Niet harder dan 80 km.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
keesje en SantA

Niet harder dan 80 km.

Bericht door keesje en SantA »

Even een raar probleem, ik heb een 109 S3 diesel van 75.
Ik heb deze een paar maanden en hij liep altijd rond de 90 en dan nog een beetje gas over. Half december is er een ander remsysteem opgegaan en zijn er veel grotere banden 235/85/16 opgegaan. Net daarvoor is de voorste steekas gebroken, maar daar ben ik pas sinds kort achter. Toen ik de auto ophaalde remde hij uitstekend en reed zelfs 100 op de teller. Ik heb toen een probleem gehad met een gebroken gloeibougie maar die is er zonder beschdigingen uitgekomen. ik heb toen wel de bedrading naar de bougies vervangen door een maatje dikkere kabels. Starten was toen een fluitje van een cent. Na deze operatie wil de auto niet harder meer dan 80 met veel pijn en moeite soms 85 terwijl hij daarvoor echt harder liep. ik kan hier geen verband in zien dus heb ik het luchtfilter schhongemaakt en zelfs zonder gereden maar ook dat maakt niet uit. Alles loopt vrij en de auto is met gemak vooruit te duwen dus er loopt niets aan. Ik heb geen smoorklep en diesel filter ziet er vrij nieuw uit en watersedimenter is pas afgetapt. Laatst zei iemand dat het miscchien aant bevelen was om de diesel pomp af te stellen maar het lijkt mij niet dat dit zo plotseling een probleem kan zijn. De auto rookt ook niet echt veel en verbruik is 1 op 7 / 8 . Ik heb wel het gaspedaal iets beter afgesteld want hij trok de gasklep niet helemaal open, dat doetie nu wel maar maakt verder weinig uit.
Ik heb er geen goed gevoel over als ik in de auto rij maar ik kan er ook weinig aan ontdekken.
Wie heeft er nog een idee.........
Marco

Re: Niet harder dan 80 km.

Bericht door Marco »

Wat was de oude bandenmaat?

Je snelheidsmeter telt het aantal omwentelingen in je versnellingsbak. Je hebt nu grotere wielen. Gevolg daarvan is dat je in werkelijkheid misschien wel net zo snel rijdt als voorheen, maar er zijn minder omwentelingen van de banden, dus minder omwentelingen van de aandrijfas(sen) en dus minder omwentelingen in je versnellingsbak.

Er zijn derhalve ook verschillende "gevers" om te monteren, afhankelijk van de gekozen bandmaat. Je ziet, er is wel degelijk een relatie tot de bandenmaat.

Groet,
Marco
LR 88 SIII 2¼B Pick Up '71 (ook grotere banden en hetzelfde verschijnsel)
Frans

Bericht door Frans »

Das niet waar, je aandrijfassen blijven bij een andere bandenmaat het zelfde aantal omwentelingen maken. De teller geeft het aantal omwentelingen van je aandrijf as aan. Omdat je banden groter zijn leggen ze meer afstand af per omwenteling.
Je rijdt dus in werkelijkheid meer km dan je teller aangeeft, maar je teller blijft dezelfde snelheid aangeven als vroeger.
Wat wel het geval kan zijn is dat de bandenmaat te groot is voor de auto, en hij geen kracht genoeg heeft, te weinig pk's om in zijn hoogste versnelling goed te trekken.

Frans Bonnes
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De verandering van bandenmaat kan zeker betekenen dat de snelheid op de teller een stuk minder wordt, terwijl dit in werkelijkheid niet zo is. Theoretisch zou je met grotere banden sneller kunnen rijden maar een 109 diesel heeft dermate weinig vermogen dat dit in de praktijk meestal niet het geval is. De snelheidsmeter in een 109" is berekend op 7.50x16 banden, die van een 88" standaard op 6.00x16 banden. Er is ook een teller voor 9.00x16 banden, maar die is niet tot nauwelijks verkrijgbaar, en alleen als mijlenteller.
Jouw huidige 235/85x16 banden hebben een omtrek van +/- 2,53 meter, 7.50x16 banden zitten op +/- 2,47 meter. Het verschil in aanwijzing is dan 2,4% en verwaarloosbaar.
Maar als je hiervoor 205x16 (2,3 meter omtr) banden had loopt het verschil in aanwijzing op naar 11%, en dat merk je duidelijk.

