Voorassen: Toe of Out spoor?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hendrik Blue-Box SIII+RR

Voorassen: Toe of Out spoor?

Bericht door Hendrik Blue-Box SIII+RR »

Na op mijn Range Rover de remklauwen van nieuwe glimmertjes en rubbertjes voorzien te hebben en de door de vorige eigenaar krom gereden spoorstang (ja, de achterste, de voorste was gebroken en ?een beetje? gelast) geruild te hebben met die van een andere RR (ra, ra, wie heeft er nu geen), klappert mijn rechter voorwiel.

Even een paar feiten:
De Swivel huizen draaien eigenlijk te licht en ik moet deze voor de goede orde nog afstellen.
En ik rij nu zonder sturingsdemper omdat deze gaar is.

Ik weet dat enkele van jullie het hierop zullen gooien maar omdat dit al een tijd zo is en ik voor het veranderen van mijn spooringsinstelling dit probleem niet had hou ik het hierop.

Haynes geeft aan: ?Front wheel alignment: 0.046 to 0.094 (1.2 to 2.4 mm) toe-out?

Volgens de tekst moet de ruimte tussen de velgranden aan de voorkant van de as de opgegeven maat ruimer zijn dan aan de achterkant van de as.

Het probleem is hiermee niet opgelost.

Wie heedt er een tip?
Meer Out-spoor geven?

Ik heb Bowy een keer zien schrijven dat hij 1,5 cm. Aanhoud, gemeten op de banden.
Dit lijkt me erg veel, maar wie weet???..

Groet, Hendrik.

P.S.: te koop, in perfecte staat verkerende stuurstangen, allen een beetje bijbuigen, lassen, slijpen en voorzien van schroefdraat?????
Serious IIa

Re: Voorassen: Toe of Out spoor?

Bericht door Serious IIa »

Hoi Hendrik,

Die 1,5 is wel met 37 inch banden. Inmiddels met 33 inch is het een stuk minder....

Cheers Bowy

Ps ik zou het idd zoeken in de swivel huizen.... De stuurdemper kan het probleem niet zijn die maskeert het alleen maar.....
Henk

Bericht door Henk »

doe maar eens een beetje toespoor instellen.
1 tot 2 mm. op de velg.
Was bij mijn RR direct te merken. Beter dus.
Leo

Bericht door Leo »

Bij mij bleek het gewoon speling op de swivels te zijn....Na balanceren,uitlijnen,wielen wisselen en rubbers vervangen bleef mijn 90 last houden van shimmy.Zo erg dat hij soms onbestuurbaar werd.Wel had ik een heel klein beetje speling op een swivel maar
kon mij niet voorstellen dat dat zoveel invloed zou hebben....mis..na het vervangen en afstellen van de bussen in de swivels was het probleem opgelost.
Hendrik Blue-Box SIII+RR

Ga ik morgen proberen
Hendrik Blue-Box SIII+RR

Ik heb geen speling op de Swivel en voor de wissel van de spoorstangen had ik er geen last van.

Wel ben ik er achter gekomen dat ik wielen gewisseld heb, er nu een wiel op zit met een onbalans en dat er speling zit op de rubber bushes van de Panhard stang (de reactiestang die voor de as langsloop en de vooras aan het chassis verbind).

Waarschijnlijk is het nu zo dat zodra de onbalans erin komt deze niet meer opgevangen of gedempt wordt, of juist versterkt door de slechte bush.

Groet, Hendrik.
Durk

Swifels afstellen? hoe?

Bericht door Durk »

Ik heb ook speling op m'n linker voorwiel, volgens mij ookin de swifel

Met het wiel omhoog gekrikt kan ik zien dat daar speling zit door het wiel heen-en weer te drukken.

hoe stel ik dit af?

Durk
Serious IIa

Re: Swifels afstellen? hoe?

Bericht door Serious IIa »

Hoi Durk,

Er kan eigenlijk geen speling op je swivel sitten (hoogst ongebruikelijk maar wat niet kan )

Maar er zit meestal speling op je wiellagers. Dit is simpel af te stellen en te controleren (even zoekopdrachtje doen, is al vaker besproken...)

Cheers Bowy
Aad Koene

Re: Swifels afstellen? hoe?

Bericht door Aad Koene »

Foutje Bowie,

Op de lager en bus van de Swivel kan wel degelijk speling ontstaan en heeft uiteraard gevolgen voor de bestuurbaarheid.

Verhelpen van deze speling is ook al eerder besproken maar hier nog even in het kort:
- vier bouten op de Swivelkop ontborgen en losmaken
- shimm uitnemen
- bouten terug monteren en stuurgedrag testen
- geen speling en zwaar sturen is teveel shimms weggehaald
- nog steeds speling is te weing shimms weggehaald
- shimms hebben verschillende diktes en kunnen zo gecombineerd worden
- geen speling en niet zwaar sturen is.......geslaagd!!

Succes,

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Plaats reactie