.......Benzine......? welke

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Henk T

.......Benzine......? welke

Bericht door Henk T »

Hoi,

We zijn bezig om de 109 om te bouwen en er een 4 cyl. benzinemotor in te hangen.
De vraag is, kan ik loodvrij tanken of moet er een toevoeging bij
Wie heeft ervaring met deze motoren ( 2.25 ltr )
Ik hoor het wel.

Grt Henk / Frank

Daktari 109 III
Durk

Re: .......Benzine......? welke

Bericht door Durk »

Henk en Frank,

Het beste is wel om benzine met loodvervanger te tanken, maar dit is niet veel meer te krijgen. Je kan dan Euro95 tanken en binnen in de shop een loodvervanger kopen, die voeg je dan na het tanken toe aan je brandstof

Durk
Tinus

Bericht door Tinus »

Eea hangt af van het octaangehalte welke de motor nodig heeft ik heb zelf een 2.5 diesel, maar ik heb ook nog een boot met een volvo penta B2 een 2 liter benzinemotor van 72' en deze heeft een octaangehalte van minimaal 97 nodig, dus ik tank daar super 98 met loodvervanger in, je kan een motor wel aanpassen aan euroloodvrij, dan moet je de kop aanpassen en andere zuigers en kleppen ect, misschien dat iemand ander daar hier meer ervaring mee heeft, als ik dat met de motor van mijn boot laat doen kost dat 1500 euries, misschien dat je het zelf kunt doen en dan heb je dus alleen de onderdelen nodig, maar nogmaals daar heb ik geen ervaring mee.

Suc6 Tinus "90" 2.5D
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Henk en Frank,

Voor rijden op loodvrije benzine zou je eigenlijk hardere kleppen en klepzetels nodig hebben.
Echter blijken de 2,25 ltr benzinemotoren van Land Rover het aardig goed te doen op loodvrij.
Het afwisselend loodvrij en met loodvervanger tanken variëert van 1:1 tot 10:1 gerekend in volle tanken.
Mochten je kop en kleppen er last van beginnen te krijgen kun je deze altijd nog vervangen, meestal heb je dan al enkele 10.000 km`s erop zitten.

Succes,

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
jan holsteijn

Bericht door jan holsteijn »

Als je loodvrij wil stoken moet je andere klepzetels in de kop laten zetten. Soms ook kleppen vervangen. Je moet eens vragen bij VEGE in Spijkenise wat dat kost.Tinus schreef:
>
> Eea hangt af van het octaangehalte welke de motor nodig heeft
> ik heb zelf een 2.5 diesel, maar ik heb ook nog een boot met
> een volvo penta B2 een 2 liter benzinemotor van 72' en deze
> heeft een octaangehalte van minimaal 97 nodig, dus ik tank
> daar super 98 met loodvervanger in, je kan een motor wel
> aanpassen aan euroloodvrij, dan moet je de kop aanpassen en
> andere zuigers en kleppen ect, misschien dat iemand ander
> daar hier meer ervaring mee heeft, als ik dat met de motor
> van mijn boot laat doen kost dat 1500 euries, misschien dat
> je het zelf kunt doen en dan heb je dus alleen de onderdelen
> nodig, maar nogmaals daar heb ik geen ervaring mee.
>
> Suc6 Tinus "90" 2.5D
Tinus

Bericht door Tinus »

Roald

Bericht door Roald »

Wil je met de benzinemotor ook nog op LPG gaan rijden, dan doe je er goed aan binnen afzienbare tijd de klepzetels te laten vervangen. Lpg is voor een "gelode" motor nog wat inspannender dan loodvrije benzine.

groet,

Roald

´76 RR Classic
Henk T

Bericht door Henk T »

Hoi Classic,

Nee, we gaan niet op LPG rijden heeft niet zo veel zin voor die paar duizend per jaar
Wordt het heftig dan nemen we de LW 88 diesel mee.

Bedankt voor je reactie,

Henk serie III ( nog op de operatietafel )
Plaats reactie