startproblemen LR SIII
startproblemen LR SIII
Hallo!
Sinds 2 maanden heb ik een LR SIII 88" uit 1981 waar ik (meestal) heel blij mee ben. Alleen 's morgens heeft-ie behoorlijke startproblemen (gaat dus ook op de baas lijken). Met 2 of 3 keer achter elkaar voorgloeien en (kort) starten, lukt het meestal wel om 'm aan de praat te krijgen, maar het is eigenlijk telkens afwachten of het lukt. Als de motor eenmaal gelopen heeft, is het verder starten en lopen. Heeft iemand tips om dit euvel te verhelpen? Ik heb werkelijk de 0,0 verstand van auto's, maar veel interesse om te leren mijn eigen LaRo te onderhouden.
Iemand meldde mij dat het mengen van een paar liter benzine door de diesel (zeg maar ongeveer 10%) zou kunnen helpen. Kan ik dat ongestraft doen, zonder dat ik de motor daarmee om zeep help?
Wie helpt mij uit de brand....
Groet
Kitty
Sinds 2 maanden heb ik een LR SIII 88" uit 1981 waar ik (meestal) heel blij mee ben. Alleen 's morgens heeft-ie behoorlijke startproblemen (gaat dus ook op de baas lijken). Met 2 of 3 keer achter elkaar voorgloeien en (kort) starten, lukt het meestal wel om 'm aan de praat te krijgen, maar het is eigenlijk telkens afwachten of het lukt. Als de motor eenmaal gelopen heeft, is het verder starten en lopen. Heeft iemand tips om dit euvel te verhelpen? Ik heb werkelijk de 0,0 verstand van auto's, maar veel interesse om te leren mijn eigen LaRo te onderhouden.
Iemand meldde mij dat het mengen van een paar liter benzine door de diesel (zeg maar ongeveer 10%) zou kunnen helpen. Kan ik dat ongestraft doen, zonder dat ik de motor daarmee om zeep help?
Wie helpt mij uit de brand....
Groet
Kitty
Re: startproblemen LR SIII
Hoi Kitty
Je zou je gloeipluggen eens kunnen controleren. Als die niet goed werken worden ze misschien niet heet genoeg en dan is het starten bij koudweer moeilijker. Of er is er een defect? Dan moet je weer even kijken of ze in serie of parallel staan. Als ze in serie staan en er is er een defect dan doen ze het alle 4 niet.
Mede omdat ie wel goed start als ie warm is zit ik aan de gloeipluggen te denken.
Groet,
Martin
Military Land Rover half-ton SIII diesel FFR 1977 “El Toroâ€Â
[people.zeelandnet.nl]
Je zou je gloeipluggen eens kunnen controleren. Als die niet goed werken worden ze misschien niet heet genoeg en dan is het starten bij koudweer moeilijker. Of er is er een defect? Dan moet je weer even kijken of ze in serie of parallel staan. Als ze in serie staan en er is er een defect dan doen ze het alle 4 niet.
Mede omdat ie wel goed start als ie warm is zit ik aan de gloeipluggen te denken.
Groet,
Martin
[people.zeelandnet.nl]
FF controleren hoe het in zijn werk gaat..
Je gloeit voor, ca 15 seconden en dan start je,..... dan hoor je een gierende startmotor???????????
Zo ja, dan heb je een beetje te weinig spanning in de batterijen. Moet je na het gloeien, je contact weer los laten... paar tellen wachten en dan starten. Dan lukt het vast wel. Je batterijen zijn dan weer een beetje bijgekomen van het dipje door het voorgloeien.
Zo niet, dan weet ik het ook niet
Ik heb het onder "zoja"ook als het een beetje kouder is.
Ik zou niet gaan gifmengen als ik jouw was... aLs het beter zijn zou kon je het wel zo kopen.
Suk6 JW
Je gloeit voor, ca 15 seconden en dan start je,..... dan hoor je een gierende startmotor???????????
Zo ja, dan heb je een beetje te weinig spanning in de batterijen. Moet je na het gloeien, je contact weer los laten... paar tellen wachten en dan starten. Dan lukt het vast wel. Je batterijen zijn dan weer een beetje bijgekomen van het dipje door het voorgloeien.
Zo niet, dan weet ik het ook niet
Ik heb het onder "zoja"ook als het een beetje kouder is.
Ik zou niet gaan gifmengen als ik jouw was... aLs het beter zijn zou kon je het wel zo kopen.
Suk6 JW
Ja daarom rij ik nu op zonnebloemolie... is goedkoper en ruikt heerlijk.... de hele straat naar oliebollen. Maar dat benzine er bij is ook een truukje....
