schudden van het stuur
schudden van het stuur
Ik heb een dringende vraag
Bij een snelheid van ongeveer 55km per uur gaat soms, niet altijd dus mijn stuur onwijs slaan, de auto is dan bijna niet in bedwang te houden. alleen door een scherpe bocht te nemen of snel af te remmen.
Wat O wat kan dit zijn? verkeerd uitgelijnd? verkeerde bandenspanning?
Ps.: ik heb geen stuurdemper, bijna geen speling in het stuurmechanisme.
en het beterft een 109' exleger
Ik hoop dat het te verhelpen is. want het is mooi kloten rijden
Bij een snelheid van ongeveer 55km per uur gaat soms, niet altijd dus mijn stuur onwijs slaan, de auto is dan bijna niet in bedwang te houden. alleen door een scherpe bocht te nemen of snel af te remmen.
Wat O wat kan dit zijn? verkeerd uitgelijnd? verkeerde bandenspanning?
Ps.: ik heb geen stuurdemper, bijna geen speling in het stuurmechanisme.
en het beterft een 109' exleger
Ik hoop dat het te verhelpen is. want het is mooi kloten rijden
Re: schudden van het stuur
Ik heb dit ook gehad, echter bij mij lag het aan dat mijn stuurhuis niet goed vast meer zat, later had ik het alleen nog boven de 80 toen bleek dat de rubbers in de panhardarm versleten te zijn. Maar volgens mij heeft de 109 deze niet. ik zal beginnen met heel hard aan de bumper de auto naar links en rechts te trekken en ondertussen onder kijken of je ergens speling op heb.
Succes Jorrit, LR 110" 200tdi Hardtop RHD "Annabel"
[members.home.nl]
Succes Jorrit, LR 110" 200tdi Hardtop RHD "Annabel"
[members.home.nl]
zeker te verhelpen, of verkeerde voorspanning van de swivels, of speling ergens op of verkeerd uitgelijnd.
Stuurdemper is meer een maskering van het probleem dan een oplossing.
heb het zelf ook gehad en je schrikt je helemaal het leplazerus.....
Is al veel over gezegd en besproken
zie het verhaal van Jan Dirk
[www.prikpagina.nl]
Cheers bOwy
Stuurdemper is meer een maskering van het probleem dan een oplossing.
heb het zelf ook gehad en je schrikt je helemaal het leplazerus.....
Is al veel over gezegd en besproken
zie het verhaal van Jan Dirk
[www.prikpagina.nl]
Cheers bOwy
ik zou eerst maar de banden uitbalanseren en uitlijnen???
banden spanning moet niet zo veel uitmaken als alle banden maar de zelfde spanning hebben.
als andere meer of aanvullende info hebben ,graag.
suc6
Ernst-jan&moose130"
banden spanning moet niet zo veel uitmaken als alle banden maar de zelfde spanning hebben.
als andere meer of aanvullende info hebben ,graag.
suc6
Ernst-jan&moose130"
heey
zoals ik lees is het af en toe nu is mijn vraag .....
is dat neit meestal nadat je auto vies is en veel modder mee neemt
ik heb er zelf soms ook last van maar dit komt dan door de modder die overal en nergens zit
zou dit een reden kunnen zijn ...??
bij mij in ieder geval wel
afspuiten maar !!!! :>
groetjes maarten
Controleer ook eens de speling op de stuurkogels. Was bij mijn boutenbak (110 V8 met stuurbekrachtiging en stuurdemper) ook grotendeels de oorzaak.
Michiel
Michiel
heb ik ook gehad maar was inderdaad "opeengehoopt" modder in de velgen. hierdoor ging hij bij de 80 ook hevig schudden. is moeilijk te verhelpen maar een flinke afspuitbeurt wil nog wel eens wonderen doen 
stijn 90 '84

stijn 90 '84
Als het schoonmaken van de LaRo niet helpt, kijk dan ook eens naar de panhard stang. Dit is de schuine stang van de vooras naar het chassis.
Groet Rangie
Groet Rangie
Op een bladgeveerde 109 ?? Ron ben je wel helemaal wakker?
Cheers Bowy
Cheers Bowy
Dit probleem is dat je swivel pin te los staat, om deze te stellen zitten er vulplaatjes onder de pinnen zowel boven als onder.
De swivel pins zijn de nokken aan boven en onder kant van de stuur bollen.
Dus vier moeren los pen er uit halen en dan zie je tussen de pennen en de ijzeren bol dunne plaatjes als je deze er tussen uit haalt dan gaat het strakker staan.
Dan kan je het naa meten met een unster (dat is een gewicht meter van de voddenboer ) door deze in het gat van de kogels van de spoorstang te steken en dan trek je tussen de 5,4 kg en 6,3 kg.
De swivel pins zijn de nokken aan boven en onder kant van de stuur bollen.
Dus vier moeren los pen er uit halen en dan zie je tussen de pennen en de ijzeren bol dunne plaatjes als je deze er tussen uit haalt dan gaat het strakker staan.
Dan kan je het naa meten met een unster (dat is een gewicht meter van de voddenboer ) door deze in het gat van de kogels van de spoorstang te steken en dan trek je tussen de 5,4 kg en 6,3 kg.
Mijn ervaringen met een schuddend stuur in mijn serie3 SWB kwamen voort uit het niet goed uitgelijnd staan van de voorwielen. Deze behoren enigszins van voren gezien naar elkaar toe te staan. Dit was bij mij niet (voldoende) het geval.
(de voorgeschreven afstand staat in het werkplaatshandboek, heb ik nu even niet bij de hand). Was bij mij niet (voldoende) het geval.
Nadat ik dit heb verholpen nooit meer last gehad van een schuddend stuur.
Greetz, Maarten
Heren allemaal bedankt voor de tips
Ik kan weer even vooruit!!!!!
Maar vuil KAN het niet zijn , heb namelijk net mijn velgen geschilderd.
DUS daar kan het niet aan liggen, denk zelf een uitlijn probleem zoals Maarten opmerkt.
Maar alle ander nuttige tips zijn naturlijk welkom!!!
Groeten Marcel
Ik kan weer even vooruit!!!!!
Maar vuil KAN het niet zijn , heb namelijk net mijn velgen geschilderd.
DUS daar kan het niet aan liggen, denk zelf een uitlijn probleem zoals Maarten opmerkt.
Maar alle ander nuttige tips zijn naturlijk welkom!!!
Groeten Marcel
Toen ik mijn 90 kocht had deze hetzelfde probleem.....Balanceren hielp niet...
....uitlijnen niet...Pas nadat ik de bussen in de swivels had vernieuwd (er zat een beetje speling in) en volgens de manual met een unster had afgesteld was het probleem verholpen....
....uitlijnen niet...Pas nadat ik de bussen in de swivels had vernieuwd (er zat een beetje speling in) en volgens de manual met een unster had afgesteld was het probleem verholpen....