startprobleem
startprobleem
Hallo prikkers,
Ik heb ook spannende accuvragen maar ben nog een grote leek op dit gebied dus toch maar even de situatie uitleggen.
Wij hebben een 109?D series III ambulance met startproblemen. Laatst hebben we maar eens een meter gekocht en zijn het nu een beetje aan het analyseren.
Het probleem is nu dat hij aangeeft dat er zo?n 25,4 V over de accu?s staat maar daarmee toch de startmotor niet rond lijkt te krijgen. We hebben 2 extra (kleine) accu?tjes (12 V, 44 Ah,...) uit gewone auto?s. Als we die gebruiken mbv startkabels dan start ie gewoon goed.
Daar hebben we hem laatst mee gestart en vervolgens een eindje gaan rijden om de eigen accu?s op te laden. Daarna stond er 25.8V op en drie dagen later dus nog 25.4V waarmee hij dus niet wil starten.
Wat kan nu het probleem zijn?
?Is 25.4V te weinig? (ik dacht dat we een 24V systeem hadden)
?Zijn de accu?s stuk en kunnen ze niet voldoende ampéres leveren of zo iets?
We wilden er dit weekend eigenlijk even mee weg en dus dacht ik om die 2 kleine accuutjes er even als ?noodoplossing? in te bouwen maar bedacht me dat dat misschien niet slim is omdat die misschien de laadstroom van de dynamo niet aankunnen en dan dus (ook) stuk gaan. Nu gebruiken we die alleen om te starten en laden die dan weer op mbv acculader.
Wat voor accu?s er nu inzitten weet ik eigenlijk niet precies. Ze zijn van de kwikfit en er staat oa supreme op, misschien is dit sowieso wel bagger?
Alvast bedankt! (heb geprobeerd te 'zoeken' maar zonder succes, hier een tip voor is dus ook welkom)
Janneke
Ik heb ook spannende accuvragen maar ben nog een grote leek op dit gebied dus toch maar even de situatie uitleggen.
Wij hebben een 109?D series III ambulance met startproblemen. Laatst hebben we maar eens een meter gekocht en zijn het nu een beetje aan het analyseren.
Het probleem is nu dat hij aangeeft dat er zo?n 25,4 V over de accu?s staat maar daarmee toch de startmotor niet rond lijkt te krijgen. We hebben 2 extra (kleine) accu?tjes (12 V, 44 Ah,...) uit gewone auto?s. Als we die gebruiken mbv startkabels dan start ie gewoon goed.
Daar hebben we hem laatst mee gestart en vervolgens een eindje gaan rijden om de eigen accu?s op te laden. Daarna stond er 25.8V op en drie dagen later dus nog 25.4V waarmee hij dus niet wil starten.
Wat kan nu het probleem zijn?
?Is 25.4V te weinig? (ik dacht dat we een 24V systeem hadden)
?Zijn de accu?s stuk en kunnen ze niet voldoende ampéres leveren of zo iets?
We wilden er dit weekend eigenlijk even mee weg en dus dacht ik om die 2 kleine accuutjes er even als ?noodoplossing? in te bouwen maar bedacht me dat dat misschien niet slim is omdat die misschien de laadstroom van de dynamo niet aankunnen en dan dus (ook) stuk gaan. Nu gebruiken we die alleen om te starten en laden die dan weer op mbv acculader.
Wat voor accu?s er nu inzitten weet ik eigenlijk niet precies. Ze zijn van de kwikfit en er staat oa supreme op, misschien is dit sowieso wel bagger?
Alvast bedankt! (heb geprobeerd te 'zoeken' maar zonder succes, hier een tip voor is dus ook welkom)
Janneke
Re: startprobleem
Meet de accu spanning eens terwijl je aan het starten bent.
Dan kan je zien of deze onder belasting nog steeds hun werk doen.
Als ik jullie verhaal zo lees is het toch een accu probleem.
Bouw die kleintjes maar in voor nood, dat kan geen kwaad.
Groet, Hendrik.
Dan kan je zien of deze onder belasting nog steeds hun werk doen.
Als ik jullie verhaal zo lees is het toch een accu probleem.
Bouw die kleintjes maar in voor nood, dat kan geen kwaad.
Groet, Hendrik.
Re: startprobleem
Ik heb hetzelfde gehad met mijn 110 TD, 12 Volt systeem weliswaar.
