hoop geratel van de kleppen.
controleer je klepspelling en timing van je brandstof pomp.

Controleer eerst of je lucht inlaat niet verstopt is door een vuil lucht filter, ook dan gaat je motor lucht uit het carter ontrekken.

Zwarte rook is brandstof. (slechte verbranding of te veel brandstof!)
witte rook is water.

Anton
Kitty

Bericht door Kitty »

Hallo Willem,

Ik heb ook sinds kort een LR SIII 88. Die rookte in het begin ook erg. Bij mij kwam dat door een probleem met de gloeibougies. Nadat dat was verholpen, was het roken ook enorm minder. (Hij doet het nog wel een beetje)

Succes
Groet
Kitty
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Als de rook niet helder blauw is maar meer grijs/blauw dan duidt dit op een onvolledige verbranding, naarmate de verbranding onvollediger wordt zal de rook steeds zwarter worden het kan zijn dat de pomp niet op tijd staat.
Zodra de pomp juist getimed is zal het roken verdwijnen, en het vermogen merkbaar hoger worden.
Voor zover ik weet heeft een Santana een distributieketting of tandwielen i.p.v. een riem.

Dennis B.
foxhunters Anton

Bericht door foxhunters Anton »

Ik bedoelde natuurlijk de distributie ketting. Een 2,25 liter heeft een ketting.

Anton
Sirmartin

Bericht door Sirmartin »

Hoi Kitty,

Opzich heeft roken niks te maken met de gloeipluggen.... wel slecht starten, dat kan wel wat rook geven maar na 2x gas geven is dat ook weg. Gloeipluggen hebben geen functie meer na het starten.

Groet,
Martin

Military Land Rover half-ton SIII diesel FFR 1977 “El Toro”
[people.zeelandnet.nl]
Keesje en SantA (S3 109 D,75)

Bericht door Keesje en SantA (S3 109 D,75) »

Ik heb een Santana van 75 109 diesel van 95.
Ach een beetje rook moet kunnen...................
De Santanas zijn toch een beetje apart binnen de klup.
Woon je toevallig in de buurt van Putte Noord Brbant ?
Kunnen we samen misschien een SantA kluppie oprichten
Kitty

Bericht door Kitty »

Ja, dat klopt! Als-ie eenmaal reed was het over.
Weer wat geleerd.
Dank je wel
Groet
Kitty
Tom MWL

Bericht door Tom MWL »

Ik denk ook dat het gewoon met de timing van de inspuitpomp te doen heeft
grijzige rook betekent te veel op "na-inspuiting" (te laat dus)
zwarte rook betekent te veel op "voor-inspuiting" (te vroeg dus)
Ik had er ook zo'n grijze rookbom bij (serie 3 diesel)die ook nog zo verkeerd stond dat ie er slecht van starte en heb toen de verstuiverleidingen wat losgedraaid zodat de pomp wat meer bewegingsvrijhad had en heb toen de bouten van de voet vd brandstofpomp wat losgedraaid en de pomp meer naar voor-injectie gezet. hij rookt nu bijna niet meer en trekt veeeel beter!
ja,als je echt heel ver doortrekt in de versnellingen bijv in z'n drie tot 65 of meer km/h dan komt er een dikke pluk zwarte rook uit.maar dat doe ik toch nooit.

groet,tom
Plaats reactie