Problemen met ontluchten
Problemen met ontluchten
Hoi,
Ik heb een probleem met me lightweight 2.25D.
Het probleem is dat die niet warm wil worden.
De onderste slang bij de radiateur wil maar niet warm worden.
De meter komt niet hoger dan net boven de N.
Hoe kan ik em het beste nou ontluchten kachel aan of uit? kraan open of dicht?
Persoonlijk vermoed ik dat de thermostaat kapot is.
Iemand anders nog suggesties waar het probleem kan zitten?
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Ik heb een probleem met me lightweight 2.25D.
Het probleem is dat die niet warm wil worden.
De onderste slang bij de radiateur wil maar niet warm worden.
De meter komt niet hoger dan net boven de N.
Hoe kan ik em het beste nou ontluchten kachel aan of uit? kraan open of dicht?
Persoonlijk vermoed ik dat de thermostaat kapot is.
Iemand anders nog suggesties waar het probleem kan zitten?
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Re: Problemen met ontluchten
Martijn,
De kachel ontlucht zichzelf als de kraan open staat.
Als je er een thermostaat in hebt (neem ik aan tenminste) dan zal deze waarschijnlijk open blijven staan.
Openschroeven is het enige controlemiddel.
Overigens moet een motor, stationair, behoorlijk lang draaien eer deze op bedrijfstemperatuur komt.
Als de oliekoeler nog aangesloten zit zal dit heel erg lang gaan duren.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
De kachel ontlucht zichzelf als de kraan open staat.
Als je er een thermostaat in hebt (neem ik aan tenminste) dan zal deze waarschijnlijk open blijven staan.
Openschroeven is het enige controlemiddel.
Overigens moet een motor, stationair, behoorlijk lang draaien eer deze op bedrijfstemperatuur komt.
Als de oliekoeler nog aangesloten zit zal dit heel erg lang gaan duren.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Problemen met ontluchten
Hoi Aad,
Oliekoeler heb ik niet meer.
Thermostaat heb ik nog wel maar hoe controleer ik of die correct werkt?
Wat is lang om warm te worden 2 minuten 10 minuten half uur een uur?
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Oliekoeler heb ik niet meer.
Thermostaat heb ik nog wel maar hoe controleer ik of die correct werkt?
Wat is lang om warm te worden 2 minuten 10 minuten half uur een uur?
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Re: Problemen met ontluchten
Martijn,
een thermostaat kun je op de ouderwetse manier in een steelpannetje op het vuur controleren.
Als hij open blijft staan kun je dat al zien bij demontage.
Stationair doet een motor er ongeveer 15 minuten over om op bedrijfstemperatuur te komen.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
een thermostaat kun je op de ouderwetse manier in een steelpannetje op het vuur controleren.
Als hij open blijft staan kun je dat al zien bij demontage.
Stationair doet een motor er ongeveer 15 minuten over om op bedrijfstemperatuur te komen.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Problemen met ontluchten
Moet de kachel aan of uit?
Kachel draait prima alleen wordt niks warm. Na 1 uur draaien is die nog niet warm.
Nieuwe thermostaat is onderweg, duimen dat dat het is.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Kachel draait prima alleen wordt niks warm. Na 1 uur draaien is die nog niet warm.
Nieuwe thermostaat is onderweg, duimen dat dat het is.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Re: Problemen met ontluchten
Martijn,
als je de kraan van de toevoer voor de kachel open hebt staan staat de kachel aan (met of zonder ventilator) tenzij je er 2 kranen op hebt staan.
Bij Series II en IIa zit er een messing kraantje bovenop aan het eind van de kop (vlak tegen het schutbord), bij een Series III zit de kraan (met kabelbediening) voorop naast de thermostaat.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
als je de kraan van de toevoer voor de kachel open hebt staan staat de kachel aan (met of zonder ventilator) tenzij je er 2 kranen op hebt staan.
Bij Series II en IIa zit er een messing kraantje bovenop aan het eind van de kop (vlak tegen het schutbord), bij een Series III zit de kraan (met kabelbediening) voorop naast de thermostaat.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Problemen met ontluchten
Vrijwel zeker je thermostaat.