Martin
Martin
Kitty benzine in diesel is een paarde middel om de diesel wat vloeibaarder te maken als het hard vriest,dit wordt eigenlijk niet meer gedaan omdat de nederlandse diesel standaard tot -17celcius vloeibaar blijft.
Ik vermoed dat een (of meerdere) gloeibougies de geest heeft gegeven.
ik weet dat in de series de gloeiboegies in serie staat dus 1kapot en de rest werkt ook niet.
Gloebougies hebben tot doel om de kamer te verwarmen zodat wanneer de diesel wordt gecomprimeerd er een spontane explosie plaats vind.
Na een zeer trage start(dus zonder gloeibougies) zal de motor op bedrijfs temperatuur zijn en vervolgens zonder moeite starten.
Ik denk dat er nog wel wat reacties zullen volgen wacht heel even of de rest mijn oordeel is.
Gloeibougies zijn te krijgen bij de plaatselijke Laroboer(die kunnen ze er ook wel voor je inzetten)
Groeten Theo Kaufmann/Disco &RR6X4Carmichael
Ik vermoed dat een (of meerdere) gloeibougies de geest heeft gegeven.
ik weet dat in de series de gloeiboegies in serie staat dus 1kapot en de rest werkt ook niet.
Gloebougies hebben tot doel om de kamer te verwarmen zodat wanneer de diesel wordt gecomprimeerd er een spontane explosie plaats vind.
Na een zeer trage start(dus zonder gloeibougies) zal de motor op bedrijfs temperatuur zijn en vervolgens zonder moeite starten.
Ik denk dat er nog wel wat reacties zullen volgen wacht heel even of de rest mijn oordeel is.
Gloeibougies zijn te krijgen bij de plaatselijke Laroboer(die kunnen ze er ook wel voor je inzetten)
Groeten Theo Kaufmann/Disco &RR6X4Carmichael
Als je de regio aangeeft waar je woont, is er vast wel iemand die even voor je wil kijken of het de gloeipluggen zijn die aan vervanging toe zijn.
Groeten, Victor
seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"
Groeten, Victor
seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"
Hoe kontroleer je het werken van de gloeiplug?
moet de plug er dan uit of kun je het aan de buiten kant ook voelen??
Als vast bedankt
schoentje 109' ex leger 24Volt (heeft dit verschil in aansluiten?)
moet de plug er dan uit of kun je het aan de buiten kant ook voelen??
Als vast bedankt
schoentje 109' ex leger 24Volt (heeft dit verschil in aansluiten?)
Een gloeistift voel ik niet graag
GRoet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
GRoet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Tja, dat was ik er dus vergeten bij te melden: onlangs 4 nieuwe gloeipluggen erin gezet. Probleem niet verholpen. Behoorlijk wat euro's naar de .......
Al doende leert men.
Wie weet nog wat anders?
Al doende leert men.
Wie weet nog wat anders?
Ik weet nog niet zo goed hoe dit prikbord werkt, dus hier ook maar even: 4 gloeibougies al vernieuwd, maar probleem niet verholpen.
Zijn er nog andere mogelijkheden?
Zijn er nog andere mogelijkheden?
Wat doet ie dan als je probeert te starten???
Helegaar nix of een gierend geluid??
JW
Helegaar nix of een gierend geluid??
JW
Jawel, hij doet gewoon heeeel erg zijn best, maar heeft er heel veel moeite mee. Meestal lukt het dan uiteindelijk wel, maar dat lijkt zoveel energie te kosten, dat de accu het niet meer trekt. En bovendien spant het er dan om: lukt het wel of niet.
Of is het normaal dat die eerste kouwe start zo veel moeite kost.
De accu heb ik daarmee al een keer helemaal leeggetrokken en toen opnieuw moeten opladen. Toen deed-ie het weer. De accu zou -volgens kenners- goed zijn.
Ik hoor geen vreemde geluiden bij het starten.
Wel geweldig trouwens, al die tips en suggesties: dat werkt beter dan Haynes!
Groet
Kitty
Of is het normaal dat die eerste kouwe start zo veel moeite kost.
De accu heb ik daarmee al een keer helemaal leeggetrokken en toen opnieuw moeten opladen. Toen deed-ie het weer. De accu zou -volgens kenners- goed zijn.
Ik hoor geen vreemde geluiden bij het starten.
Wel geweldig trouwens, al die tips en suggesties: dat werkt beter dan Haynes!
Groet
Kitty
Dat klinkt eigenlijk allemaal heel logisch.
Wellicht zijn de gloeibougies wel nieuw, maar werken ze niet goed genoeg.
