Hallo allemaal,
Ik heb op dit ogenblik een 109 diesel ex-leger 1982, maar deze kost tot mijn spijt meer tijd dan ik heb. Daarnaast is hij niet handig binnen de bebouwde kom (waar ik toch veel moet wezen) en voor de snelweg is het ook geen wonder. Het is een heerlijke wagen, maar voor mij zou het een goede wagen 'erbij' zijn en ik heb niet het geld om 2 wagens te onderhouden. Maar ik ben bang dat ik niet kan wennen aan een normaal stadsautootje. Ik heb een defender 90 tdi diesel uit 1992 zien staan, maar weet maar weinig van dit model en kan ook op internet er weinig van vinden. Wie kan me hier meer van vertellen. Wat weegt zo'n ding, hoe rijdt hij op de snel weg (wat is de maximum snelheid), wat zijn z'n andere rij-eigenschappen, wat zijn z'n zwakke punten, hoe lawaaierig is hij (moet haast wel stiller zijn als een 109, kan je hierin wel een gesprek voeren), enz. Kortom alle informatie is welkom.
groet, Merijn
109 diesel --> 90 tdi
Re: 109 diesel --> 90 tdi
Merijn,
een defender heeft aanzienlijk meer PK's dan een serrie, waarschijnlijk hebben we het in jou geval over een 200 tdi welke ongeveer 110 PK's heeft. het gemiddelde gebruik is bij een nieuwe motor 1 op 12, ik zou er niet op rekenen dat hij dit haalt. de top ligt denk ik ongeveer op de 130 km/u en wat comfort betreft; nee het is nog lang geen disco maar in vergelijking met de series is het een rolls. je kunt elkaar verstaan, ook bij hoge snelheid en de schroefveren, ja wat zal ik er van zeggen. voor een comfortabele rit heeft de 90 zijn lengte niet mee, hij is een beetje stug in de veren (ligt ook aan veren en schokbrekers). het gewicht zal rond de 1700 kg zijn in originele staat, dus zonder roofrack, lier, extra tanks en andere extra's.
de zwakke punten zijn net als bij de serie's het chassis maar erger nog de deuren. ik denk dat de deuren het zwakste punt zijn van de defender in het algemeen, deze hebben vaak meerdere kwalen. je kunt bij de koop op roest letten in de deuren (misschien valt het mee, '92 is nog niet zo oud) maar je doet er toch niets aan. waar je op moet letten bij de deuren is of er in de onderste balk van het deurframe roestgaten zitten (het is ook niet gek als ze er niet zitten om ze na de koop te controleren, te bikken en te verven van binnen.
stijn
90 '84
een defender heeft aanzienlijk meer PK's dan een serrie, waarschijnlijk hebben we het in jou geval over een 200 tdi welke ongeveer 110 PK's heeft. het gemiddelde gebruik is bij een nieuwe motor 1 op 12, ik zou er niet op rekenen dat hij dit haalt. de top ligt denk ik ongeveer op de 130 km/u en wat comfort betreft; nee het is nog lang geen disco maar in vergelijking met de series is het een rolls. je kunt elkaar verstaan, ook bij hoge snelheid en de schroefveren, ja wat zal ik er van zeggen. voor een comfortabele rit heeft de 90 zijn lengte niet mee, hij is een beetje stug in de veren (ligt ook aan veren en schokbrekers). het gewicht zal rond de 1700 kg zijn in originele staat, dus zonder roofrack, lier, extra tanks en andere extra's.
de zwakke punten zijn net als bij de serie's het chassis maar erger nog de deuren. ik denk dat de deuren het zwakste punt zijn van de defender in het algemeen, deze hebben vaak meerdere kwalen. je kunt bij de koop op roest letten in de deuren (misschien valt het mee, '92 is nog niet zo oud) maar je doet er toch niets aan. waar je op moet letten bij de deuren is of er in de onderste balk van het deurframe roestgaten zitten (het is ook niet gek als ze er niet zitten om ze na de koop te controleren, te bikken en te verven van binnen.
stijn
90 '84