Accu meten gaf 13,2 volt maar de startmotor wilde niet of slecht draaien.
Starten met kabels vanaf mijn 'peug. 206je wilde soms wel en soms niet omdat hij wat te weinig Amp-jes kon leveren.
Accu via een lader helemaal laten vullen gaf geen resultaat, terwijl de multimeter aangaf dat er voldoende prik op zat..
De accu door laten meten bij een accuspecialist bleek er een cel in de accu te zijn kortgesloten, nieuwe accu en probleem was verholpen
Accu meten gaf 13,2 volt maar de startmotor wilde niet of slecht draaien.
Starten met kabels vanaf mijn 'peug. 206je wilde soms wel en soms niet omdat hij wat te weinig Amp-jes kon leveren.
Accu via een lader helemaal laten vullen gaf geen resultaat, terwijl de multimeter aangaf dat er voldoende prik op zat..
De accu door laten meten bij een accuspecialist bleek er een cel in de accu te zijn kortgesloten, nieuwe accu en probleem was verholpen
Re: startprobleem
Hoi Janneke
De spanning van een onbelaste accu meten is altijd een beetje verradelijk. Je moet eigenlijk belast meten. Als je start dan mag de accuspanning niet erg ver inzakken. De spanningen mag wel een paar volten naar beneden gaan. Het probleem is dat die 2 lege accu's onbelst best wel 24V kunnen aangeven op je meter maar omdat er geen energie meer in zit dus ook niks kan leveren aan je startmoter (er lopen behoorlijke stromen). En die heeft nogal wat energie nodig om de motor te laten ronddraaien. Doordat die energie nodig is en de accu die niet kan leveren zal de spanning inmekaar zakken.
Nu kan het zijn dat je accu's kaas zijn of dat je dynamo te weinig spanning/vermogen levert om je accu's goed te laden. Of je accu's laden wel goed en heb je ergens een lek naar massa waardoor de accu's na een aantal dagen leeg zijn. Het lijkt me die laaste 2 of een lek of een slechte of 2 slechte accu's. Er zou ook sluiting in de accu zelf kunnen zitten (kromme plaat waar de accu door is opgebouwd).
Als je motor draaid en je accu wordt goed geladen moet de spanning over de polen altijd hogen dan 24 V zijn ...zeg maar zo'n 27 tot 28 volt denk ik. Als die spanning te laag is wordt de accu ook niet goed geladen.
Wat je zou kunnen doen is de accu weer goed laden zodat je auto weer goed start en dan de accu's loskoppelen (maar dat doet inweze de massaschakelaar ook als je die altijd trouw omzet). Als na weer aankoppelen de motor weer slecht start en je ziet tijdens het starten de spanning invallen dan is een of beide accu's niet goed meer. Ik zou ze dan toch beide vervangen voor nieuwe. Of anders ze een voor een opladen met een acculadertje en ze los testen met een 12V koplamp of iets dat redelijk wat vermoger trekt om te zien welke accu de boosdoener is.
Maar kijk zeker ook even naar je laadcircuit en je laadspanning.
Ik hoop dat dit wat meer informatie geeft.... ik heb het verhaal even snel afgetypt want ik moet even een storing oplossen hiet voor er weer patienten op de stoep staan.
Groet,
Martin
De spanning van een onbelaste accu meten is altijd een beetje verradelijk. Je moet eigenlijk belast meten. Als je start dan mag de accuspanning niet erg ver inzakken. De spanningen mag wel een paar volten naar beneden gaan. Het probleem is dat die 2 lege accu's onbelst best wel 24V kunnen aangeven op je meter maar omdat er geen energie meer in zit dus ook niks kan leveren aan je startmoter (er lopen behoorlijke stromen). En die heeft nogal wat energie nodig om de motor te laten ronddraaien. Doordat die energie nodig is en de accu die niet kan leveren zal de spanning inmekaar zakken.
Nu kan het zijn dat je accu's kaas zijn of dat je dynamo te weinig spanning/vermogen levert om je accu's goed te laden. Of je accu's laden wel goed en heb je ergens een lek naar massa waardoor de accu's na een aantal dagen leeg zijn. Het lijkt me die laaste 2 of een lek of een slechte of 2 slechte accu's. Er zou ook sluiting in de accu zelf kunnen zitten (kromme plaat waar de accu door is opgebouwd).
