bandenkar
bandenkar
Vraagje
Ik wil een aanhanger maken om banden mee te nemen voor terreinrijden.
Onderstel heb ik al, met wieltjes
Hij moet zo`n 190 cm lang worden en 100 hoog en 100 breed.
Mijn vraag is hoe kan ik het gewicht nou het beste verdelen ?
Zoveel mogelijk op de as ? of aan beide kanten vanuit het wiel gezien een gelijk gewicht ?
Alle suggesties zijn welkom
Ik wil een aanhanger maken om banden mee te nemen voor terreinrijden.
Onderstel heb ik al, met wieltjes
Hij moet zo`n 190 cm lang worden en 100 hoog en 100 breed.
Mijn vraag is hoe kan ik het gewicht nou het beste verdelen ?
Zoveel mogelijk op de as ? of aan beide kanten vanuit het wiel gezien een gelijk gewicht ?
Alle suggesties zijn welkom
Re: bandenkar
ik zou het gewicht zo veel mogelijk boven de as verdelen.
als je het gewicht voor en achter de as gaat verdelen.
zul je altijd met de volle lading moeten rijden ivm de maximale kogel druk die is voor geschreven ( deze staat als het goed is op het schildje langs de gekeurde trekhaak)
Dit is belangrijk ivm het stuur gedrag.
teveel gewicht op de kogel stuurende wielen komen vrij van de grond of stuurt(lekker) ligt.
teveel gewicht naar achter achter wielen komen vrij auto gaat slingeren en wordt onbestuur baar.
zal dit wel mee vallen met een land rover en een paar reserve wielen
maar voor een mooie balans zou ik de lading boven de as laden.
groetjes arjan 1000 stukjes SIII 109 1980
die een maand geleden voor zijn e achter b is geslaagd.
als je het gewicht voor en achter de as gaat verdelen.
zul je altijd met de volle lading moeten rijden ivm de maximale kogel druk die is voor geschreven ( deze staat als het goed is op het schildje langs de gekeurde trekhaak)
Dit is belangrijk ivm het stuur gedrag.
teveel gewicht op de kogel stuurende wielen komen vrij van de grond of stuurt(lekker) ligt.
teveel gewicht naar achter achter wielen komen vrij auto gaat slingeren en wordt onbestuur baar.
zal dit wel mee vallen met een land rover en een paar reserve wielen
maar voor een mooie balans zou ik de lading boven de as laden.
groetjes arjan 1000 stukjes SIII 109 1980
die een maand geleden voor zijn e achter b is geslaagd.
Re: bandenkar
Aad Ik heb hier ook een aantal goede ideen en schetsen over!
(zelf denk ik aan 2 wielen voor en 2 wielen achter de as hangen (laag zwaartepunt en elke maat makkelijk te vervoeren)
Misschien kunnen we (eventueel samen met Jorrit) op de 11e eens van gedachten wisselen....
Cheers Bowy
(zelf denk ik aan 2 wielen voor en 2 wielen achter de as hangen (laag zwaartepunt en elke maat makkelijk te vervoeren)
Misschien kunnen we (eventueel samen met Jorrit) op de 11e eens van gedachten wisselen....
Cheers Bowy
Re: bandenkar
Aad als alles net boven de as zit is er erg moei lijk mee te rijden.
Net voor de as lijkt mij een beter idee, heb je in ieder geval kogeldruk.
je wil niet rijden met een aanhanger zonder kogel druk(niet met 25km/h maar ook niet met 80km/h
Groeten Theo Kaufmann/Disco &RR 6X4 Carmichael
Net voor de as lijkt mij een beter idee, heb je in ieder geval kogeldruk.
je wil niet rijden met een aanhanger zonder kogel druk(niet met 25km/h maar ook niet met 80km/h
Groeten Theo Kaufmann/Disco &RR 6X4 Carmichael
Re: bandenkar -> maakt niet zoveel uit
Hallo Aad,
De banden met velg wegen niet zo vreselijk veel als alles maar een beetje in evenwicht verdeeld is volgt de aanhanger van zelf. Belangrijk is wel dat je wel enige kogeldruk hebt maar ook weer niet te veel. Een zware Landrover til je niet zomaar op hoor.
Aad, ik denk dat het veel belangrijker is dat je de banden er makkelijk op en af krijgt. Een laag til niveau zal zeer belangrijk zijn.
In elk geval succes.
Marchel
De banden met velg wegen niet zo vreselijk veel als alles maar een beetje in evenwicht verdeeld is volgt de aanhanger van zelf. Belangrijk is wel dat je wel enige kogeldruk hebt maar ook weer niet te veel. Een zware Landrover til je niet zomaar op hoor.
Aad, ik denk dat het veel belangrijker is dat je de banden er makkelijk op en af krijgt. Een laag til niveau zal zeer belangrijk zijn.
In elk geval succes.
Marchel
Re: bandenkar -> maakt niet zoveel uit
Ik heb zo'n karretje 120lang 90breed en 60hoog en een klep naar beneden, en doe altijd meer naar voren om kogeldruk te hebben dan rij je er ook 120 km mee heb je meer in de midden en naar achteren dan gaat hij slingeren.Hij mag 750 kg in totaal zijn en eigen gewicht is 120kg dus laden maar. De kogeldruk is bij mij 75kg en dat mag net.
jo fo "laro"
jo fo "laro"
Re: bandenkar -> maakt niet zoveel uit
Als ik het allemaal zo lees zou ik liever de as even over de helft
plaatsen maar vooral de breedte van de aanhanger die
zou ik zelf iets breder willen hebben.
In eerste instantie uiteraard voor de beschikbare ruimte die dan ontstaat
maar ik voor het achteruit rijden vindt ik dat een stuk prettiger.
plaatsen maar vooral de breedte van de aanhanger die
zou ik zelf iets breder willen hebben.
In eerste instantie uiteraard voor de beschikbare ruimte die dan ontstaat
maar ik voor het achteruit rijden vindt ik dat een stuk prettiger.
Re: bandenkar -> lange dissel
John,
Je hebt helemaal gelijk de breedte en hoogte zorgen ervoor datde aanhanger goed te zien is tijdens het achteruitreiden. Nij een hoge Laro is dat echt belangrijk.
een lange dissel is in dit verband ook handig. het achteruitrijden wordt hierdoor een stuk makkelijker. Dit wordt dus een compromis tussen dissellengte zeg aanhanger lengte) en benodigde ruimte. Een grote lange brede aanhanger met een normaal maat banden rijd over het algemeen beter dan een kleine/smalle aanhanger met kleine bandjes.
Succes.
Marchel
Je hebt helemaal gelijk de breedte en hoogte zorgen ervoor datde aanhanger goed te zien is tijdens het achteruitreiden. Nij een hoge Laro is dat echt belangrijk.
een lange dissel is in dit verband ook handig. het achteruitrijden wordt hierdoor een stuk makkelijker. Dit wordt dus een compromis tussen dissellengte zeg aanhanger lengte) en benodigde ruimte. Een grote lange brede aanhanger met een normaal maat banden rijd over het algemeen beter dan een kleine/smalle aanhanger met kleine bandjes.
Succes.
Marchel