Kentekenkeuring aanhangwagen NATO 1 tons van Polynorm
Kentekenkeuring aanhangwagen NATO 1 tons van Polynorm
Ik ben sinds nog niet zolang in bezit van een goeie geremde 1tons aanhanger van polynorm. Ik weet bijna wel zeker dat deze aanhanger een eigen kenteken moet krijgen, gezien het eigengewicht van ca. 500 kg. Zijn er mensen die hiermee ervaringen hebben opgedaan? Doet men moeilijk bij de RDW, of wordt er doorgaans volstaan met een schouw? 't ding is overigens in orde, alleen de banden wat uitgedroogd.
Re: Kentekenkeuring aanhangwagen NATO 1 tons van Polynorm
Ben met de RDW bezig geweest voor een Saris
tja ging wel maar moest eerst een onderzoek volgen €225,- de vervolg kosten waren nog niet bekend de Saris mag officieel 900 kilo hebben maar voor de 150 kilo extra laad vermogen vond/vind ik dit een hoop geld heb de plaatjes er van afgesloopt en dan maar gewoon een witte plaat met max gewicht van 750 kilo
Groeten Theo Kaufmann/Disco & RR6X4Carmichael
tja ging wel maar moest eerst een onderzoek volgen €225,- de vervolg kosten waren nog niet bekend de Saris mag officieel 900 kilo hebben maar voor de 150 kilo extra laad vermogen vond/vind ik dit een hoop geld heb de plaatjes er van afgesloopt en dan maar gewoon een witte plaat met max gewicht van 750 kilo
Als het een aanhanger met een Nato-koppeling is, (oog) mag het max-totaal gewicht toch maar 750 kg zijn. Het maakt niet uit of de aanhanger wel of niet geremd is.
De reden is dat de koppeling een niet goedgekeurde is. Er bestaad geen Nederlandse typegoedkeuring voor.
Groeten
Frans Bonnes
De reden is dat de koppeling een niet goedgekeurde is. Er bestaad geen Nederlandse typegoedkeuring voor.
Groeten
Frans Bonnes
Theo pas op! Die 750 kilo is eigengewicht + laadvermogen dus je berekening gaat niet helemaal op......
Maar ik zou geloof ik wel hetzelfde hebben gedaan!
Cheers BOwy
Maar ik zou geloof ik wel hetzelfde hebben gedaan!
Cheers BOwy
Bowy is bekend Saris leeg gewicht is 400 kg dus ik hou 350 kg over om te laden(met evt de 10% extra marge(dus ook 75 kg)
Ps zou jij nog foto's kunnen maken van die 6X6
Groeten Theo Kasufmann/Disco & RR6X4Carmichael
Ps zou jij nog foto's kunnen maken van die 6X6
Groeten Theo Kasufmann/Disco & RR6X4Carmichael
OLa hombres!
Heb zelf een 1 tonner en een 1/4 tonner polynorm. M.n. van de 1 tonner kan je nog aardig wat gewicht halen om het eigen gewicht te verlagen om toch nog een beetje laadgewicht te winnen.
Adios Henk.
Heb zelf een 1 tonner en een 1/4 tonner polynorm. M.n. van de 1 tonner kan je nog aardig wat gewicht halen om het eigen gewicht te verlagen om toch nog een beetje laadgewicht te winnen.
Adios Henk.
Dat meen je niet he.....
Frans schreef
"...ls het een aanhanger met een Nato-koppeling is, (oog) mag het max-totaal gewicht toch maar 750 kg zijn. Het maakt niet uit of de aanhanger wel of niet geremd is. De reden is dat de koppeling een niet goedgekeurde is. Er bestaad geen Nederlandse typegoedkeuring voor."
... Maarruh.... weet iemand waarom al dat defensie en NATO-materieel dan wel op onze nederlandse wegen mag rijden? Daar laden ze er volgens mij af en toe best meer dan (750-500=) 250 kg in het bakkie: kogels zijn volgens mij hartstikke zwaar!!
"...ls het een aanhanger met een Nato-koppeling is, (oog) mag het max-totaal gewicht toch maar 750 kg zijn. Het maakt niet uit of de aanhanger wel of niet geremd is. De reden is dat de koppeling een niet goedgekeurde is. Er bestaad geen Nederlandse typegoedkeuring voor."
... Maarruh.... weet iemand waarom al dat defensie en NATO-materieel dan wel op onze nederlandse wegen mag rijden? Daar laden ze er volgens mij af en toe best meer dan (750-500=) 250 kg in het bakkie: kogels zijn volgens mij hartstikke zwaar!!
Re: Dat meen je niet he.....
Strikt genomen mag de Nato koppeling (ben er zelf ook een aan het monteren) helemaal niet toegepast worden op burgerauto's. Ook niet onder de 750 kg. Dit omdat er inderdaad geen typegoedkeuring op zit (dit wil zeggen: hij is wellicht wel sterk genoeg, maar dat kan je dus niet aantonen). Elke normale trekhaak hoort een goedkeuring te hebben. Verder zit er per definitie ruimte tussen het trekoog van de aanhanger en de haak. Dit is ook niet toegestaan.
Defensiematerieel hoeft niet aan deze eisen te voldoen omdat dit geen gekentekende voertuigen zijn. Een Land Rover van defensie heeft een registratienummer van het leger, geen kenteken.