Dat zal ik eerst gaan checken. (wil ik natuurlijk zelf doen, ik kan inmiddels de motorklep open krijgen ondanks dat het wiel erop ligt! Hoef ik gelijk niet meer naar fitness)
Wellicht zijn de gloeibougies wel nieuw, maar werken ze niet goed genoeg.
Dat zal ik eerst gaan checken. (wil ik natuurlijk zelf doen, ik kan inmiddels de motorklep open krijgen ondanks dat het wiel erop ligt! Hoef ik gelijk niet meer naar fitness)
Start je met volgas??? Volgens de boeken (echelon) zou dit moeten. ik doe dat en het werkt, elke ochtend weer.
Anders zou het kunnen zitten in de aansluitingen van de pluggen.
Als de contacten niet helemaal jovel zijn wordt er wellicht niet goed gegloeid.
Maar dan ga ik buiten mijn bereik hoor.
Suk 6 maar weer
JW
Anders zou het kunnen zitten in de aansluitingen van de pluggen.
Als de contacten niet helemaal jovel zijn wordt er wellicht niet goed gegloeid.
Maar dan ga ik buiten mijn bereik hoor.
Suk 6 maar weer
JW
Ach dan kan je de oude toch als reserve gebruiken.
Zijn het wel de goede pluggen?
Nu zit ik ook aan de brandstoftoevoer te denken....
Had vroeger een auto daar liep het terug de tank in als ie lang stil stond, moest dus even doorstarten voordat het weer bij de motor was.
Martin
Zijn het wel de goede pluggen?
Nu zit ik ook aan de brandstoftoevoer te denken....
Had vroeger een auto daar liep het terug de tank in als ie lang stil stond, moest dus even doorstarten voordat het weer bij de motor was.
Martin
Tja in het laatste geval na de troubleshooting guide te hebben doorgeworsteld...
Vervang landrover. Maar of dat de problemen oplost.... het blijft een landrover.
Trouwens wel een idee om voor dit soort problemen een troubleshooting guide te maken samen.
Martin
Vervang landrover. Maar of dat de problemen oplost.... het blijft een landrover.
Trouwens wel een idee om voor dit soort problemen een troubleshooting guide te maken samen.
Martin
De mijne start ook met bijna geen gas en bijna geen lucht haha.
Hij wil gewoon graag.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Hij wil gewoon graag.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Ik heb eenzelfde probleem aan de hand gehad. Ik moest ongeveer 2-3 min. voorgloeien met een serie geschakeld systeem. Ik heb de kabels vervangen vanaf de " hoofd gloei spiraal " tot aan het blok. Veel van de isolatie bleek gescheurd enzo. ook op de aansluitingen van de bougies zat veel roest en oxidatie. dit heb ik allemaal schoon en blank gemaakt. bij het loshalen van de draad van bougie 3 brak het hele spul af en bleef het voetje met gloeispiraaltje in het blok zitten. dit heb ik wel eruit gekregen ( zie eerdere postings ) maar voorzichtigheid is geboden.
de gloeibougies kun je doormeten met een multimeter maar zegt alleen maar iets over kapot of niet kapot maar niets over versleten zijn. Ik heb ook nog de aanslag op de spiraaltjes verwijderd. de bougies weer handvast gezet nadat ik het draad met cupaslip had ingevet.
nu start ik na 30 sec voorgloeien. tijdens het voorgloeien geef ik alvast een paaar keer gas. hij slaat dan altijd direkt aan. voorwaarden zijn natuurlijk wel een goede accu en startmotor en verder geen lek stromen.
soms kan de diesel pomp te weinig opvoeren waardoor het starten moeilijker gaat maar daar heb ik geen ervering mee
de gloeibougies kun je doormeten met een multimeter maar zegt alleen maar iets over kapot of niet kapot maar niets over versleten zijn. Ik heb ook nog de aanslag op de spiraaltjes verwijderd. de bougies weer handvast gezet nadat ik het draad met cupaslip had ingevet.
nu start ik na 30 sec voorgloeien. tijdens het voorgloeien geef ik alvast een paaar keer gas. hij slaat dan altijd direkt aan. voorwaarden zijn natuurlijk wel een goede accu en startmotor en verder geen lek stromen.
soms kan de diesel pomp te weinig opvoeren waardoor het starten moeilijker gaat maar daar heb ik geen ervering mee
Hey Martijn ik lig bijna naast mijn stoel
Rij jij ???????
Hieperdepiep dan maar.
Maar toen ik hem kocht deed hij dat ook wel hoor. Ik ben op een gegeven moment tijdens de koude k*t start overgestapt op het volgas principe en dat doet het goed.
Ik wacht nog ff met de andere mogelijkheden. anders is tie dalijk van slag
JW
Rij jij ???????
