12V-gloeiboegies in Mariniers110??

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Chris 110

12V-gloeiboegies in Mariniers110??

Bericht door Chris 110 »

Een electrisch-vraagje:
Mijn mariniers-110 uit '89 is 24V (niets nieuws dus), De accu's zij (een beetje ongelijk qua spanning) nu loopt er een blauwe draad tussen de 2 accu's vandaan, die geeft dus 12Volt. Deze draad gaat naar het start-relais. De gloeiboegies zijn 24Volt, en staan parallel. Waarom zou er dan 12Volt naartoe lopen?? Ik weet niet zeker of die 12V via het relais naar de gloeiboegies gaat, of alleen het relais schakeld, want dan zou een 24V-relais toch veel logischer zijn?

Volgens het stroomschema voedt deze draad inderdaad de gloeiboegies, maar er staat niets over de boegies zelf, en er zitten echt 24-volt-boegies in...

Mede Mariniers-rijders, help me eens...

gr, Chris
110

Re: 12V-gloeiboegies in Mariniers110??

Bericht door 110 »

Chris,


Volgens het schema van een mariniers 110 (2.5 N/A) worden de gloeibougies inderdaad geschakeld door een draad vanaf één van de twee accu's.
Er zijn echter 110's die "gemodificeerd" zijn naar een gloeisysteem op 24 (22.5) Volt. (Zo is ook de Webasto Standkachel in eerste instantie uitgevoerd geweest met een gloeibougie voor 12 Volt en een zware draadgewonden weerstand).

Het eenzijdig belasten van één van de accu's van een 24 Volts systeem is volgens mij funest voor je accu's.



Succes
Huub Pennings

Re: 12V-gloeiboegies in Mariniers110??

Bericht door Huub Pennings »

Tsja dit is een niet zo gelukkig truukje om de gloeibougies van 12 volt te voorzien.
Kost je binnen afzienbare tijd je accu's.
Jan Schober

Re: 12V-gloeiboegies in Mariniers110??

Bericht door Jan Schober »

Ik zou even meten met een amperetang, als het idd je gloeibougies zijn dan is dat een vreemde constructie die je kunt veranderen als je prolemen krijgt. Als het enkel her relais is zou ik mij geen zorgen maken.

Misschien is het een idee, iedere paar maanden de draad op de andere accu te zetten, zodat je de slijtage gelijk houdt.

Jan Schober
110

Re: 12V-gloeiboegies in Mariniers110??

Bericht door 110 »

Als "oplossing" kan je ook nog de gloeispanning van je 12 Volts radio-, lier- en lichtaccu halen (niet zo mooi, maar het voorkomt een hoop ellende).


Succes
hvvelden

Re: 12V-gloeiboegies in Mariniers110??

Bericht door hvvelden »

Zitten de 22.5V gloeibougies nog via een weerstand geschakeld of rechtstreeks op 24V?

Hanno
Aad Koene

Re: 12V-gloeiboegies in Mariniers110??

Bericht door Aad Koene »

Of neem een voorgloeiweerstand van een Series ex-leger, die verlagen de spanning van 24 naar 12 volt.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Huub Pennings

Re: 12V-gloeiboegies in Mariniers110??

Bericht door Huub Pennings »

Dat gaat alleen op als de weerstand van de gloeipluggen hetzelfde is als bij de series, en dat waag ik te betwijfelen, m.i.v. de 2,5 zijn het stiften i.p.v. spiraaltjes??!
Aad Koene

Re: 12V-gloeiboegies in Mariniers110??

Bericht door Aad Koene »

Huub,

de voorgloeiweerstand van een ex-leger Series (88, 109 en LW, allen 24 volt) geeft 12 volt af.
Hierdoor kun je (zoals bij de Series) 4 x 2,7 volt in serie aansluiten of 4 x 12 volt paralel.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Dennis101

Re: 12V-gloeiboegies in Mariniers110??

Bericht door Dennis101 »

De weerstand geeft geen 12 V af, de weerstand is een onderdeel van een spanningsdeler, om 12 V te verkrijgen is de voorwaarde dat de voorschakelweerstand dezelfde weerstandswaarde heeft als de weerstand van de belasting (schakeling gloeibougies). Bij serie is dit: R1+R2+R3+R4=Rbelasting. Bij parallel: 1/R1+1/R2+1/R3+1/R4=1/Rbelasting (voor de werkelijke weerstandswaarde 1/Rbelasting inverteren). Waarbij R1 t/m4 telkens voor de weerstandswaarde staat van 1 gloeibougie.
De spanningen verhouden zich als: Rvoorschakel:Rbelasting=Ubelasting:Uvoorschakel.
En de Voedingsspanning=Ubelasting+Uvoorschakel (wet van Kirchoff)

Dennis B.
Plaats reactie