Compressieverhouding?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Teun

Compressieverhouding?

Bericht door Teun »

Haynes maakt een mens wel wijzer, maar waar ik geen antwoord op kan vinden is de compressieverhouding van m'n benzine serie III. Blijkbaar zijn er twee mogelijkheden: 7:1 en 8:1.
Hoe kom ik erachter welke verhouding (en de daarmee gepaard gaande afstelling) voor mijn wagen geldt?

Daarnaast wordt er regelmatig verwezen naar 'vroege' en 'late' modellen. Het lijkt erop alsof dat een beetje door elkaar loopt, maar klopt dat ook?

Wie weet het?

Bij voorbaat dank,
Teun
Aad Koene

Re: Compressieverhouding?

Bericht door Aad Koene »

Teun,

zoals gebruikelijk bij Land Rover lopen modellenreeksen "vloeiend" in elkaar over.
In de praktijk houdt dit vaak in dat in de 1e Series III modellen meer Series IIa onderdelen te vinden zijn dan in de laatste Series IIa modellen.
Dit geldt dus ook voor de vroege en late Series III.
Welke compressieverhouding je hebt is vrij snel uit te testen door de ontsteking op 3 graden voorontsteking (1:7) te zetten.
Als je LR dan loopt als een "oud wijf" heb je ongetwijfeld een 1:8 en moet de ontsteking op 6 graden voorontsteking staan.

Succes,

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Op de cylinderkop staat als ik het goed heb tussen de 2e en de 3e cilinder de compressie verhouding vermeld.
De Haynes manuals behandelen zowel de S2(A) als de S3, of je het vroege of late model hebt is geheel afhankelijk van het onderdeel waar over gesproken wordt.
Voorbeeld: Een S3 uit 1972 is wat betreft de remmen (10" trommels voor) het vroege model, maar als het over de fusees gaat is het juist het late model (Rialko bussen). Kan dus wat verwarring brengen.

Dennis B.
Roald

Bericht door Roald »

Volgens mij zijn er in de Series III geen 7:1 motoren meer toegepast.

groet

Roald
´76RRClassic
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Zeker wel, tot en met de 5 maal gelagerde suffix A blokken (en zelfs de eerste suffix was de keuze nog mogelijk. Pas toen de metrisch blokken kwamen is van 7:1 afgestapt, en werd alles 8:1.

Dennis B.
Teun

Bericht door Teun »

Heren, dank weer voor de wijze les!
Plaats reactie