Thermostaat deksel losschroeven, beetje koelwater laten ontsnappen, thermostaat vervangen, pakking vervangen, deksel gelijkelijk vastschroeven, water bijvullen, ontluchten en waarschijnlijk is alles weer goed.
Thermostaat hoeft niet open te staan als je hem eruit haalt. Ook bij een lage temperatuur kan de th. open gaan (uiteraard is hij dan wel defect).
Succes.
Gert
Thermostaat deksel losschroeven, beetje koelwater laten ontsnappen, thermostaat vervangen, pakking vervangen, deksel gelijkelijk vastschroeven, water bijvullen, ontluchten en waarschijnlijk is alles weer goed.
Thermostaat hoeft niet open te staan als je hem eruit haalt. Ook bij een lage temperatuur kan de th. open gaan (uiteraard is hij dan wel defect).
Succes.
Gert
Re: Problemen met ontluchten
Thermostaat is binnen dus morgen eens proberen.
- oude thermostaat eruit
- nieuwe erin
- vloeistof bijvullen.
- kraan open
- kachelventilator uit.
- ontluchten
- eventueel bijvullen.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
- oude thermostaat eruit
- nieuwe erin
- vloeistof bijvullen.
- kraan open
- kachelventilator uit.
- ontluchten
- eventueel bijvullen.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Re: Problemen met ontluchten
Yep,
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Problemen met ontluchten
Nou ben ff thuis ff eten.
Maar gelukkig is het niet zo simpel als het lijkt.
Hij wordt nog steeds niet warm sterker nog er is niks veranderd.
De onderste slang blijft koud temperatuur stijgt nog steeds niet.
Ook niet met een nieuwe thermostaat en een nieuwe ring.
Lucky me.
Het lijkt wel of die ergens lucht aan blijft zuigen maar het gekke is dat die niks verliest.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Maar gelukkig is het niet zo simpel als het lijkt.
Hij wordt nog steeds niet warm sterker nog er is niks veranderd.
De onderste slang blijft koud temperatuur stijgt nog steeds niet.
Ook niet met een nieuwe thermostaat en een nieuwe ring.
Lucky me.
Het lijkt wel of die ergens lucht aan blijft zuigen maar het gekke is dat die niks verliest.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Re: Problemen met ontluchten
De bovenste slang wordt wel warm ja.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Re: Problemen met ontluchten
Martijn,
op welke plaatsen wordt de radiator warm?
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
op welke plaatsen wordt de radiator warm?
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Problemen met ontluchten
De bovenkant is wel warm de rest niet echt.
Zet ik de motor uit dan merkt je dat de koelvloeistof wel warm is.
GRoet,
MArtijn
[landrover.mine.nu]
Zet ik de motor uit dan merkt je dat de koelvloeistof wel warm is.
GRoet,
MArtijn
[landrover.mine.nu]
Re: Problemen met ontluchten
Wat voor koelvin zit er op, electrisch of gewoon met v-snaar.
Frans
Frans
Re: Problemen met ontluchten
Snaar aangedreven.
Voor de rest gewoon standaard lightweight 2.25D 24V geen gekke dingen.
Groet,
martijn
Voor de rest gewoon standaard lightweight 2.25D 24V geen gekke dingen.
Groet,
martijn
Re: Problemen met ontluchten
Martijn,
dan vrees ik dat de vloeistofstroom ergens tegengehouden wordt.
Theoretisch kunnen dan een grote verstopping in je radiator of een kapotte waterpomp zijn.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
dan vrees ik dat de vloeistofstroom ergens tegengehouden wordt.
Theoretisch kunnen dan een grote verstopping in je radiator of een kapotte waterpomp zijn.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Problemen met ontluchten
Ik denk dat het wel meevalt, als de bovenste slang wel warm wordt, en de onderste niet kan dit ook betekenen dat de radiator juist prima zijn werk doet. Het warme water stroomt door de bovenste (aanvoer)slang in de radiator en wordt gekoeld door de radiator, zodoende is de onderste (afvoer)slang koud.
