wintersport
wintersport
Ik ga volgende week voor een wintersportvakantie naar zwitserland. Dit ga ik samen met mijn 90 hardtop doen. Heeft er iemand nog goed advies of een tip. Is het verstandig om maar 2 sneeuwkettingen mee te nemen?
groetjes Marc
groetjes Marc
Re: wintersport
Hoi Marc
Ik woon in Zwitserland en heb ook maar 2 sneeuwkettingen in de auto en.... die heb ik nog nooit gebruikt.
Ik rijdt op AT van BF en daarvan is het profiel diep genoeg.
Waar ga je heen? Als je door oost Zwitserland rijdt kun je ff een bakkie komen doen.
Groetjes uit Zwitserland
Berry van Dmarc schreef:
>
> Ik ga volgende week voor een wintersportvakantie naar
> zwitserland. Dit ga ik samen met mijn 90 hardtop doen. Heeft
> er iemand nog goed advies of een tip. Is het verstandig om
> maar 2 sneeuwkettingen mee te nemen?
>
> groetjes Marc
Ik woon in Zwitserland en heb ook maar 2 sneeuwkettingen in de auto en.... die heb ik nog nooit gebruikt.
Ik rijdt op AT van BF en daarvan is het profiel diep genoeg.
Waar ga je heen? Als je door oost Zwitserland rijdt kun je ff een bakkie komen doen.
Groetjes uit Zwitserland
Berry van Dmarc schreef:
>
> Ik ga volgende week voor een wintersportvakantie naar
> zwitserland. Dit ga ik samen met mijn 90 hardtop doen. Heeft
> er iemand nog goed advies of een tip. Is het verstandig om
> maar 2 sneeuwkettingen mee te nemen?
>
> groetjes Marc
Re: wintersport
Goede winter banden en minimaal twee kettingen.
Met zomerbanden en geen kettingen ben je bij welksoort aanrijding (al dan niet jouw schuld) altijd de pisang.
Als je je met vier kettingen veiliger voelt moet je dat doen.
Een paar goede skies is ook altijd handig
JW die nog ruim 5 weken moet wachten.......
Met zomerbanden en geen kettingen ben je bij welksoort aanrijding (al dan niet jouw schuld) altijd de pisang.
Als je je met vier kettingen veiliger voelt moet je dat doen.
Een paar goede skies is ook altijd handig
JW die nog ruim 5 weken moet wachten.......
Re: wintersport
winterbanden is idd een must (at zijn meestal winterbanden (kijk naar de kleine sneetjes in het profiel)). en kettingen meestal niet maar ligt er helemaal aan hoe je rijdt, als je ze hebt moet je ze om de voorbanden doen (bij een defender wegens de permanente 4x4, bij een series zou ik ze om de achterbanden doen omdat je meestal toch wel kan sturen en achterwielaandrijving hebt). ik weet dat in oostenrijk je af en toe verplicht wordt sneeuwkettingen te hebben anders mag je niet verder rijden, dit is alleen bij erg slecht weer en ijs.
zelf ben ik een keer gaan glijden op een erg stijle ijzige helling en ik moet zeggen dat dat best griezelig is. remmen heeft dan geen nut meer en banden rustig mee laten rollen ook niet. de enige manier om te stoppen dan is hopen op een bergje sneeuw en hier in remmen, tegen de bergwand op rijden of in het dal (nadat je van de zeer stijle verticale naar beneden gerichte wand van de berg bent gerold. op zo'n moment kun je alleen nog verder rijden als je een toyota had, die kunnen nl niet kapot).
succes en laat alles heel (jezelf en de auto)
stijn
zelf ben ik een keer gaan glijden op een erg stijle ijzige helling en ik moet zeggen dat dat best griezelig is. remmen heeft dan geen nut meer en banden rustig mee laten rollen ook niet. de enige manier om te stoppen dan is hopen op een bergje sneeuw en hier in remmen, tegen de bergwand op rijden of in het dal (nadat je van de zeer stijle verticale naar beneden gerichte wand van de berg bent gerold. op zo'n moment kun je alleen nog verder rijden als je een toyota had, die kunnen nl niet kapot).
succes en laat alles heel (jezelf en de auto)
stijn
Re: wintersport
Marc,
Het beste is natuurlijk 4 kettingen dan zit je altijd goed. Wil je minder luxe op vakantie dan voldoen twee kettingen zeker. 2WD middenklassers komen er tenslotte ook. De kans is zeer groot dat je helemaal geen kettingen hoeft te gebruiken en zelf zou ik er dan ook niet al te veel geld aan uitgeven. Ik ga al jaren op wintersport en heb zelden kettingen nodig gehad.
