Beste Prikkers mijn Santana van 75 (S3, 2,25 Diesel) moet ongeveer twee minuten voorgloeien voordat deze start. Start dan wel onmiddelijk maar lijkt me toch veel te lang.
Hoe kan ik er achter komen wat er niet meer in orde is. Kun de gloeidingen doormeten ofzo ? Is dit een dure grap als er vervangen moet worden worden ?
Voorgloeien
Re: Voorgloeien
Keesje,
ik denk dat je gloeibougies hun langste tijd hebben gehad.
Misschien zijn er een paar die de geest zelfs al hebben gegeven.
Of vervangen een kostbare kwestie is hangt af van welke gloeibougies erin zitten.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
ik denk dat je gloeibougies hun langste tijd hebben gehad.
Misschien zijn er een paar die de geest zelfs al hebben gegeven.
Of vervangen een kostbare kwestie is hangt af van welke gloeibougies erin zitten.
Aad Koene,
Aad, hoe kan ik controleren welke eventueel kapot is.
Hoe kan ik uberhaupt zien wat er in zit, moet ik er dan een uit halen en een vervanger bij een autoshop betsellen ?
Hoe kan ik uberhaupt zien wat er in zit, moet ik er dan een uit halen en een vervanger bij een autoshop betsellen ?
Kees,
De gloeibougies zitten recht onder de verstuivers.
Ze zijn met een Geel/Bruine draad aan elkaar doorverbonden.
Afhankelijk of ze in serie of parallel zijn aangesloten kun je ze op een accu controleren.
Parallel aangesloten wil zeggen dat ze allemaal +/- 11 volt zijn, je kunt dan rechtstreeks op de accu meten (voelen) of ze het nog doen.
Als ze in serie staan gaat dit niet omdat ze dan slechts 2,4 volt zijn en op een accu van 12 volt direct doorbranden.
Je kunt ze ook in het blok "testen" door na het voorgloeien direct aan de uiteinden van de gloeibougies te voelen of ze heet geworden zijn (kijk uit want heet = roodgloeiend heet)
De 11 volt versie is prijzig, de 2,4 volt zijn relatief goedkoop.
Aad Koene,
De gloeibougies zitten recht onder de verstuivers.
Ze zijn met een Geel/Bruine draad aan elkaar doorverbonden.
Afhankelijk of ze in serie of parallel zijn aangesloten kun je ze op een accu controleren.
Parallel aangesloten wil zeggen dat ze allemaal +/- 11 volt zijn, je kunt dan rechtstreeks op de accu meten (voelen) of ze het nog doen.
Als ze in serie staan gaat dit niet omdat ze dan slechts 2,4 volt zijn en op een accu van 12 volt direct doorbranden.
Je kunt ze ook in het blok "testen" door na het voorgloeien direct aan de uiteinden van de gloeibougies te voelen of ze heet geworden zijn (kijk uit want heet = roodgloeiend heet)
De 11 volt versie is prijzig, de 2,4 volt zijn relatief goedkoop.
Aad Koene,