Hieperdepiep dan maar.
Maar toen ik hem kocht deed hij dat ook wel hoor. Ik ben op een gegeven moment tijdens de koude k*t start overgestapt op het volgas principe en dat doet het goed.
Ik wacht nog ff met de andere mogelijkheden. anders is tie dalijk van slag
JW
Hele rare vraag wat voor gloeibougies zijn er in gegaan???
Is het probleem na ontstaan na het vervangen??
Er zijn namelijk 3 verschillende gloeistiften 12/24 en de niet serie geschakelde(deze moeten dus op 12 volt)
Groeten Theo Kaufmann/Disco & RR6X4Carmichael
Is het probleem na ontstaan na het vervangen??
Er zijn namelijk 3 verschillende gloeistiften 12/24 en de niet serie geschakelde(deze moeten dus op 12 volt)
Groeten Theo Kaufmann/Disco & RR6X4Carmichael
Ik zei dat die start ik zei niks over rijden
GRoet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
GRoet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
hoi kitty,
domme vraag misschien maar hoe is de staat en het vermogen van de accu? het verhaal klink mij behoorlijk "accuachtig" in de te grote oren....
janzzen
domme vraag misschien maar hoe is de staat en het vermogen van de accu? het verhaal klink mij behoorlijk "accuachtig" in de te grote oren....
janzzen
Als de startmotor de motor wel goed ronddraait, maar de motor start niet direct klinkt het mij ook als een voorgloeiprobleem in de oren, zoals eerder gezegd zijn er meerdere soorten, al dan niet in serie of parallel geschakeld, en of de draden niet gecorrodeerd zijn, je kan er ook één losdraaien en dan voorgloeien en kijken of hij wel heet (=rood) wordt en hoelang dat duurt, het zou best wel eens 30 tot 60 seconden kunnen duren, alleen hoort dat niet bij nieuwe (goede) pluggen. Als het voorgloeien dus niet goed is moet je controleren of de bedrading nog goed is en evt ook of de accu wel genoeg stroom levert.
Suc6 Tinus "90" 2.5D
Suc6 Tinus "90" 2.5D
je kunt natuurlijk ook een mercedes 2,4d inbouwen, heb je ook geen problemen meer, hahahaha. na een halfjaar stilgestaan te hebben voorgloeien en starten maar
Suc6
Groeten beauty and the beast
Suc6
Groeten beauty and the beast
Haha, voorlopig bouw ik helemaal niks in. Deze gloeibougie-techniek trek ik als beginner nog net, maar daar houdt het voorlopig op. Kalmpjes aan beginnen maar he, eerst het alfabet en dan de woordjes
Neeeee, deze LandRover wordt niet maar zo vervangen. Er zit zelfs een inbouwkeuken in. Is helemaal wat ik zocht.
Maar dat van de guide vind ik wel een strak plan, Sir: jij de techniek, dan kan ik wel typen (en ondertussen leren hoe mijn vehicel werkt).
Als het klaar is geven we het uit in boekvorm en worden slapend rijk.....
Misschien is het dat ook wel. Hij zou nog goed moeten zijn, maar als al het andere niet helpt, is dat misschien een oplossing (en nou heb ik net ergens gelezen dat accu's in het algemeen te snel worden vervangen en dat je met goed onderhoud en schone "klemmen" e.d. de levensduur kan verlengen. Ook nog een aandachtspuntje dus)
De gloeidingen zijn wel de juiste, gekocht bij de Rega, met vermelding van Type LandRover. Kan niet missen toch?
Alhoewel niet blond, toch een beetje dom geweest.
Oude pluggen al weggegooid.
Ai......
Helaas ik ben meer een theoreticus... heb niet eens de plek om te sleutelen. Dus mijn kennis is ook beperkt.
Rijk worden hoef ik niet, is trouwens ook niet netjes vind ik ik leer hier op de prikpagina veel en wil daar ook andere mee helpen. Het is een soort 3 musketiers hier... één voor allen en allen voor één.
Ja moet even de landrover prikkers cd's bij Aad Koene bestellen, zie link hierboven op de pagina. Daar staat ook veel info op. Bijvoorbeeld hoe je je goeipluggen kan testen (2e of 3e echelon SIII van de landmacht). Goed leesvoer voor een regenachtig weekend.
Ik heb wel aan de hand van de werkplaatshandboeken een onderhoudsschema inmekaar gedraaid, maar dat gebruik ik niet zo veel. Als je dat wil hebben kan ik het wel sturen.
Groet,
Martin
[people.zeelandnet.nl]
Rijk worden hoef ik niet, is trouwens ook niet netjes vind ik ik leer hier op de prikpagina veel en wil daar ook andere mee helpen. Het is een soort 3 musketiers hier... één voor allen en allen voor één.
