Handlier of kettingtakel ?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Peter 90 TD5

Handlier of kettingtakel ?

Bericht door Peter 90 TD5 »

Hoi folks,

aangezien ik nog wel even door moet sparen voor een eigen winch, inclusief bumper en evt. veer-aanpassingen om het gewicht op te vangen, ben ik eigenlijk op zoek naar een goedkoper alternatief. Nu heb ik in het verleden meegeholpen met het bouwen van hindernissen voor de survival-run in Beltrum via de Scouting, en daar gebruikten we weleens van die handspanners en/of kettingtakels. De hier gebruikte exemplaren waren dan weliswaar te licht voor mijn Defender (max. 1000 KG), maar zijn er geen zwaardere modellen verkrijgbaar die 3 tot 4 ton kunnen trekken ? Ik kan me van die handspanners nog wel herrinneren dat het ontgrendelen van het mechanisme een riskante zaak was, als alles volledig onder spanning stond, dus er moet wel veilig mee te werken zijn.
Ik ben zeer benieuwd naar de reacties.

Met vriendelijke groeten,
Peter 90 Td5 "Rocky"
Dennis101

Re: Handlier of kettingtakel ?

Bericht door Dennis101 »

Wat dacht je van een Hi-lift jack, die kosten ook geen vermogen en als je de lier hebt heb je er evengoed nog wat aan.
[www.hi-lift.com]

Dennis B.
Peter 90 TD5

Bedankt Dennis, maar die heb ik al. Deze wordt momenteel opgeknapt waarna ik er nog een plekje in de auto voor moet zien te vinden. Ik zag dat er in een eerdere posting al dieper op dit onderwerp is ingegaan.

Peter 90 Td5 "Rocky"
Yuri

Bericht door Yuri »

Hoi Peter,

ik heb zelf een 3ton ketting takel bij een dump gekocht.
is volgens mij kleiner en handelbaarder dan een kabellier maar ik kan maar een slag maken van 2m. (of een een kleine 4m met 1,5ton trekkracht)

hi-jach is wel een goed, veelzijdig gereedschap. kan je idd ook mee lieren.

succes,

Yuri
SIII 109D
Peter 90 TD5

Hoi Yuri, inderdaad kan dat, heb er zelfs een jack-mate bij aangeschaft waardoor er nog meer mogelijkheden zijn. Het enige nadeel is dat ik met m`n 48" de ketting zo vaak moet verzetten, daar heb je bij een handlier minder last van. Maar natuurlijk valt daar wel mee te leven, hoor. :-)

Peter 90 Td5 "Rocky"
Eric Brinkman

Bericht door Eric Brinkman »

Peter
Kijk eens voor een rateltakel deze zijn er tot 3 ton en zijn te bestellen met extra meters ketting eventueel bij overtoom/vink even via een zoekmachine of even kijken bij off road utrecht 1,5 ton voor 115 euro excl.btw
Succes Eric
110

Bericht door 110 »

Of een Tirfor,

[www.tractel.com]

Succes
janaart

Bericht door janaart »

Ik heb laats gekeken wat een tirfor kost, maar aangezien ik nogal schrok van de prijs heb ik er vanaf gezien.

gr.

Jan Aart
jo

Bericht door jo »

Gewoon met iemand mee gaan die een lier heeft (12v 24v 48v (door andere)handbediening PTO) dit zijn maar enkele voorbeelden. Ook wil een telefoon met een nummer van zo iemand ook wel eens helpen. Maar rij nu maar niet, ik kom nu niet, hier is het te glad (ijzels)

jo fo "laro"
Ernst-jan&moose130

Bericht door Ernst-jan&moose130 »

ik gebruik ook een tirfor .
al is deze "maar" 1.6 ton,met een klaplager er bij gaat het allemaal aardig.
deze tirfor heb ik via marktplaats nog geen jaartje geleden gekocht voor 50 eurootjes.
geen geld toch en je heb net zoveel lol als met lier.
en ik heb hem al diverse keren gebruikt(ook o.a. voor de scouting).

succes en een aan te raden tirfor

Ernst-jan&moose130
Ernst-jan & moose130

Bericht door Ernst-jan & moose130 »

peter op markt plaats stond nog een tirfor.

[www.marktplaats.nl]

suc6
Plaats reactie