Dennis B.
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Keesje,

Rij eens een stukje met iemand op met een modern auto en de mobiele telefoon erbij.
Probeer op die manier er achter te komen welke snelheid je 109 werkelijk loopt.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Frans, als je bij een gelijke snelheid van de aandrijfas een grotere afstand aflegt, heb je meer (kilo)meters afgelegd in dezelfde tijd (uur). Dus een hogere werkelijke snelheid bij een gelijkblijvende snelheid op de teller. Of anders gezegd, bij een gelijkblijvende werkelijke snelheid, neemt het aantal omwentelingen per tijdseenheid van de aandrijfas, omgekeerd evenredig af met de omtrek van de banden. Vandaar dat Land Rover voor de series verschillende tellers heeft, afhankelijk van de bandenmaat. De tandwielen voor de snelheidsmeting in de versnellingsbak zijn voor allemaal gelijk.
De afwijking van de teller kun je trouwens prima meten met een GPS ontvanger.

Dennis B.
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

ook ik ben van mening dat je alleen een correcte meting kan doen met een GPS ontvanger of andere betrouwbare snelheidsmeting. Ook de tellers van moderne auto's wijken soms tot 10% af. Dit heb ik zelf getest.

Jan Schober
Stijn Schober

Bericht door Stijn Schober »

dennis,

belangrijk: als je niet wist dat je steekas was gebroken omdat je gewoon door hebt kunnen rijden kan dit alleen maar betekenen dat je in 4x4 rijdt. dit is erg slecht voor een 109 en moet je dus ook niet doen. het brengt erg grote spanningen op versnellingsbak, tussenbak en steekassen doordat de voor- en achteras in een starre verbinding staan (dus geen diff. zoals bij de nieuwere landrovers). hierdoor is waarschijnlijk ook je steekas gebroken.

de snelheids tandwielen zitten toch in de tussenbak en niet in de versnellingsbak.
jij zegt dat de tandwielen in de versnellingsbak -lees: tussenbak- allemaal gelijk zijn, nou heb ik een 127 dus weet ik niet of dat hier ook voor geldt. maar... er zit sinds een jaar een andere tussenbak in en de snelheid die de teller aangeeft is sinds dien 10% te laag, voorheen was dit niet het geval. in beide gevallen is dit nagemeten met een GPS ontvanger.

stijn
127 '85
90 '84
Stijn Schober

Bericht door Stijn Schober »

ik bedoel

Keesje én Dennis,
Victor Rutten

Bericht door Victor Rutten »

Wat je ook kunt doen om je teller te "ijken" is het volgende.

Meet met een stopwatch of je horloge het aantal seconden dat je nodig hebt om 1 km (hectometerpaaltjes langs de kant van de weg) af te leggen.

deel vevolgens 3600 (aantal seconden in een uur) door de gemeten waarde en je hebt de werkelijk gereden snelheid.

als je bijvoorbeeld 45 seconden nodig hebt voor 1 km rijdt je dus 80km/uur.

Groeten, Victor
Jan W

Bericht door Jan W »

Of nog makkelijker. Haal je in of wordt je ingehaald (vrachtwagens rijden ca 89kmpu).

Maar als hij eerst gewoon reed (ook met grotere banden) en plots minder is er toch iets anders aan de poepert.

Hij staat zeker te weten in 2x4 (rode hendel naar voor).

Ik zou het anders ff ook niet weten.

Suk6

Jan Willem
Ketelbinkie SIII 109 ex def 1980
SirMartin

Bericht door SirMartin »

Yep en dat kan ik ook beamen.... er zit een grote afwijking tussen je gps en de snelheidsmeter met 235 banden.... net zo als Dennis uitlegt. It's physics my dear Watson.

Martin
SirMartin

Bericht door SirMartin »

Ik merk het wel degelijk die grotere banden. Eerst werd ik ingehaald door vrachtwagens, ging max 85 km/uur en nu haal ik ze in.... ga ongeveer 95 km/uur.
Met als top 102 ooit eens toen ie goed warm en schoongeblazen was na een lange rit.

Martin
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

Stijn,

Het was de voorste steekas, Standaard is een S3 volgens mij achterwiel aangedreven. Dus ook met 2WD kan je gewoon rijden.

Wat niet weg neemt dat er misschien toch in 4WD gereden is.

Jan Schober
discovery rijder

Bericht door discovery rijder »

Ik heb een Discovery en een vriend van mij ook, met allebei standaard wielen en banden, en op dat moment weken onze km stand en snelheden praktisch niet van elkaar af. Op dit moment heb ik een andere band gemonteerd, 310x10,5x15 en als ik nu 120 km/u rijd, rijdt hij ruim 135!!!

Het scheelt bij mij dus aanzienlijk!!

Gewoon blijven testen met anderen, 27 mc en kletsen maar. En heel goed onthouden hoe hard je rijdt bij met name belangrijke snelheden 50, 70, 80, 100 en 120 (waarschijnlijk is die laatste niet van toepassing) Kan een boel bekeuringen schelen.

Groeten en succes!!!

Martijn
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik had het alleen over series bakken (behalve stage one).
De bedoelde tandwielen zitten inderdaad in de tussenbak, vlak voor de achterste aandrijfflens.

Dennis B.
Plaats reactie