Ten aanzien van montage het volgende:
De meningen variëren. In het instructieboekje staat dat je in elk geval op de achteras sneeuwkettingen moet monteren. Anderen bevelen montage op de vooras aan. Tijdens een recente Grip & slip cursus bij het ANWB test en trainingscentrum heb ik dezelfde vraag voorgelegd. Een van de instructeurs daar heeft als instructeur bij Land Rover gewerkt. Het uiteindelijke antwoord was: het hangt van de situatie af.
Helling op is montage op de vooras gunstig, helling af is montage achter beter. In beide gevallen ligt het zwaartepunt van de auto lager dan de as met de meeste grip en dat is goed voor de stabiliteit van het voertuig.
Op een vlakke weg geld het volgende:
Wil je remmen dan is het voor de stabiliteit van de auto belangrijk dat de achterwielen grip hebben, de auto breekt dan niet uit (slip). Om te kunnen sturen is het beter om de voorwielen van kettingen te voorzien.
Zelf monteer ik de sneeuwkettingen achter en wel om de volgende reden.
- Als ik helling af ga en plotseling moet remmen dan blijft de auto stabiel in het spoor (geen slip).
- Helling op heb ik meer tractie (meer druk op de achteras). Wat remmen betreft geld het zelfde als bij helling af en op vlak wegdek.
Mocht je om wat voor reden dan ook in een situatie komen waarbij je moet gaan uitwijken dan is het zaak om eerste zoveel mogelijk af te remmen en dan pas uit te wijken.
Door achter kettingen te monteren en rustig te rijden hoop ik op tijd stil te staan. Mocht dat niet lukken dan is de snelheid hopelijk zover gedaald dat ik uit kan wijken. Lukt dat niet dan is het in elk geval een aanrijding met lage snelheid en hopelijk weinig schade. Bij montage voor loop je het risico dat de auto tijdens het remmen achter uitbreekt met alle ellende van dien.
BELANGRIJK: op gladde ondergrond ALTIJD diff lock inschakelen!
N.B.: Ik sla er zojuist nog even het door Land Rover gepubliceerde boekje “The Land Rover experience†op na. In dit boek wordt (in tegenstelling tot mijn instructieboekje) montage op de vooras geadviseerd, om dat je dan kunt sturen.
Ik houd het voorlopig op achter totdat iemand met betere argumenten komt.
Prettige vakantie
Het beste is natuurlijk 4 kettingen dan zit je altijd goed. Wil je minder luxe op vakantie dan voldoen twee kettingen zeker. 2WD middenklassers komen er tenslotte ook. De kans is zeer groot dat je helemaal geen kettingen hoeft te gebruiken en zelf zou ik er dan ook niet al te veel geld aan uitgeven. Ik ga al jaren op wintersport en heb zelden kettingen nodig gehad.
Ten aanzien van montage het volgende:
De meningen variëren. In het instructieboekje staat dat je in elk geval op de achteras sneeuwkettingen moet monteren. Anderen bevelen montage op de vooras aan. Tijdens een recente Grip & slip cursus bij het ANWB test en trainingscentrum heb ik dezelfde vraag voorgelegd. Een van de instructeurs daar heeft als instructeur bij Land Rover gewerkt. Het uiteindelijke antwoord was: het hangt van de situatie af.
Helling op is montage op de vooras gunstig, helling af is montage achter beter. In beide gevallen ligt het zwaartepunt van de auto lager dan de as met de meeste grip en dat is goed voor de stabiliteit van het voertuig.
Op een vlakke weg geld het volgende:
Wil je remmen dan is het voor de stabiliteit van de auto belangrijk dat de achterwielen grip hebben, de auto breekt dan niet uit (slip). Om te kunnen sturen is het beter om de voorwielen van kettingen te voorzien.
Zelf monteer ik de sneeuwkettingen achter en wel om de volgende reden.
