SIIa aandrijvingsprobleem
SIIa aandrijvingsprobleem
Ik heb een Series IIa uit 1968 en heb vermoedelijk een probleem met de aandrijving. In 2WD is er niets aan de hand. In 4WD hoor/voel ik met enige regelmaat een flinke klap vanuit onder de auto. Het klinkt alsof opgelopen spanning een uitweg zoekt.
Aanvankelijk begon het met uitschakelen van 4WD naar 2WD. Als ik dan honderd meter op het asfalt had gereden (vanuit het mulle zand komende) klapte hij voor m'n gevoel pas echt uit 4WD.
Nu voel ik dat hoe meer de auto moet werken in het zand in 4WD, hoe vaker en krachtiger die tikken ergens uit de aandrijving komen. Nogmaal het geluid komt vanuit midden onder de auto.
Wie heeft een idee waar het probleem zit? Tussenbak? Wat kan ik verwachten? Wat is de remedie?
Harrie
Aanvankelijk begon het met uitschakelen van 4WD naar 2WD. Als ik dan honderd meter op het asfalt had gereden (vanuit het mulle zand komende) klapte hij voor m'n gevoel pas echt uit 4WD.
Nu voel ik dat hoe meer de auto moet werken in het zand in 4WD, hoe vaker en krachtiger die tikken ergens uit de aandrijving komen. Nogmaal het geluid komt vanuit midden onder de auto.
Wie heeft een idee waar het probleem zit? Tussenbak? Wat kan ik verwachten? Wat is de remedie?
Harrie
Re: SIIa aandrijvingsprobleem
Harrie,
ik heb het vermoeden dat je met een gebroken (of getordeerde) steekas rond rijd of een paar tanden in het differentieel mist.
Dit in de vooras.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
ik heb het vermoeden dat je met een gebroken (of getordeerde) steekas rond rijd of een paar tanden in het differentieel mist.
Dit in de vooras.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Heb ik ook .....
Missen een paar tanden van je voordifferentieel. Met name bij grotere krachten tikt hij harder!
Moet de mijne nog even vervangen staat voor binnenkort op de planning....
Cheers BOwy
Missen een paar tanden van je voordifferentieel. Met name bij grotere krachten tikt hij harder!
Moet de mijne nog even vervangen staat voor binnenkort op de planning....
Cheers BOwy
Dank jullie wel. Bij grotere krachten (bijvoorbeeld hoe muller het zand) tikt hij inderdaad harder. Enige gekke vind ik dat voor m'n gevoel de tikken onder mij vandaan komen en niet bij het voor differentieel.
Zijn die tandwielen los verkrijgbaar en is het een ingewikkelde klus? Of moet ik op zoek naar een ander differentieel?
Groet,
HarrieSerious IIa schreef:
>
> Heb ik ook .....
>
> Missen een paar tanden van je voordifferentieel. Met name bij
> grotere krachten tikt hij harder!
>
> Moet de mijne nog even vervangen staat voor binnenkort op de
> planning....
>
> Cheers BOwy
Zijn die tandwielen los verkrijgbaar en is het een ingewikkelde klus? Of moet ik op zoek naar een ander differentieel?
Groet,
HarrieSerious IIa schreef:
>
> Heb ik ook .....
>
> Missen een paar tanden van je voordifferentieel. Met name bij
> grotere krachten tikt hij harder!
>
> Moet de mijne nog even vervangen staat voor binnenkort op de
> planning....
>
> Cheers BOwy
Harrie,
Als je de tikken duidelijk uit de tussenbak hoort komen kan het ook best zijn dat de schakelmof van de 4WD niet goed in en uitkomt. In dat geval lopen de asjes, onder het kapje boven de voorste uitgaande flens wat zwaar. Dit is meestal op te lossen door de asuiteinden in te spuiten met kruipolie.
Als er tanden uit het voorste differentieel zijn gebroken vind je die vanzelf terug als je de diff olie aftapt.
Trouwens, ben jij de Harrie van de 101 list?
Dennis B.
Als je de tikken duidelijk uit de tussenbak hoort komen kan het ook best zijn dat de schakelmof van de 4WD niet goed in en uitkomt. In dat geval lopen de asjes, onder het kapje boven de voorste uitgaande flens wat zwaar. Dit is meestal op te lossen door de asuiteinden in te spuiten met kruipolie.
Als er tanden uit het voorste differentieel zijn gebroken vind je die vanzelf terug als je de diff olie aftapt.
Trouwens, ben jij de Harrie van de 101 list?
Dennis B.
Tandwielen zijn los verkrijgbaar maar vaak is het makkelijker even je hele diff te verwisselen....
Is goed 2ehands aan te komen en niet al te duur!
Cheers Bowy
Is goed 2ehands aan te komen en niet al te duur!
Cheers Bowy
Ik denk dat ik begin met jouw suggestie over de tussenbak na te trekken. Vooral omdat daar het geluid vandaan komt. En omdat aanvankelijk de problemen alleen optraden als ik overging van 4 naar 2WD.
En ja, ik ben de 101 Harrie ! Ik bel je nog wel even over mijn vraag over de lekkende carburateur als dat goed is.
Groet,
Harrie
Dennis101 schreef:
>
> Harrie,
>
> Als je de tikken duidelijk uit de tussenbak hoort komen kan
> het ook best zijn dat de schakelmof van de 4WD niet goed in
> en uitkomt. In dat geval lopen de asjes, onder het kapje
> boven de voorste uitgaande flens wat zwaar. Dit is meestal op
> te lossen door de asuiteinden in te spuiten met kruipolie.
> Als er tanden uit het voorste differentieel zijn gebroken
> vind je die vanzelf terug als je de diff olie aftapt.
> Trouwens, ben jij de Harrie van de 101 list?
>
> Dennis B.
En ja, ik ben de 101 Harrie ! Ik bel je nog wel even over mijn vraag over de lekkende carburateur als dat goed is.
Groet,
Harrie
Dennis101 schreef:
>
> Harrie,
>
> Als je de tikken duidelijk uit de tussenbak hoort komen kan
> het ook best zijn dat de schakelmof van de 4WD niet goed in
> en uitkomt. In dat geval lopen de asjes, onder het kapje
> boven de voorste uitgaande flens wat zwaar. Dit is meestal op
> te lossen door de asuiteinden in te spuiten met kruipolie.
> Als er tanden uit het voorste differentieel zijn gebroken
> vind je die vanzelf terug als je de diff olie aftapt.
> Trouwens, ben jij de Harrie van de 101 list?
>
> Dennis B.
Volgens mij zelfs meer dan ook (over het samenstellen van diffs dan ) iK ben meer van de componenten bouw......
Cheers Bowy
Cheers Bowy
En voor mij ben jij van de componenten levering (voor weinig).
Dennis B.
Dennis B.