Ja moet even de landrover prikkers cd's bij Aad Koene bestellen, zie link hierboven op de pagina. Daar staat ook veel info op. Bijvoorbeeld hoe je je goeipluggen kan testen (2e of 3e echelon SIII van de landmacht). Goed leesvoer voor een regenachtig weekend.
Ik heb wel aan de hand van de werkplaatshandboeken een onderhoudsschema inmekaar gedraaid, maar dat gebruik ik niet zo veel. Als je dat wil hebben kan ik het wel sturen.
Groet,
Martin
[people.zeelandnet.nl]
Iedereen hartstikke bedankt voor alle tips, ik ga het lekker uitproberen en het resultaat (goed of slecht) zal ik weer op het prikbord melden.
Groet!
Kitty
In de vuinis bak duiken dan........ of lekker offroaden op de vuinisbelt... op zoek naar je gloeipluggen.
On a mission..... haha
1e landrover les... gooi nooit iets te snel weg. En als je het dan toch weggooit blijk je het een week later nodig te hebben.
Ach je hoeft niet blond te zijn om bland te zijn.....
Martin
On a mission..... haha
1e landrover les... gooi nooit iets te snel weg. En als je het dan toch weggooit blijk je het een week later nodig te hebben.
Ach je hoeft niet blond te zijn om bland te zijn.....
Martin
Checklist
Kitty,
als het je nog niet duizeld van alle antwoorden die je gekregen hebt heb ik hier een checklist voor je.
Er zitten ook een aantal vragen tussen die beantwoord moeten worden om verder te kunnen.
1. 12 of 24 volt? (oftewel 1 accu onder de motorkap of 2 tussen de stoelen)
2. hoor je een duidelijke klik als je de sleutel in de voorgloeistand draait?
3. nee, dan is de solinoid stuk. Ja, alles tot zo ver oké
4. zet je lichten aan en draai de sleutel dan in de voorgloeistand
5. gaan de lichten zwakker branden, oké. Zo niet is de voorgloeispiraal stuk, een gloeibougie stuk of een draad niet goed aangesloten want er wordt niet voorgegloeid
6. als bovenstaand allemaal oké is gaan we een stapje dieper
7. hoe zijn de gloeibougies aangesloten?
8. alles met 1 draad zonder einddraad naar het blok = paralel (traag gloeiend)
9. draden steeds met een porcelijnen schijf ertussen en een einddraad naar het blok = serie (sneller)
10. serie = 10 tot 30 sec gloeien, paralel = 30 tot 60 sec gloeien
succes met deze beginnerscursus,
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
PS: dat troubleshoutingboek is al in de maak dus nog even geduld.
als het je nog niet duizeld van alle antwoorden die je gekregen hebt heb ik hier een checklist voor je.
Er zitten ook een aantal vragen tussen die beantwoord moeten worden om verder te kunnen.
1. 12 of 24 volt? (oftewel 1 accu onder de motorkap of 2 tussen de stoelen)
2. hoor je een duidelijke klik als je de sleutel in de voorgloeistand draait?
3. nee, dan is de solinoid stuk. Ja, alles tot zo ver oké
4. zet je lichten aan en draai de sleutel dan in de voorgloeistand
5. gaan de lichten zwakker branden, oké. Zo niet is de voorgloeispiraal stuk, een gloeibougie stuk of een draad niet goed aangesloten want er wordt niet voorgegloeid
6. als bovenstaand allemaal oké is gaan we een stapje dieper
7. hoe zijn de gloeibougies aangesloten?
8. alles met 1 draad zonder einddraad naar het blok = paralel (traag gloeiend)
9. draden steeds met een porcelijnen schijf ertussen en een einddraad naar het blok = serie (sneller)
10. serie = 10 tot 30 sec gloeien, paralel = 30 tot 60 sec gloeien
succes met deze beginnerscursus,
Aad Koene,
PS: dat troubleshoutingboek is al in de maak dus nog even geduld.
Re: Checklist
Ik heb nog wat leuks gevonden....
[www.vaartips.nl]
Klik op techniek linker kant.... dan verschijnt er ene dieselmotor en daaronder een menu waar je een probleem kan aankiezen... daarna kom je op een pagina met verschillende oplossingen.
Het gaat wel over scheepsdiesels maar tja diesel is diesel.
Groet,
Martin
[www.vaartips.nl]
Klik op techniek linker kant.... dan verschijnt er ene dieselmotor en daaronder een menu waar je een probleem kan aankiezen... daarna kom je op een pagina met verschillende oplossingen.