Als je motor draaid en je accu wordt goed geladen moet de spanning over de polen altijd hogen dan 24 V zijn ...zeg maar zo'n 27 tot 28 volt denk ik. Als die spanning te laag is wordt de accu ook niet goed geladen.
Wat je zou kunnen doen is de accu weer goed laden zodat je auto weer goed start en dan de accu's loskoppelen (maar dat doet inweze de massaschakelaar ook als je die altijd trouw omzet). Als na weer aankoppelen de motor weer slecht start en je ziet tijdens het starten de spanning invallen dan is een of beide accu's niet goed meer. Ik zou ze dan toch beide vervangen voor nieuwe. Of anders ze een voor een opladen met een acculadertje en ze los testen met een 12V koplamp of iets dat redelijk wat vermoger trekt om te zien welke accu de boosdoener is.
Maar kijk zeker ook even naar je laadcircuit en je laadspanning.
Ik hoop dat dit wat meer informatie geeft.... ik heb het verhaal even snel afgetypt want ik moet even een storing oplossen hiet voor er weer patienten op de stoep staan.
Groet,
Martin
Re: startprobleem
Het lijkt erop dat je accu te leeg is.
Bij mij bleek de aansluiting (van een van de draden tussen dynamo en accu) in de dynamo los te zitten, waardoor de accu niet genoeg oplaadde (dit ontdekte ik dankzij tips van dit prikbord) - dit is eigenlijk een ontwerpfout: het boutje is net te lang (of het gat niet diep genoeg) waardoor het draadje niet goed vastzit. In dit geval knippert ook je acculaadlampje.
Roel
Bij mij bleek de aansluiting (van een van de draden tussen dynamo en accu) in de dynamo los te zitten, waardoor de accu niet genoeg oplaadde (dit ontdekte ik dankzij tips van dit prikbord) - dit is eigenlijk een ontwerpfout: het boutje is net te lang (of het gat niet diep genoeg) waardoor het draadje niet goed vastzit. In dit geval knippert ook je acculaadlampje.
Roel
Re: startprobleem
Vervang eerst maar eens alle kabels van accu naar startrelais en naar startmotor en vervang ook alle aarde draden (accu naar motorblok en motorblok naar chassis.
Was bi mij ook het probleem
Was bi mij ook het probleem
Re: startprobleem
Je kan ook een andere landrover kopen.... lijkt het nu niet eerst verstandig wat spanningen te meten en logisch na te denken dan om als een razende roeland zomaar kabels te vervangen.
Martin
Martin
Re: startprobleem
Uhhhhh LTS elektro.
U=IXR
U=spanning uitgedrukt in volt
I=Stroom uitgedrukt in ampere
R=weerstand uitgedrukt in het ohm tekentje(weet zo niet de ALT cijfer combinatie)
Greetings Laurenzo
U=IXR
U=spanning uitgedrukt in volt
I=Stroom uitgedrukt in ampere
R=weerstand uitgedrukt in het ohm tekentje(weet zo niet de ALT cijfer combinatie)
Greetings Laurenzo
Re: startprobleem
Stroom is de grootheid, Ampere de eenheid.... gewoon het SI stelsel volgen.
Re: startprobleem
die kabels kosten je bij elkaar hooguit 15 euri en om meteen met accu's te gaan slepen lijkt mij sowieso veel duurder.
Probleem met doormeten is dat hij dan ongetwijfeld braaf de beloofde voltages aangeeft maar een startmotor trekt wel heel veel ampere en dat is dan een beetje moeilijk af te lezen. (Zet er twee speakerdraadjes tussen en de waardes zullen allemaal kloppen maar op het moment dat je de sleutels omdraait heb je plaatselijk vuurwerk).
Dus ff de draadjes visueel checken op corrosie scheuren roest etc, etc. En bij twijfel vervangen. Als het probleem dan nog steeds aanwezig is kan je altijd nog kijken naar andere accu's vervangen van startmotor en teneinde raad er een bordje te koop inzetten.
Probleem met doormeten is dat hij dan ongetwijfeld braaf de beloofde voltages aangeeft maar een startmotor trekt wel heel veel ampere en dat is dan een beetje moeilijk af te lezen. (Zet er twee speakerdraadjes tussen en de waardes zullen allemaal kloppen maar op het moment dat je de sleutels omdraait heb je plaatselijk vuurwerk).
