Banden keuze

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
foxhunters Anton

Banden keuze

Bericht door foxhunters Anton »

Ik ga naar Marroko op vakantie en heb twee opties qua bandenkeuze.

De eerste optie is Coopers STT (255X85X16) Dit is een echte modderband die het in zand ook goed doet.

De tweede optie is Michelin Xcl (7,5X16) Deze modderband is nog een stuk steviger dan de cooper (vooral de zijwant), maar ik heb geen ervaring met het rijden in een zandbak.

Nu zal de route door Marroko (het onverharde gedeelte dan) zo'n 90% gravel en steen zijn. Toch een 10% blijft zand en ik wil niet blijven steken.

Iemand ervaring!

Anton
La Gomera

Re: Banden keuze

Bericht door La Gomera »

Ola Anton!

Ik zou voor de stevige michelin gaan, we hebben zelf 3 maanden door Marokko gereisd en je komt er veel rotsige pistes tegen waar je zijwanden het ontzettend te verduren krijgen. Daarbij rijd je met veel gewicht dus................

Adios Henk.
p.s. koop het boek over Mar. van Erica Dhär is echt verschrikkelijk kompleet en veel pistes met GPS coordinaten.
Chris

Bericht door Chris »

Is de General SAG ook niet een idee? wordt in Afrika standaard onder LR's gemonteerd. bij GetVisual in A'foort voor 99 euri
Jan-Cor

Bericht door Jan-Cor »

Hoi Anton,

Ik rij nu ongeveer een jaar met XCL in dezelfde maat, gebruikt gekocht, en het werkt nog steeds errug goed Ze vertonen wel behoorlijke slijtage, soms zijn er wat stukken van een nop afgebroken, maar nog steeds is de greep erg goed.

Ik heb in de prut van België gereden (Sclayn) en op het (redelijk) droge modder van Hesdin, en kan daar erg goed uit de voeten. Ook Havelte was weer een goed succes en dat is toch meer een zand terrein.

Maar: de 7,5 x 16 is volgens mij ietsje hoger dan een 235/85 maar ook iets smaller, vooral het loopvlak is smaller. Verder heb ik gehoord dat de Sahara band van Michelin wat beter geschikt zou zijn voor los zand maar daar heb ik geen ervaring mee, evenmin als rijden in Marokko :-)

Ik rij op erg modderig terrein met lage spanning, ca. 1,4, maar in Havelte heb ik met 2,0 bar gereden en geen centje pijn.

Overigens, ik rij met een Disco maar of dat veel verschil maakt in grip;-)

Groetjes, JC
foxhunters Anton

Mmmmm.. Ik krijg nog steeds niet echt een idee wat die banden in het zand doen, het lijkt me dat de band heel snel gaat graven.

Voordeel is wel dat ze op 6,5 inch defender velgen zit, dus makkelijker handmatig banden wisselen!

En Michelin is inderdaad een goede slijtvaste band. Mijn orginele setje is pas na 80.000 kilometer versleten (maar dan ook helemaal)
Coopers zijn na 40.000 al over de helft.

En de beste banden uit mijn oude set kunnen mee als reserve banden.

Lijkt me de beste optie.

Anton
Jan-Cor

Bericht door Jan-Cor »

Theoretische aanpak??

Zand is mul en dan wil je graag een brede band, heeft meer draagvermogen verdeeld over een groter oppervlakte zodat je niet te snel graaft.

Voor zover ik weet bestaat Marocco uit woestijn en rotsen, dus veel zand met scherpe rotsen.

Tevens wil je jezelf niet ingraven dus ik zou gaan voor een brede band met minder grof profiel en met sterke wangen vanwege de scherpe rotsen.

Neem eens ik kijkje op de website van Swolfs Trading, hebben geloof ik leuke foto met Sahara band van Michelin

Groetjes, JC
Yuri

Bericht door Yuri »

Hoi Anton,

zelf heb ik XCL's 7,5x16. mijn kleine beetje zand ervaring met deze band is niet echt goed. ze zijn idd smal en gaan graven. voor al het andere werk zijn ze echt perfect.
als ik een keer een echte ZANDbak in ga duiken (ben ik ooit nog wel een van plan) denk ik (nu) dat ik NIET voor de XCL zou gaan.

succes,

Yuri
SIII 109D
foxhunters Anton

Maar niemand heeft er dus ervaring mee.

Ik ga ze wel even hier in de zandverstuiving proberen.

Ik kan ze altijd nog laten aflopen.

Anton
jo.

Bericht door jo. »

Nou, mijn vrienden zijn al eens van Roermond naar Marakes gereden met 3 suzuki's en 1x 110 1 feroza en een disco. En naar verhalen van hun was de BfG banden geen probleem 1x lek en een soes met cooper 5x lek en dat op de weg in Maroko. Dus iets duurder en BfG AT zijn het beste voor dat doel. Daarom heb in nu BfG Trac Ege 7,5x16 .

Jo Fo "laro"
Yuri

Bericht door Yuri »

Stom stom stom...

ik heb helemaal geen XCL's.... ik heb XZL's
ik gooi die twee steeds door elkaar.

in ieder geval geld alles wat ik geschreven had voor de XZL band

sorry voor de verwarring en succesm met je keuze,

Yuri
SIII 109D
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Hoi Anton,

Het beste voor zandachtig terrein zijn de BFgoodricht AT's en dan in zo'n breed mogelijk maat. bv 305x70x16 oid. Dit volgens RPR (een lid van het landroverenthusiast forum) die in de Dubai woonde en daar al jaren rond reed in zijn series III 88 (heel mooi ding trouwens) hij is nu net verhuisd naar Maleisië... (ik ben errug jaloers )

Stuur hem anders eens een mailtje o zoek zijn verhalen eens op op het betreffende forum hij kan je zeker helpen.

Mijn persoonlijke mening is ook AT's ivm minst groffe profiel. Met een grover profiel graaf je je zelf heel snel in (grover profiel is alleen van toepassing als je heel veel power hebt zoals bv bij Paris-Dakar....)

Cheers Bowy
jo.

Bericht door jo. »

Daar ben ik het mee eens, verder geen komentaar

jo fo "laro"
foxhunters Anton

Ik weet dat BFGoodrich de beste is, vooral de trac ege is speciaal voor Marokko.
Helaas ben ik niet zo fortuinlijk om zo maar even een setje aan te schaffen.

Daarom wil ik de beste keuze maken uit de banden die ik nu heb.

De Cooper vind ik zelf ook niet stug genoeg, en uit jou verhaal blijkt wel dat ik daar weinig goed mee doe in Marokko.

Dus is Michelin X (cl) de beter keuze!

Bedank iedereen voor het meedenken.

Anton en Marjan (en Foxhunter in QuatQuat uitvoering.)Foto,s volgen snel
Plaats reactie