Startmotor

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Tinus

Startmotor

Bericht door Tinus »

Jo luitjes.
Al geruime tijd als ik mijn "90" wil starten dan komt de startmotor wel met een gierend geluid, maar start dan niet ofterwijl hij drijft het vliegwiel niet aan, als ik dan nog een keer de sleutel omdraai doet hij het meestal wel, afgelopen zomer eigenlijk nooit last gehad. Nu wordt het kouder en afgelopen dagen heeft het gevroren (de "90"staat bijna altijd buiten dit ivm hoogte garagedeur, het vergt wat moeite om hem binnen te zetten, dan moet ik de hengsel en deurkruk van de garagedeur demonteren, 6 zware grindtegels achter in de laro en dan kan hij naar binnen, nogal lastig om vaak te doen.) ook afgelopen zaterdag naar havelte geweest, zondag helemaal schoon gespoten (ook de motor) en nu krijg ik em sóchtends niet meer gestart ofwel de startmotor krijgt het kleine tandwiel niet op het vliegwiel en geeft alleen een gierend geluid. Als ik dan s'middags thuis kom en de laro heeft de hele dag in het zonnetje start hij weer (bijna) probleemloos.

Vamiddag de laro naar binnen gereden en de startmotor gedemonteerd, in de verwachting dat de starterkrans vuil zou zijn en niet goed naar buiten zou komen. Na anderhalf uur stoeien eindelijk (weinig ruimte tussen uitlaat en startmotor) de startmotor eruit, en wat blijkt zo schoon als wat en beweegt probleemloos, het enige wat opviel was dat er een van de drie bouten waar hij mee vast zit aan het vliegwielhuis er los opzat, zat niet eens handvast.

Ik heb nu de startmotor toch schoongemaakt en er weer opgezet, ik moet hem morgen nog afmonteren, de vraag is kan er door die ene moer de startmotor"klem" komen te zitten waardoor hij het tandwiel niet op het vliegwiel krijgt of is het ding gewoon af en kan ik hem beter omruilen??

PS de kabels waren goed, ook de aarde was goed, heb ik getest door aparte (start)kabels te gebruiken, dit had hetzelfde effect als zonder.

Suggesties ??????????????? of moet ik hem gewoon afmonteren en zien wat hij doet morgen ?

Groetjes Tinus "90"2.5D
Aad Koene

Re: Startmotor

Bericht door Aad Koene »

Tinus,

Heb je ook de startrelais aan de binnenzijde schoongemaakt?

Als de Bendix niet helemaal recht voor de starterkrans staat kan dit inderdaad problemen geven, echter moeten daar mijns inziens minimaal twee bouten voor loszitten.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam

PS: niets is onmogelijk bij een Land Rover
Tinus

Bericht door Tinus »

Ik heb geprobeerd om de startsolenoide open te maken maar deze zat zo vast dat ik daar mee opgehouden ben.....................!!
We zullen zien wat ie doet vanmiddag.

Tinus "90"2.5D
RoLandRover

Bericht door RoLandRover »

als ik ergens vaak mee bezig ben geweest met m'n oude defender dan is het el de startmotor. vaak vervuild geeft ie toch eens de geest.

schoonmaken helpt vaak maar even of niet. het startrelais bovenop de motor
is vaak het probleem en blijft klem zitten, deze zijn echter los te koop.

wat ook kan is de vrijloop binnen in aan de voorzijde dat deze doorslaat,
en dat is met de hand niet te voelen.
meestal hoorbaar door ook een ratelend geluid naast het joelen van de motor.

helaas dure ondedelen.

groet

RoLandrover
Plaats reactie