Dus ff de draadjes visueel checken op corrosie scheuren roest etc, etc. En bij twijfel vervangen. Als het probleem dan nog steeds aanwezig is kan je altijd nog kijken naar andere accu's vervangen van startmotor en teneinde raad er een bordje te koop inzetten.
Re: startprobleem
Aangezien je een 24 volts boordsysteem hebt, neem ik aan dat je de accu´s tussen de stoelen hebt zitten. Vermoedelijk is de massakabel kort en ergens in de buurt van de accubak verbonden met de seatbase. De seatbase is onderdeel van de carrosserie, wat betekent dat je massaverbinding via de carrosserie zijn weg zoekt naar het chassis, en van het chassis naar de startmotor. Waarom ze dat zo ondeugdelijk uitgevoerd hebben is mij ook een raadsel, maar bij mijn 24Volt Lightweight was dat ook het geval. Het gevolg was dat op koude en vochtige dagen tijdens het starten de stroom zijn weg zocht via de deur (!) naar het schutbord, wat te zien was als rook, te horen als gesis en soms zelfs te zien in de vorm van vonken! Het gevolg was slecht of soms helemaal niet starten en slecht bijladen.Ik heb toen een goede massaverbinding gemaakt tussen chassis en carrosserie, en bovendien heb ik een nieuwe accukabel gekocht en die van de minpool van de accu rechtstreeks aan het massaverbindingspunt op het chassis verbonden (een goede verbinding tussen chassis en motor was wel aanwezig). Vanaf dat moment startte hij als op een mooie zomermiddag en de laadproblemen waren voorbij!
Ampéretang
Ola,
Zet er eens een ampéretang op ipv. een voltmeter, en kijk dan wat 'ie doet.
(Niet tijdens starten !!!!!)
Grtz,
Arie
SIII88Ducktarie
Zet er eens een ampéretang op ipv. een voltmeter, en kijk dan wat 'ie doet.
(Niet tijdens starten !!!!!)
Grtz,
Arie
SIII88Ducktarie
Re: startprobleem
Bedankt voor alle informatie tot nu toe!
Ik heb in iedergeval alweer geleerd dat je met een voltmeter dus niet echt kunt meten hoe 'vol' je accu is (had ik van te voren ook kunnen bedenken, maar ja daar ben je dan een leek voor...).
We gaan er eens rustig mee aan de slag om met behulp van jullie tips eens uit te vogelen of dit nou een accu-probleem, een laad-probleem of lek-probleem is.
Ik heb in iedergeval alweer geleerd dat je met een voltmeter dus niet echt kunt meten hoe 'vol' je accu is (had ik van te voren ook kunnen bedenken, maar ja daar ben je dan een leek voor...).
We gaan er eens rustig mee aan de slag om met behulp van jullie tips eens uit te vogelen of dit nou een accu-probleem, een laad-probleem of lek-probleem is.
Re: startprobleem
Lucas kennende zal het ongetwijfeld alle 3 zijn !!..
Suck6,
Arie
SIII88Ducktarie
Suck6,
Arie
SIII88Ducktarie
Re: startprobleem
Als je goed meet en weet wat je doet hoef je niks te vervangen of te repareren tot je weet wat er echt defect is. Niemand zegt dat je meteen met accu's moet gaan slepen... maar ook niet dat je 15 euro en een hoop werk moet doen om kabels te vervangen die misschien niet het probleem zijn. Want als de auto wel goed start als de accu's net geladen zijn zegt mij toch dat daar het probleem niet ligt. ALs een paar dagen later het starten niet lukt gok ik toch op de accu's of een lekstroom.
Maar zoals altijd.... meten is weten en weet wat je meet... als je in het wilde weg gaat meten schiet het ook niet op. En je gezonde verstand gebruiken.
Laad de accu's eens op op een lader en kijk hoe ze het dan doen na een paar dagen... meet de laadspanning van de dynamo. Meet de accuspanning als je start of voorgloeit. Ga het rijtje maar af... Het meest onwaarschijnlijke is het dat kabels spontaan defect raken. Wel massa problemen en verdere contact problemen of slijtage door trillen etc. Maar toch zit ik in dit geval nog niet in die richting te denken.
Martin
Maar zoals altijd.... meten is weten en weet wat je meet... als je in het wilde weg gaat meten schiet het ook niet op. En je gezonde verstand gebruiken.