De snaar aangedreven ventilator zorgt voor een continue doorstroming van koude lucht door de lamellen, waardoor de koelcapaciteit van de radiator in koudere omstandigheden eigelijk te hoog is.
Een geblokkeerde radiator, of een defecte waterpomp geeft juist een te hoge motortemperatuur.
Dat de temperatuur bij Martijn erg laag blijft is waarschijnlijk een combinatie van een lage motorbelasting (stationair dus weinig warmteontwikkeling), de snaar gedreven ventilator (met misschien zelfs de 8 bladige fan vanwege de oliekoeler), en de lage buitentemperatuur.
Bij mijn eigen S3 diesel zie ik ook dat 's winters de koelwater temperatuur tijdens een file een stuk lager is als op de snelweg.
Dennis B.
De snaar aangedreven ventilator zorgt voor een continue doorstroming van koude lucht door de lamellen, waardoor de koelcapaciteit van de radiator in koudere omstandigheden eigelijk te hoog is.
Een geblokkeerde radiator, of een defecte waterpomp geeft juist een te hoge motortemperatuur.
Dat de temperatuur bij Martijn erg laag blijft is waarschijnlijk een combinatie van een lage motorbelasting (stationair dus weinig warmteontwikkeling), de snaar gedreven ventilator (met misschien zelfs de 8 bladige fan vanwege de oliekoeler), en de lage buitentemperatuur.
Bij mijn eigen S3 diesel zie ik ook dat 's winters de koelwater temperatuur tijdens een file een stuk lager is als op de snelweg.
Dennis B.
Re: Problemen met ontluchten
Maar staat dat ook in verhouding dat de kachel niet warm wordt?
De meter komt niet verder als de N .
Kan ik er wel mij rijden of gaat dat problemen geven?
Een verstopping is het zeker niet.
Als ik in de onderste slang knijp stijgt het water in de radiateur, als ik in de bovenste slang knijp stijgt het ook dus de radiateur is niet verstopt.
Als de waterpomp stuk was was die veel warmen en zou me koppakking er allang uit moeten liggen.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
die zo maar weer eens wat gaat doen.
De meter komt niet verder als de N .
Kan ik er wel mij rijden of gaat dat problemen geven?
Een verstopping is het zeker niet.
Als ik in de onderste slang knijp stijgt het water in de radiateur, als ik in de bovenste slang knijp stijgt het ook dus de radiateur is niet verstopt.
Als de waterpomp stuk was was die veel warmen en zou me koppakking er allang uit moeten liggen.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
die zo maar weer eens wat gaat doen.
Re: Problemen met ontluchten
Dat de kachel niet warm wordt kan natuurlijk ook liggen aan de kachelkranen die kapot zijn, de kachelslangen verstopt of het kachelradiateurtje verstopt..
Ik dacht dat de N op de temp-meter da N van normaal is, dus goed.
Veel succes verder.
Frans Bonnes
Ik dacht dat de N op de temp-meter da N van normaal is, dus goed.
Veel succes verder.
Frans Bonnes
Re: Problemen met ontluchten
Ofwel niemand kan me helpen...
Dan maar wachten tot de monteur terug is van vakantie dat worden 10 lange dagen.
GRoet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Dan maar wachten tot de monteur terug is van vakantie dat worden 10 lange dagen.
GRoet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Re: Problemen met ontluchten
Je kan ondertussen natuurlijk wel even kijken of het kachelkraantje nog wel werkt.
Draai je hem wel ver genoeg open, hij moet een paar slagen kunnen maken.
De motor temperatuur is goed, als de meter rond de N staat is dat in elk geval goed.
Dennis B.
Draai je hem wel ver genoeg open, hij moet een paar slagen kunnen maken.
De motor temperatuur is goed, als de meter rond de N staat is dat in elk geval goed.
Dennis B.
Re: Problemen met ontluchten
Het kraantje kan niet verder open.
Misschien verwacht ik wel teveel van me kachel.
Heb de hoop opgegeven ga je rest van de rommel maar afmaken.
Bedankt voor de input.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Misschien verwacht ik wel teveel van me kachel.
Heb de hoop opgegeven ga je rest van de rommel maar afmaken.
Bedankt voor de input.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]