Klinkt vreemd, maar is helaas de waarheid.
Michiel
Defensiematerieel hoeft niet aan deze eisen te voldoen omdat dit geen gekentekende voertuigen zijn. Een Land Rover van defensie heeft een registratienummer van het leger, geen kenteken.
Klinkt vreemd, maar is helaas de waarheid.
Michiel
Dusse... gewoon gaan rijden met witte platen dan maar, en hopen dat 't goed gaat met onze getstreepte ridders, en je van de domme houden als je aan de beurt bent ?
Michiel, nog even een vraagje. Vrachtauto's hebben toch soortgelijke koppelingen voor hun aanhangers? Daar zit dus ook speling op, maar zijn wel gekentekend.
Klopt is een soortgelijke koppeling, Alleen dan luisterd deze naar veel nauwere toleranties en zit er wel een type goedkeuring op (ook een iets dunnere pen.... of juist een veel dikkere (twee types mogelijk))
Maar in tegenstelling tot wat Michiel beweert mag een Nato koppeling wel, maar...... dat heeft niets met goed keuring oid te maken. In Nederland mag je namelijk alles gebruiken om iets aan je auto te bevestigen (zelfs een touwtje) mits het maar deugdelijk is bij controle. Zoals je zelf begrijpt is dit nogal breed. Waarschijnlijk zal de politite dus niet makkelijk doen over de NATO haak , maar het touwtje lijkt me een lastiger verhaal.
Zelf zou ik altijd kiezen voor een kogelkoppeling te monteren aan mijn aanhanger. A is dit veiliger
B Bonkt minder
C Wel handig als je de aanhanger een keer aan een ander auto (landrover) wil hangen (meer mensen met kogel koppeling dan NATO kopppeling
D de bewegingsvrijheid in het terrein is iets minder, maar daarvoor moet je wel behoorlijk extreem gaan terrein rijden en ik ken in nederland niemand die dat met een aanhanger doet .....
Dus volgens mij is het enige argument om vóór een NATO haak te kiezen.
Show of originaliteit.
Just my two cents of......
Cheers Bowy
www.seriousIIa.tk
Maar in tegenstelling tot wat Michiel beweert mag een Nato koppeling wel, maar...... dat heeft niets met goed keuring oid te maken. In Nederland mag je namelijk alles gebruiken om iets aan je auto te bevestigen (zelfs een touwtje) mits het maar deugdelijk is bij controle. Zoals je zelf begrijpt is dit nogal breed. Waarschijnlijk zal de politite dus niet makkelijk doen over de NATO haak , maar het touwtje lijkt me een lastiger verhaal.
Zelf zou ik altijd kiezen voor een kogelkoppeling te monteren aan mijn aanhanger. A is dit veiliger
B Bonkt minder
C Wel handig als je de aanhanger een keer aan een ander auto (landrover) wil hangen (meer mensen met kogel koppeling dan NATO kopppeling
D de bewegingsvrijheid in het terrein is iets minder, maar daarvoor moet je wel behoorlijk extreem gaan terrein rijden en ik ken in nederland niemand die dat met een aanhanger doet .....
Dus volgens mij is het enige argument om vóór een NATO haak te kiezen.
Show of originaliteit.
Just my two cents of......
Cheers Bowy
www.seriousIIa.tk
Nato Trek haak en de RDW
Ben met dit onderwerp bezig geweest,strikt genomen mag je zelfs met een touwje trekken als dit onder de 750 kilo blijft; uiteraard blijven de gevolgen en aansprakelijkheid bij de bestuurder liggen.
Er zijn gekeurde vangmuilen en nato trekhaken te denken aan Ringveder,Dixon etc
de prijzen zijn best aan de hoge kant(tussen €350,- en €500,-
hoe het met de trekogen zit weet ik niet maar er zijn er die op de vracht wagen gebruikt worden en die moeten toch over te zetten zijn.
Voor de ongelovige jonassen ik heb dit geheel onderbouwd op papier staan van de RDW met nummer en al.
Samenvattend een Natotrekhaak mag(ook gebruikt worden tot 750 kilo),boven de 750 kilo moet alles gekeurd zijn (dus de haak en de aanhanger(met als onderdeel een trekoog))
Bijkomend op de kentekenpapieren moet een trekgewicht vermeld staan.
Ps op aanhangers onder de 750 kilo waar nog typekeuringplaatjes zitten(deze moeten er officieel van af).
Er zijn gekeurde vangmuilen en nato trekhaken te denken aan Ringveder,Dixon etc
de prijzen zijn best aan de hoge kant(tussen €350,- en €500,-
hoe het met de trekogen zit weet ik niet maar er zijn er die op de vracht wagen gebruikt worden en die moeten toch over te zetten zijn.
Voor de ongelovige jonassen ik heb dit geheel onderbouwd op papier staan van de RDW met nummer en al.
Samenvattend een Natotrekhaak mag(ook gebruikt worden tot 750 kilo),boven de 750 kilo moet alles gekeurd zijn (dus de haak en de aanhanger(met als onderdeel een trekoog))
Bijkomend op de kentekenpapieren moet een trekgewicht vermeld staan.
Ps op aanhangers onder de 750 kilo waar nog typekeuringplaatjes zitten(deze moeten er officieel van af).