Laad de accu's eens op op een lader en kijk hoe ze het dan doen na een paar dagen... meet de laadspanning van de dynamo. Meet de accuspanning als je start of voorgloeit. Ga het rijtje maar af... Het meest onwaarschijnlijke is het dat kabels spontaan defect raken. Wel massa problemen en verdere contact problemen of slijtage door trillen etc. Maar toch zit ik in dit geval nog niet in die richting te denken.
Martin
Re: startprobleem
Ach iedereen moet het ooit eens leren ... ook wij...
En zelf ik weet het soms ook niet
Ik meet liever stromen en spanningen in het menselijk lichaam (of stuur ze er doorheen... dus als er nog mensen depresief zijn... de electroshock is dit weekend halve prijs (leuker dan prozac).
Martin
huis tuin en keuken medisch technoloog
En zelf ik weet het soms ook niet

Ik meet liever stromen en spanningen in het menselijk lichaam (of stuur ze er doorheen... dus als er nog mensen depresief zijn... de electroshock is dit weekend halve prijs (leuker dan prozac).
Martin
huis tuin en keuken medisch technoloog
Re: startprobleem
De enige manier om te meten hoe "vol" een accu is is mbv een zuurweger, dat is een wat groot uitgevallen pipet waarme je een beetje electrolyt (zuur vermengt met gedestilleerd water) opzuigt en waarin een drijvertje zit welke de lading van de accu aangeeft.
Groetjes Tinus "90"2.5D
Met een multimeter kun je alleen maar het voltage of amperage en evt een weerstand meten.
Groetjes Tinus "90"2.5D
Met een multimeter kun je alleen maar het voltage of amperage en evt een weerstand meten.
Re: startprobleem
Gewoon even langs een garage..die hebben bijna allemaal een goede accutester en weet je in een paar minuten of de accu goed of slecht is.
Scheelt je een hoop zoekwerk of onnodig kabels e.d. vervangen.
Scheelt je een hoop zoekwerk of onnodig kabels e.d. vervangen.
Re: Ampéretang
Er zijn ook amperetangen voor gelijkstroom, maar die vallen wel in een heel andere prijscategorie. Bovendien moet ook het bereik voldoende zijn aangezien je hier met aanzienlijke startstromen te maken hebt.
groeten
Wim Janssen
groeten
Wim Janssen
Re: Ampéretang
Daarom moet je hem/haar er ook afhalen VOORDAT je start.
En Yes, die tang kostte nogal watt.
Grtz,
Arie
SIII88Ducktarie
En Yes, die tang kostte nogal watt.
Grtz,
Arie
SIII88Ducktarie
Re: Ampéretang
Mijn Beckmann 600A AC/DC amperetang kan er rustig opblijven.
Kost wat maar dan heb je ook wat.
Dennis B.
Kost wat maar dan heb je ook wat.
Dennis B.
Re: startprobleem
mijn ervaring is dat de startmotor meestal te veel stroom vraagt waardoor je meestal eerst nieuwe accu,s koopt daarna dikkere kabels trekt wat allemaal een beetje helpt maar uiteindelijk toch aan een nieuwe starter moet .
mocht dit zo zijn heb ik er nog 60/70 liggen nieuw in de doos of gereviseerd .
de standaart accu,s zijn trouwens 45 amp dus met 44 moet hij prima starten.
mocht dit zo zijn heb ik er nog 60/70 liggen nieuw in de doos of gereviseerd .
de standaart accu,s zijn trouwens 45 amp dus met 44 moet hij prima starten.
Re: startprobleem
Janneke
het is hoe dan ook eigenaardig, Ik heb precies het zelfde probleem (met de zelfde wagen). Je rijdt niet elke dag en voor je het weet is er bijna een week voorbij en doet ie niets meer
(
Dan ga ik mijn accus laden en er weer inzetten. Dan start ie weer net zo moeilijk als normaal.
Ik ga de drie/vier genoemde tips nalopen, hou me op de hoogte van jouw problemen/succes. Maar misschien zien we elkaar uiteindelijk bij ron een nieuwe starter uitzoeken,
Frank
het is hoe dan ook eigenaardig, Ik heb precies het zelfde probleem (met de zelfde wagen). Je rijdt niet elke dag en voor je het weet is er bijna een week voorbij en doet ie niets meer

Dan ga ik mijn accus laden en er weer inzetten. Dan start ie weer net zo moeilijk als normaal.