- Als ik helling af ga en plotseling moet remmen dan blijft de auto stabiel in het spoor (geen slip).
- Helling op heb ik meer tractie (meer druk op de achteras). Wat remmen betreft geld het zelfde als bij helling af en op vlak wegdek.
Mocht je om wat voor reden dan ook in een situatie komen waarbij je moet gaan uitwijken dan is het zaak om eerste zoveel mogelijk af te remmen en dan pas uit te wijken.
Door achter kettingen te monteren en rustig te rijden hoop ik op tijd stil te staan. Mocht dat niet lukken dan is de snelheid hopelijk zover gedaald dat ik uit kan wijken. Lukt dat niet dan is het in elk geval een aanrijding met lage snelheid en hopelijk weinig schade. Bij montage voor loop je het risico dat de auto tijdens het remmen achter uitbreekt met alle ellende van dien.
BELANGRIJK: op gladde ondergrond ALTIJD diff lock inschakelen!
N.B.: Ik sla er zojuist nog even het door Land Rover gepubliceerde boekje “The Land Rover experience†op na. In dit boek wordt (in tegenstelling tot mijn instructieboekje) montage op de vooras geadviseerd, om dat je dan kunt sturen.
Ik houd het voorlopig op achter totdat iemand met betere argumenten komt.
Prettige vakantie
Re: wintersport
Peter schreef:
Als ik helling af ga en plotseling moet remmen dan blijft de auto stabiel in het spoor (geen slip).
Juist uit om deze reden moet je de kettingen voor monteren het is leuk als hij recht in het spoor blijft behalve als je eigenlijk de bocht om moet.
In mijn geval waar ik woon zou dit een probleem zijn, het gaat dan namelijk een paar meter omlaag en om daar uit te komen helpen ook geen 4 kettingen meer.
Het belangrijkste is pas je snelheid aan, niet hard remmen en geen wilde stuur bewegingen.
Voor vanavond is eindelijk weer sneeuw voorspelt kan ik ook weer ff spelen.
Mocht je nog vragen hebben mail maar, als je wilt mail ik je mijn Tel. Nr. in Zwitserland voor het geval je problemen hebt of gewoon op de koffie wilt komen.
Groetjes uit Zwitserland Berry van D
Als ik helling af ga en plotseling moet remmen dan blijft de auto stabiel in het spoor (geen slip).
Juist uit om deze reden moet je de kettingen voor monteren het is leuk als hij recht in het spoor blijft behalve als je eigenlijk de bocht om moet.
In mijn geval waar ik woon zou dit een probleem zijn, het gaat dan namelijk een paar meter omlaag en om daar uit te komen helpen ook geen 4 kettingen meer.
Het belangrijkste is pas je snelheid aan, niet hard remmen en geen wilde stuur bewegingen.
Voor vanavond is eindelijk weer sneeuw voorspelt kan ik ook weer ff spelen.
Mocht je nog vragen hebben mail maar, als je wilt mail ik je mijn Tel. Nr. in Zwitserland voor het geval je problemen hebt of gewoon op de koffie wilt komen.
Groetjes uit Zwitserland Berry van D
Re: wintersport
bedankt voor jullie adviezen, ook al zit er wat tegenstellingen of andere meningen bij.
Ik denk dat ik ze om te beginnen maar achterop leg (als ik ze nodig heb). Ik heb voor nl. mud/snow banden op liggen en achter AT´s. Het blijft toch belangrijk dat ik voorzichtig rij, want heb nog nooit met die omstandigheden hoeven rijden.
Ik ga trouwens naar Les Collones, dat ligt in het westen van Zwitserland. De Franse kant !!!!
Groetjes en nogmaals bedankt,
Marc en Linda (en mijn rovertje)
Ik denk dat ik ze om te beginnen maar achterop leg (als ik ze nodig heb). Ik heb voor nl. mud/snow banden op liggen en achter AT´s. Het blijft toch belangrijk dat ik voorzichtig rij, want heb nog nooit met die omstandigheden hoeven rijden.
Ik ga trouwens naar Les Collones, dat ligt in het westen van Zwitserland. De Franse kant !!!!
Groetjes en nogmaals bedankt,
Marc en Linda (en mijn rovertje)