ervaring met 4wd versnellingsbak

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ferry

ervaring met 4wd versnellingsbak

Bericht door Ferry »

Beste sleutelaars,

Eindelijk ben ik er aan begonnen om mijn Serie 3 uit 1799 onder handen te nemen.
Ten eerste zit ik met de volgende vraag.
Aangezien (nadat de voorste aandrijf as verwijderd is) er geen enige weerstand te voelen is op de uit gaande vooras, in wat voor stand ik de rode en de gele pook ook zet, denk ik dat er iets mis is met de tussenbak.
Mijn vraag is deze; kan ik de tussenbak (zo noem ik hem dan maar) die tegen de versnellingsbak aan zit, er zonder meer zo van af sleutelen?
Of moet toch eerst de as aan de voorkant, waar die flens van de kruiskoppeling as aan vast zat, los en en uit gesleuteld worden?
Ik heb al alle cd roms bekeken en ook het Engelse boek van Haynes, maar ik twijfel nog steeds.
Welke sleutelaar met ervaring kan mij het juiste antwoord geven.

Volgende project wordt het nazien van de kleppen en de zuiger veren.
Daar heb ik wel wat meer vertrouwen in en dat heb ik met o.a. met motors wel vaker gedaan.
Maar je voelt het al, al die asjes in de versnellingsbak............ daar ben ik wat huiverig voor.

Groeten Ferry uit Waardenburg
ferry

Re: ervaring met 4wd versnellingsbak

Bericht door ferry »

sorry, ik bedoelde uit het jaar 1977............................
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ferry,

Om de tussenbak te verwijderen moeten beide cardanassen losgenomen worden.
Maar jouw probleem is waarschijnlijk eenvoudiger op te lossen, het lijkt erop dat de schakelasjes voor de 4wd vastzitten. Dit asje wordt via een veer bedient, vandaar dat je de poken wel normaal kan bewegen, en in die bewegingen niets opmerkt.
Om het asje weer gangbaar te maken kun je het kapje boven de voorst uitgaande as loshalen, dit kapje beschermd 2 asuiteinden. De bovenste as bedient de schakelmof voor de 4wd, en de onderste is het asje die naar binnen hoort te schieten, zodra je de gele pook indrukt. Als je deze asuiteinden inspuit met CRC,WD40 of kruipolie (het laatste heeft mijn voorkeur), en met een hamer, met een blokje hout ertussen voorzichtig op de asuiteinden tikt, kun je ze weer gangbaar maken. als alles weer werkt (soms moet je meermalen inspuiten), dan de uiteinden goed in het vet zetten, en het kapje weer monteren met een vloeibare pakking ertussen. Zo kan hij er weer jaren tegen, zonder dat de tussenbak gedemonteerd hoeft te worden.

Dennis B.
Ferry

Bericht door Ferry »

Dennis, ik hoop zo dat je gelijk hebt.
Echter, die onderste as die de 4wd in werking moet zetten, zit niet echt vast.
hij schuift wel met de beweging van de bovenste as mee, maar inderdaad hij springt niet door de veerdruk naar binnen.
Klopt dat met wat jij bedoelt??
Ik vond het al zo vreemd wat de onderste as nu eigelijk uitvoert, want mijn gele pook die uiteindelijk de borgpen in die as kan laten zakken, spong bij mij nooit ergens uit.
alvast bedankt voor je snelle reactie
Ferry
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Het lijkt erop dat het asje iets te zwaar loopt (het andere asje dan waarschijnlijk ook). Normaal gesproken is het nl zo dat zodra je de gele pook indrukt (met de rode in high) dat het asje wat door de gele pook wordt geborgd naar binnen schiet, waardoor de gele pook ingedrukt blijft. Bij jou is dit waarschijnlijk niet het geval.
Door die veerdruk wordt het andere asje ook meegenomen (hier zit de schakelvork voor 4wd aan vast). Soms moet je wel de voorste uitgaande flens wat verdraaien om 4wd te krijgen, dit om de splines in lijn te krijgen.

Suc6, en anders hoor ik het wel.

Dennis B.
Plaats reactie