Ik sta op het punt een discovery aan te schaffen wie heeft er wat meer informatie over de betrouwbaarheid van de 200tdi motoren. En weet iemand het verschil tussen de 200 en 300 modellen. Wat zijn gevoelige punten aan het blok e.d.
Alle reacties zijn welkom.
200tdi & 300tdi
Re: 200tdi & 300tdi
ik heb zelf een 200 tdi van 1993 met 206000 km op de klok
het blok is zeer goed behalve de turbo wil weleens voor problemen
zorgen. olielekkage. en als je er een poos mee greden hebt en je stopt
laat dan de auto nog even 10a20 seconden stationair draaien zodat
de turbo even van de toeren af gaat en niet zonder olie komt de turbo draait
nl nog even door en dan loopt hij droog en dat geeft een behoorlijke slijtage
en zorg ervoor dat het oliepeil van het carter nooit boven het maximum
peil komt .dan gaat nl de krukas in het olie slaan wat tot gevolg heeft
schuimende olie (witte vlokken) daar komt lucht in en als die olie in de turbo
komt is de kans aanwezig dat de turbo op de loop gaat en dat kost in
het gunstigste geval een nieuwe turbo maar het kan ook een motorblok
kosten.en let er bij aanschaf even op dat de versnellingsbak niet jankt
om dit te horen moet je met een lage snelheid 60 km even in z,n 5 gaan rijden
dan hoor je wel een jankend geluid dit is een lager in de bak.de bak gaat niet
kapot. maar het wordt wel erger en wordt wel iritant.en het dashbord even
nakijken als alle verlichting het wel doet dit is nogal eens een probleem
bij de discovery. het verschil tussen de 200 en de 300 de 300 heeft in de latere
versie een td5 en de allernieuwste een bmw motor maar de diesels van de 200
serie draaien bij normaal gebruik wel 500.000 km
het blok is zeer goed behalve de turbo wil weleens voor problemen
zorgen. olielekkage. en als je er een poos mee greden hebt en je stopt
laat dan de auto nog even 10a20 seconden stationair draaien zodat
de turbo even van de toeren af gaat en niet zonder olie komt de turbo draait
nl nog even door en dan loopt hij droog en dat geeft een behoorlijke slijtage
en zorg ervoor dat het oliepeil van het carter nooit boven het maximum
peil komt .dan gaat nl de krukas in het olie slaan wat tot gevolg heeft
schuimende olie (witte vlokken) daar komt lucht in en als die olie in de turbo
komt is de kans aanwezig dat de turbo op de loop gaat en dat kost in
het gunstigste geval een nieuwe turbo maar het kan ook een motorblok
kosten.en let er bij aanschaf even op dat de versnellingsbak niet jankt
om dit te horen moet je met een lage snelheid 60 km even in z,n 5 gaan rijden
dan hoor je wel een jankend geluid dit is een lager in de bak.de bak gaat niet
kapot. maar het wordt wel erger en wordt wel iritant.en het dashbord even
nakijken als alle verlichting het wel doet dit is nogal eens een probleem
bij de discovery. het verschil tussen de 200 en de 300 de 300 heeft in de latere
versie een td5 en de allernieuwste een bmw motor maar de diesels van de 200
serie draaien bij normaal gebruik wel 500.000 km
Re: 200tdi & 300tdi
Eventjes een late 300 heeft een TD5?????????? spijt me zeer maar dit klopt niet er zijn 3 type's
200TDI, 300TDI en in de disco 2 komt pas de TD5.
De 200TDI (1989-1994) heeft een betrouwbare motor, de 300TDI heeft een evenzo betrouwbare motor (1994-1999).
In 1994 heeft landrover zijn motor verbeterd het slagvolume bleef het zelde (2,5liter)en ook het aantal pk's bleef op 111 paardjes hangen.
in de 300TDI zijn een aantal doorontwikkelingen doorgevoerd de motor werd wat zuiniger en bovenal stiller.
Bij de vroege 300TDI zou eigenlijk wel gekeken moeten worden of de getande riem(distributieriem) vervangen is bij de allereerste 300TDI staan de rollen niet in lijn;de riem sleet 10x zo snel en een gebroken riem levert veel schade op.
Algemeen kruip onder de wagen kijk het chassie na op gaten probeer rustig een plek met een schroeve draaier kijk voor dat de wagen verreden wordt of er geen grote lekplassen onderliggen,ga dan pas een fijn stukje rijden schakelen moet makkelijk gaan (op de hoge/lage gearing na er bestaat een kans dat deze nog nooit gebruikt is)
Misschien de beste tips Jurjen heeft een side waar Larobedrijven worden beoordeeld
Neem een Larofanaat mee als je gaat kijken en laatst laat niet alleen je hart spreken.
Vergelijk de prijzen bij de een €4000 en bij de ander tot wel.............(the sky is the limmit)
Groeten Theo Kaufmann/Disco & RR6X4Carmichael
200TDI, 300TDI en in de disco 2 komt pas de TD5.
De 200TDI (1989-1994) heeft een betrouwbare motor, de 300TDI heeft een evenzo betrouwbare motor (1994-1999).
In 1994 heeft landrover zijn motor verbeterd het slagvolume bleef het zelde (2,5liter)en ook het aantal pk's bleef op 111 paardjes hangen.
in de 300TDI zijn een aantal doorontwikkelingen doorgevoerd de motor werd wat zuiniger en bovenal stiller.
Bij de vroege 300TDI zou eigenlijk wel gekeken moeten worden of de getande riem(distributieriem) vervangen is bij de allereerste 300TDI staan de rollen niet in lijn;de riem sleet 10x zo snel en een gebroken riem levert veel schade op.
Algemeen kruip onder de wagen kijk het chassie na op gaten probeer rustig een plek met een schroeve draaier kijk voor dat de wagen verreden wordt of er geen grote lekplassen onderliggen,ga dan pas een fijn stukje rijden schakelen moet makkelijk gaan (op de hoge/lage gearing na er bestaat een kans dat deze nog nooit gebruikt is)
Misschien de beste tips Jurjen heeft een side waar Larobedrijven worden beoordeeld
Neem een Larofanaat mee als je gaat kijken en laatst laat niet alleen je hart spreken.
Vergelijk de prijzen bij de een €4000 en bij de ander tot wel.............(the sky is the limmit)
Groeten Theo Kaufmann/Disco & RR6X4Carmichael
Re: 200tdi & 300tdi
Grootste verschil is inderdaad de isolatie. Nadruk bij de 300 ligt op isolatie en deze is een stuk stiller. Kwalitatief verschillen ze niet zo. Zie ook bv tijdschrigt Landrover Enthousiast van ik dacht maart 2003. Hierin worden de motoren belicht.
groet,
Gert-Jan
LR110 trektorro
groet,
Gert-Jan
LR110 trektorro
Re: 200tdi & 300tdi
Hee yvo,
Al dat ding gekocht?
Gaan we dan wakeboarden
Cheers bowy
Al dat ding gekocht?
Gaan we dan wakeboarden
Cheers bowy