Ik ga de drie/vier genoemde tips nalopen, hou me op de hoogte van jouw problemen/succes. Maar misschien zien we elkaar uiteindelijk bij ron een nieuwe starter uitzoeken,
Frank
Re: startprobleem
Martin,
Als het zo koud is als de afgelopen dagen dan luistert het heel nauw of een kabel een beetje geoxideerd is. De hele zomer tot begin november is het hartstikke mooi (lees warm) weer geweest. Iedereen weet dat alle accu's iets minder presteren als het koud is -5 of -6 's ochtends. Dat wil nog niet zeggen dat de accu slecht is maar als de andere accu's waarmee getest worden uit een relatief warme schuur komen +5 of +6 dan ben je conclusies aan het trekken met verschillende meet waardes. Een accu die 's ochtends vroeg, na een nacht in de kou, een gewone normale spanning aangeeft is goed. dus kijk eerst maar eens naar de kabels en vervangen indien nodig.
Als het zo koud is als de afgelopen dagen dan luistert het heel nauw of een kabel een beetje geoxideerd is. De hele zomer tot begin november is het hartstikke mooi (lees warm) weer geweest. Iedereen weet dat alle accu's iets minder presteren als het koud is -5 of -6 's ochtends. Dat wil nog niet zeggen dat de accu slecht is maar als de andere accu's waarmee getest worden uit een relatief warme schuur komen +5 of +6 dan ben je conclusies aan het trekken met verschillende meet waardes. Een accu die 's ochtends vroeg, na een nacht in de kou, een gewone normale spanning aangeeft is goed. dus kijk eerst maar eens naar de kabels en vervangen indien nodig.
Re: startprobleem
Ik heb in het verleden ook iets dergelijks gehad, in mijn geval waren de accupolen vuil.
Van buiten was er geen overmatige corrosie te zien, maar starten ging niet.
Ook een verschijnsel was dat na het doorstarten, de verlichting sterk dimt bij stationair toerental, en feller gaat branden bij gas geven (verlichting wordt dan nl. alleen door de dynamo gevoed).
De spanning, gemeten op de polen zelf blijft dan hoog genoeg, maar door de contactweerstand tussen de polen, en de aansluitklemmen is starten niet mogelijk. De remedie is de accupolen reinigen.
De reden dat doorstarten met startkabels wel lukt is dat je de klemmen van deze kabels OVER de aansluitklemmen aansluit, waardoor de overgangsweerstand van de accupolen geen invloed heeft. Het gaat dus om de klemmen die op de accupolen zitten.
Hopelijk heb jij hetzelfde euvel, snel klaar, en kost niets (ok, een stukje schuurpapier, en wat vaseline).
Dennis B.
Van buiten was er geen overmatige corrosie te zien, maar starten ging niet.
Ook een verschijnsel was dat na het doorstarten, de verlichting sterk dimt bij stationair toerental, en feller gaat branden bij gas geven (verlichting wordt dan nl. alleen door de dynamo gevoed).
De spanning, gemeten op de polen zelf blijft dan hoog genoeg, maar door de contactweerstand tussen de polen, en de aansluitklemmen is starten niet mogelijk. De remedie is de accupolen reinigen.
De reden dat doorstarten met startkabels wel lukt is dat je de klemmen van deze kabels OVER de aansluitklemmen aansluit, waardoor de overgangsweerstand van de accupolen geen invloed heeft. Het gaat dus om de klemmen die op de accupolen zitten.
Hopelijk heb jij hetzelfde euvel, snel klaar, en kost niets (ok, een stukje schuurpapier, en wat vaseline).
Dennis B.
Re: startprobleem
Janneke,
Ik heb nog een kleine aanvulling op mijn eerdere verhaal. Sluit eens een startkabel aan tussen minpool en een goed massapunt. Start 'ie dan wel goed, dan heb je het probleem wat ik boven beschreven heb. Zo kwam ik er zelf ook achter...
hoe dan ook, succes!
Roald
RR Classic '76
Ik heb nog een kleine aanvulling op mijn eerdere verhaal. Sluit eens een startkabel aan tussen minpool en een goed massapunt. Start 'ie dan wel goed, dan heb je het probleem wat ik boven beschreven heb. Zo kwam ik er zelf ook achter...
hoe dan ook, succes!
Roald
RR Classic '76