Het gaat wel over scheepsdiesels maar tja diesel is diesel.
Groet,
Martin
Tijdens het voorgloeien (+/- 20 a 30sec) zou hij in principe redelijk snel aan moeten slaan. Het is wel belangrijk om op het voorgloeilampje te letten, deze staat nl parallel over de voorschakelweerstand geschakeld. Als alles goed is moet het lampje tijdens het voorgloeien niet al te fel branden. Brand het lampje wel fel, dan zit er een kortsluiting in het systeem na de voorschakelweerstand, of deze weerstand (een spiraal, gemonteerd op het schutbord in de motorruimte) is defect (onderbroken). Brand het lampje helemaal niet, dan zit er een onderbreking in het circuit na de voorschakelweerstand (b.v. de massakabel na de laatste plug is onderbroken), of de voeding ontbreekt (draad onderbroken of sleutelschakelaar defect). Als blijkt dat het voorgloeisysteem goed werkt, dan loont het de moeite om eens door te starten met een 2e accu of een andere auto d.m.v. startkabels.
Als hij nu wel snel aanslaat is de (start) capaciteit van de accu niet meer toereikend, en aan vervanging toe. Een andere oorzaken kunnen o.a. zijn: slijtage of onjuiste timing inspuitpomp, of een lage compressie van de motor.
Dennis B.
Als hij nu wel snel aanslaat is de (start) capaciteit van de accu niet meer toereikend, en aan vervanging toe. Een andere oorzaken kunnen o.a. zijn: slijtage of onjuiste timing inspuitpomp, of een lage compressie van de motor.
Dennis B.
Aad, volgens mij haal je bij punt 10 de 2 systemen door elkaar.
Ik heb parallel geschakelde gloeipluggen, en bij 30 seconden is mijn lampje al een tijdje al uit (ja, daar heb ik in mijn jeugd een mooi schakelingetje voor gemaakt, dus bij mij gaat er een 2e controlelampje uit als hij klaar is met gloeien).
Bij serie geschakelde pluggen duurt het een stuk langer.
Dennis B.
Ik heb parallel geschakelde gloeipluggen, en bij 30 seconden is mijn lampje al een tijdje al uit (ja, daar heb ik in mijn jeugd een mooi schakelingetje voor gemaakt, dus bij mij gaat er een 2e controlelampje uit als hij klaar is met gloeien).
Bij serie geschakelde pluggen duurt het een stuk langer.
Dennis B.
Re: startproblemen s111
hoi kitty
ik zelf heb ooit het zelfde meegemaakt met een andere diesel weliswaar maar de techniek blijft toch het zelfde.Na alles ook vervangen te hebben zoals gloeibougies diesel pomp etc. kwamen we op het blok uit en ja hoor er bleek een fout in het onderblok te zitten ze hebben dat vervangen en toen starte hij weer als een nieuwe dus ik denk dat dennis 101 er heel dicht bij zit,ik hoop dat het iets anders is voor je maar wel iets om naar te laten kijken ,volgens mij is dit probleem na te meten door een diesel expert succes en laat het wel even weten want ik denk dat we allemaal branden van nieuwschierigheid van wat het probleem nu is.
groeten edjelaro
ik zelf heb ooit het zelfde meegemaakt met een andere diesel weliswaar maar de techniek blijft toch het zelfde.Na alles ook vervangen te hebben zoals gloeibougies diesel pomp etc. kwamen we op het blok uit en ja hoor er bleek een fout in het onderblok te zitten ze hebben dat vervangen en toen starte hij weer als een nieuwe dus ik denk dat dennis 101 er heel dicht bij zit,ik hoop dat het iets anders is voor je maar wel iets om naar te laten kijken ,volgens mij is dit probleem na te meten door een diesel expert succes en laat het wel even weten want ik denk dat we allemaal branden van nieuwschierigheid van wat het probleem nu is.
groeten edjelaro
doe eens een poging om een ( zware lopende) auto er naast te zetten tijdens het starten, wel de startkabels op de klemmen zetten !!! mocht hij/zij wel beter aanslaan ligt het aan de accu.
vico ( 110 )
vico ( 110 )
Dennis,
daar wil ik bij een bak koffie met gevulde koeken wel eens een boompje over opzetten met je.
Praktijkfeiten:
- Tinkerbell (12 volt) oorspronkelijk met paralelle gloeistiften, gloeitijd 60 tot 180 sec.
- Tinkerbell thans met militaire serie gloeibougies 10 tot 15 sec (bij -5)
Nu kan het natuurlijk zijn dat er in paralel ook snelgloeiers te koop zijn.
Aad Koene,
daar wil ik bij een bak koffie met gevulde koeken wel eens een boompje over opzetten met je.
