Hallo,
Dus.... heb ik gisteren mijn serie II 109 benzine/LPG opgehaald. Ziet er van buiten helemaal top uit en van binnen -nog-wel-wat-te-doen- goed uit. Hij loopt, remt en schakelt prima. Vond alleen dat de temperatuurmeter erg weinig deed. Op de snelweg krap 60 graden.
Dus ben ik vanmiddag 50 km naar een Laro-onderdelen bedrijf gereden om alvast een nieuwe thermostaat, pakkingen, slangen en koelvloeistof te halen. Er waren twee type thermostaten beschikbaar, dus voor de zekerheid maar allebei meegenomen (ik dacht 100 km heen-en-weer rijden en dan de verkeerde hebben, dat zal mij niet gebeuren!)
Vanavond het thermostaathuis er maar eens afgehaald.... DAMN... zit er geen thermostaat in! Kan wel raden waarom die er niet in zit ;-( Waarschijnlijk koelproblemen, of niet !!??! Het rotte van het geval is dat beide thermostaten die ik heb gehaald niet passen (errnstig vloekwoord op deze plaats). Kan nu alleen maar duimen dat het minder ernstig is dan ik denk.
Iemand tips, truuks of wijze woorden?
Beetje down nu: DennisM
109 SII met koelproblemen
Re: 109 SII met koelproblemen
Hoi Dennis,
het kan goed zijn dat jij een thermostaat huis hebt voor een Ethyl-Alcohol thermostaat. tegenwoordig werken ze met Was. Deze zijn qua vorm niet uitwisselbaar (wat betreft werking natuurlijk wel)
het kan goed zijn dat dat oude type niet meer te krijgen is... dan maar geen thermostaat.
Nu kan je daar geloof ik ombouw setjes voor krijgen of je kan gewoon een 2e hands thermostaat huis (van SIII blok) op de kop zien te tikken.
ga wel eerst ff opzoek naar wat meer info want ik weet niet zeker of dat wel 1:1 past.
succes,
Yuri
SIII 109D
het kan goed zijn dat jij een thermostaat huis hebt voor een Ethyl-Alcohol thermostaat. tegenwoordig werken ze met Was. Deze zijn qua vorm niet uitwisselbaar (wat betreft werking natuurlijk wel)
het kan goed zijn dat dat oude type niet meer te krijgen is... dan maar geen thermostaat.
Nu kan je daar geloof ik ombouw setjes voor krijgen of je kan gewoon een 2e hands thermostaat huis (van SIII blok) op de kop zien te tikken.
ga wel eerst ff opzoek naar wat meer info want ik weet niet zeker of dat wel 1:1 past.
succes,
Yuri
SIII 109D
Ola Dennis,
Ik heb een 88 benz/lpg en heb zeker 1,5 jaar zonder thermostaat gereden.
Niets van gemerkt.
Grtz,
Arie
SIII88Ducktarie
Ik heb een 88 benz/lpg en heb zeker 1,5 jaar zonder thermostaat gereden.
Niets van gemerkt.
Grtz,
Arie
SIII88Ducktarie
Hoi Arie,
Ik merk er in principe ook niets van. De temperatuur raakt de 60 graden echter amper. Zelfs met een karton voor (een gedeelte van) de radiator. Naast het feit dat het binnen in de auto dus ook helemaal niet warm wordt (normaal gesproken toch wel een warm briesje af en toe
, is het blok volgens mij gebouwd op een operatietemperatuur van minimaal 70 - 75 graden. Daarop zijn alle spelingen volgens mij gebasseerd. Gevolg van een te koude motor is naar mijn mening overtollige slijtage. Of heb ik het mis?
Inmiddels heb ik vanmorgen de juiste thermostaat gevonden bij een Laro bedrijfje te Weesp. Ik denk dat er dus al een SIII thermostaathuis in de auto zit en dat ik daarom gisteren twee verkeerde thermostaten heb meegekregen.
Maar goed... vanavond kijken we verder. Met een bietje geluk loopt de temp niet debiel op en gaat de auto nog wat lekkerder lopen ook
Je moet toch positief blijven, nietwaar?
Gr. Dennis
Ik merk er in principe ook niets van. De temperatuur raakt de 60 graden echter amper. Zelfs met een karton voor (een gedeelte van) de radiator. Naast het feit dat het binnen in de auto dus ook helemaal niet warm wordt (normaal gesproken toch wel een warm briesje af en toe

Inmiddels heb ik vanmorgen de juiste thermostaat gevonden bij een Laro bedrijfje te Weesp. Ik denk dat er dus al een SIII thermostaathuis in de auto zit en dat ik daarom gisteren twee verkeerde thermostaten heb meegekregen.
Maar goed... vanavond kijken we verder. Met een bietje geluk loopt de temp niet debiel op en gaat de auto nog wat lekkerder lopen ook

Gr. Dennis
Hoi Dennis (M)
Om nog even te reageren op het koel-gebeuren. Het is echt NIET verstandig om zonder thermostaat te gaan rijden. Voor een korte periode maakt het niet veel uit maar doe het echt zo kort mogelijk.
Heel simpel:
Door het rijden zonder thermostaat levert een lage motortemperatuur op. Een te lage motortemperatuur levert veel meer slijtage op dan een juiste temperatuur (80-90 graden). Als je een auto vanaf koud warm moet rijden (de eerst 15minuten) dan levert dit een gelijke slijtage op als een (warme) rit van 2000km. Het rijden zonder thermostaat is ook niet goed voor de vloeistof-stroming, een thermostaat heeft een nauwe doorgang waardoor er druk op wordt gebouwd. Zonder thermostaat geen vernauwing dus ook geen druk, hierdoor een slechtere stroming in de motor.
Er zijn nog meer redenen te noemen, maar dan wordt het (helemaal) saai...
Succes en veel plezier met de warme LR
Groeten Ruben
(Discovery V8 1990)
Om nog even te reageren op het koel-gebeuren. Het is echt NIET verstandig om zonder thermostaat te gaan rijden. Voor een korte periode maakt het niet veel uit maar doe het echt zo kort mogelijk.
Heel simpel:
Door het rijden zonder thermostaat levert een lage motortemperatuur op. Een te lage motortemperatuur levert veel meer slijtage op dan een juiste temperatuur (80-90 graden). Als je een auto vanaf koud warm moet rijden (de eerst 15minuten) dan levert dit een gelijke slijtage op als een (warme) rit van 2000km. Het rijden zonder thermostaat is ook niet goed voor de vloeistof-stroming, een thermostaat heeft een nauwe doorgang waardoor er druk op wordt gebouwd. Zonder thermostaat geen vernauwing dus ook geen druk, hierdoor een slechtere stroming in de motor.
Er zijn nog meer redenen te noemen, maar dan wordt het (helemaal) saai...
Succes en veel plezier met de warme LR
Groeten Ruben
(Discovery V8 1990)