Praktijkfeiten:
- Tinkerbell (12 volt) oorspronkelijk met paralelle gloeistiften, gloeitijd 60 tot 180 sec.
- Tinkerbell thans met militaire serie gloeibougies 10 tot 15 sec (bij -5)
Nu kan het natuurlijk zijn dat er in paralel ook snelgloeiers te koop zijn.
Aad Koene,
Wat raar, ze waren juist van serie geschakelde afgestapt vanwege het sneller gloeien van de parallele, en de lagere storingsgevoeligheid (geen open spiraal meer, en bij uitval van 1 plug nog 3 werkende over).
Dennis B.
Dennis B.
Dennis,
dat klopt waarschijnlijk voor een groot deel.
De paralelle hebben echter een paar kantekeningen:
- ontstellend duur tov serie geschakelde
- na verloop van tijd loopt de warmte afgifte terug tot uiteindelijk nihil
We hebben met mijn oude gloeistiften een test gedaan, rechtstreeks op een accu duurde het 3,5 minuut voordat 1 stift rood begon te worden (was wel de traagste).
We hebben maar niet gewacht tot hij witheet werd.
Een bijkomend voordeel van de paralelle stiften is dat ze wel langer warm blijven dan de open serie spiralen.
Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de serie geschakelde.
Zonder voorgloeiweerstand werken ze op 12 volt nog iets sneller (echter wel met het risico van doorbranden).
Aad Koene,
dat klopt waarschijnlijk voor een groot deel.
De paralelle hebben echter een paar kantekeningen:
- ontstellend duur tov serie geschakelde
- na verloop van tijd loopt de warmte afgifte terug tot uiteindelijk nihil
We hebben met mijn oude gloeistiften een test gedaan, rechtstreeks op een accu duurde het 3,5 minuut voordat 1 stift rood begon te worden (was wel de traagste).
We hebben maar niet gewacht tot hij witheet werd.
Een bijkomend voordeel van de paralelle stiften is dat ze wel langer warm blijven dan de open serie spiralen.
Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de serie geschakelde.
Zonder voorgloeiweerstand werken ze op 12 volt nog iets sneller (echter wel met het risico van doorbranden).
Aad Koene,
probeer dit eens
probeer eens het volgende.
start direct, zonder voorgloeien ca 1 a 2 seconden
gloei nu 15 tot 20 seconden voor
start met gaspedaal deels ingetrapt.
bij mij werkt dit zeer goed, ook trouwens met onze zeer oude vrachtwagen.
start direct, zonder voorgloeien ca 1 a 2 seconden
gloei nu 15 tot 20 seconden voor
start met gaspedaal deels ingetrapt.
bij mij werkt dit zeer goed, ook trouwens met onze zeer oude vrachtwagen.
klopt dennis,
ik heb een mercedes 220 d in een jeep en die had serie gloeiers dus met draden (eerder een soort spiraalachtige verbindingsstukken)van de ene naar de andere met "steentjes" ertussen en dan de laatste aan het blok.
voorgloeitijd was zo'n 40 tot 60 seconden.
heb toen paralel gloeiers ingebouwd en met een draadbrug over alle spiralen en er staat 12 volt op de draadbrug.
voorgloeitijd nu 10 a 15 seconden.
ik heb een mercedes 220 d in een jeep en die had serie gloeiers dus met draden (eerder een soort spiraalachtige verbindingsstukken)van de ene naar de andere met "steentjes" ertussen en dan de laatste aan het blok.
voorgloeitijd was zo'n 40 tot 60 seconden.
heb toen paralel gloeiers ingebouwd en met een draadbrug over alle spiralen en er staat 12 volt op de draadbrug.
voorgloeitijd nu 10 a 15 seconden.
Re: probeer dit eens
hoi mustketier
das inderdaad ook een heel goede manier want zo breng je al wat diesel in de voorkamers en als je daarna gaat gloeien ontstaat er van dat goed brandbare witte dieselgas.
werkt perfekt
das inderdaad ook een heel goede manier want zo breng je al wat diesel in de voorkamers en als je daarna gaat gloeien ontstaat er van dat goed brandbare witte dieselgas.
werkt perfekt
Je zou zeggen dat er toch iets mis was met die oude gloeipluggen van jou, die van mij zitten er nu sinds 1985 ( 240.000 km) in, en ze werken nog uitstekend. Hij start nu wel iets minder als vroeger, maar dat heeft meer met de slijtage van het blok te maken.
Dennis B.
Dennis B.
hoi aad,
dus jij hebt ze in serie staan en dan zonder voorgloeiweerstand aan het schutbord?
misschien moet jij dan juist wel eens proberen om dan tussen de spiralen onderling van die mercedes kronkeldraden te zetten want die nemen elk ook nog zo'n 1,7 volt voor hun rekening.misschien dat het dan nog wel mooier werkt omdat het risico van doorbranden dan veel kleiner wordt.
groeten,tom
dus jij hebt ze in serie staan en dan zonder voorgloeiweerstand aan het schutbord?
misschien moet jij dan juist wel eens proberen om dan tussen de spiralen onderling van die mercedes kronkeldraden te zetten want die nemen elk ook nog zo'n 1,7 volt voor hun rekening.misschien dat het dan nog wel mooier werkt omdat het risico van doorbranden dan veel kleiner wordt.
groeten,tom
Hmmm,
Tom, even een rekensommetje en verbeter me vooral als het niet goed is:
4 kronkeldraden van 1,7 volt in serie = 6,8 volt
13,8 volt - 6,8 volt = 7 volt
7 volt / 4 = 1,75 volt per gloeibougie
voor een 2,7 volts gloeibougie is dat wat aan de krappe kant en gaat het voorgloeien alsnog lang duren.
Nee, ik hou het wel op mijn eigen systeem.
Kleine kanttekening hierbij is dat mijn gloeibougies niet over het contactslot lopen en dus niet meegloeien tijdens het starten waardoor de kans op doorbranden aanzienlijk verkleind is.
Aad Koene,
Tom, even een rekensommetje en verbeter me vooral als het niet goed is:
4 kronkeldraden van 1,7 volt in serie = 6,8 volt
13,8 volt - 6,8 volt = 7 volt
7 volt / 4 = 1,75 volt per gloeibougie
voor een 2,7 volts gloeibougie is dat wat aan de krappe kant en gaat het voorgloeien alsnog lang duren.
Nee, ik hou het wel op mijn eigen systeem.
Kleine kanttekening hierbij is dat mijn gloeibougies niet over het contactslot lopen en dus niet meegloeien tijdens het starten waardoor de kans op doorbranden aanzienlijk verkleind is.
Aad Koene,
He, dat slapend rijk worden was maar een grapje hoor. Slapen is leuk, maar niet te lang en rijk.... hoe meer geld, hoe meer problemen. Als ik zoiets wilde, had ik zeker geen land rover gekocht. Ik bedoel: 2 maanden in bezit en al 3 dikke rekeningen van garage. Zelf sleutelen moet lonen.
Een goed onderhouds naslagwerk zou ik zeker goed kunnen gebruiken. Ik heb inmiddels (ook via internet) een reparatie werkboek bemachtigd (in het Nederlands) , waar ik in de toekomst ook vast veel gemak van zal hebben. Nu is het alleen nog erg technisch. Misschien kunnen we wat uitwisselen.
En wat het testen van de gloeipluggen aan gaat: heb ik goed begrepen dat je alleen al door gewoon voor te gloeien aan de pluggen moet kunnen zien/voelen dat ze werken (dus zonder ze eruit te halen). Ik heb net nl. ruim 1,5 minuut de auto op contact gehad en geen resultaat. Dat lijkt me dus het probleem te zijn. Of is deze manier van uitproberen niet de juiste?
Nouja, morgen weer een dag.
Een goed onderhouds naslagwerk zou ik zeker goed kunnen gebruiken. Ik heb inmiddels (ook via internet) een reparatie werkboek bemachtigd (in het Nederlands) , waar ik in de toekomst ook vast veel gemak van zal hebben. Nu is het alleen nog erg technisch. Misschien kunnen we wat uitwisselen.
En wat het testen van de gloeipluggen aan gaat: heb ik goed begrepen dat je alleen al door gewoon voor te gloeien aan de pluggen moet kunnen zien/voelen dat ze werken (dus zonder ze eruit te halen). Ik heb net nl. ruim 1,5 minuut de auto op contact gehad en geen resultaat. Dat lijkt me dus het probleem te zijn. Of is deze manier van uitproberen niet de juiste?
Nouja, morgen weer een dag.
He, dank je wel! De vorige eigenaar meldde dat er geen voorgloeilampje aanwezig is. Nu is er wel 1 lampje op het "dashbord" (oranje "cold start" dat het niet doet.
Kan dat het voorgloeilampje zijn?
Hallo Aad
Het duizelt me wel van alle antwoorden, maar ik vind het SUPER!
Met je checklist ga ik morgen direct aan de slag.Hartelijk dank.
Groet.
Mooi van dat boek zeg!
Het duizelt me wel van alle antwoorden, maar ik vind het SUPER!
Met je checklist ga ik morgen direct aan de slag.Hartelijk dank.
Groet.
Mooi van dat boek zeg!