Hoera! een avond uurtje laadspanning!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hans M

Hoera! een avond uurtje laadspanning!

Bericht door Hans M »

De spanning van het laden!

Eindelijk het mysterie opgelost. De spanningsverdeler opengemaakt, overal (op het anker, de zenerdiode, de warning light etc) 26 volt gemeten (beetje laag voor de liefhebber) en op de accus ook soms 26 en soms ook gewoon 24 volt. Maar het laadstroom controle lampje deed het zoals het hoort! Terwijl het bijladen niet was wat het geweest was.

De veldspanning was ongeveer 20 volt dus alles zou moeten werken dacht ik.

Victor R gaf de tip om de spanning wat hoger te zetten van 'med' naar 'hi' Dit gaf een prachtig resultaat. bijna 29 Volt op de bovengenoemde punten en zelfs op de accu's meet ik ook 28 en nog iets volt. (22 volt op de veldwikkeling van de dynamo by the way)

Ik blij, geen nieuwe dynamo nodig en een opladende niet meer kreupele landrover.
Alles in elkaar gezet en voila, starten!!!!

En toen was het over, hij laadt helemaal niet meer bij. Lampje gaat aan tijdens het rijden en de spanning over mijn accu's wordt niet meer hoger dan 24 Volt.

Dus alles weer uit elkaar. Alles nagemeten en prima 28+ volt overal gemeten niks aan het handje. Maar op de grote zekering in dat kleine vierkante kastje links van mijn dynamo staat 35 Volt. (????)

Toen eens even goed de plus nagelopen, heb ik tijdens het inmonteren net iets teveel kracht gezet op de draden dat van de grote scheidingsdiode die daardoor te los zijn gaan zitten. Dus die polen heb ik maar eens even heeeeeel goed schoongemaakt en dichtgeknepen, contactspray en,.......

De laro werkt weer helemaal zoals het hoort.

De 35V kwam door het slechte contact, die liet de spanning oplopen, en is nu weer gewoon 28+ volt.

Voor vele van jullie misschien gesneden koek, maar voor mij een hele nieuwe openbaring in de electrische installatie van mijn laro, en wordt natuurlijk erg blij van een klus die eindigt in succes!!!!!!!!!

Ik heb het schema eventjes overgetekend van de spanningsverdeler, en ik moet nog even kijken hoe ik die op het net zet als er animo voor is

Oh ja en er zit een gelimiteerde 'power surge protection unit' in. Dit is een dik relais, die zodra de spanning te hoog wordt de anker van de dynamo aardt. Dit zorgt ervoor dat de dynamo niet meteen naar zijn ratsmodee gaat als het laadstroomlampje brandt. (Uiteindelijk natuurlijk wel maar niet meteen!!)

Een blije Hans
1982, SIII, ex leger, 109D
Yuri

Re: Hoera! een avond uurtje laadspanning!

Bericht door Yuri »

mooi dat het weer werkt. als er niks schokkends (letterlijk en figuurlijk) gebeurt is zal er meestal ook niet al te veel defect zijn.
toch weet ik niet of het verstandig is om le laadspanning op HIGH te laten staan. ik zou'em toch op MED terug zetten. anders loop je kans je accu's op te stoken.

grtz,

Yuri
SIII 109D
Victor Rutten

Bericht door Victor Rutten »

Hans,

als je dat schema kunt scannen en naar mij mailt, verander ik hem wel in een PDF file en zet hem op mijn site.

Groeten, Victor Rutten

series III 109 ambulance "Dwarsligger"
Hans M

Bericht door Hans M »

Yuri,

Ik weet ook nog niet of ik hem zo laat staan. Het blijft een 90 A dynamo die nu met een extra 2 voltjes lekker aan het toeren is en dat is toch een hoop vermogen. Ik heb er twee 65Ah accu's instaan, dus ze kunnen wel iets hebben.

Aan de andere kant hij laadt nu wel bij tussen de 27 volt (gemeten op de accu's) en de 28 en nog iets. Dat kan eigenlijk ook geen kwaad toch? In principe moet de laadspanning wel ongeveer deze waarde hebben, en is 26V best weinig. Dus ik twijfel nog even.

Zijn er prikkers die hem op high hebben staan? Wat is de normale laadspanning die iedereen meet?

Victor, ik zal hem je E mailen, dank je.

mvgr Hans
1982, SIII, exleger, 109D
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Victor,

als je het Pdf-file daarna naar mij doormailt zet ik hem op de volgende CD.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
peter

Bericht door peter »

de gas spaning van een accu is 14.4 volt dus 2x is 28.8 het is het beste daar onder te blijven aangezien hij anders veel water gaat gebruiken. dat kan geen kwaad als je het maar aanvult. verder zijn er temperatuur invloeden, hoge temp. spaning omlaag
bij hoge stroom loopt de temp.in de accu ook op. aangeraden word een spaning van 28.4 volt
Yuri

Bericht door Yuri »

ja precies, op zich is 28V prima maar ik dacht dat jij al iets van 32V geschreven had of zo. idd wel ff opletten bij veel warmte. dan gaan je cellen koken (idd gasspanning)
dat verkort de levensduur aanzienlijk. maar 2x 14,2V tot 14,4 Volt is prima.

mijn regelaar staat op Med en spanning is dan ruim 28V bij normaal/hoor toerental.

succes,

Yuri
SIII 109D
Hans M

Bericht door Hans M »

Ja dat klopt,

Ik had inderdaad een spanning van 32-35 volt toen een contact bij de scheidingsdiode niet helemaal schoon was en goed vast zat. Toen ik die schoon had gemaakt was die zelfde spannning rond de 28 Volt, dus weer een goede reden om te zorgen dat alle contactjes helemaal schoon zijn en goed verbinding maken.

Nou heb ik nog iets raars, Waarom hebben jullie allemaal wel 28+ volt terwijl de spanningregelaar op med staat en ik 26 volt op med en 27-28 op high.

Duidt dit op nog meer contactjes die schoon moeten? Of is er toch nog iets anders mis?

Aad en Victor, ik zal mijn handgekrabbelde schema even netjes in een tekenprogrammaatje zetten en naar jullie beide Emailen.

Mvgr Hans
1982, SIII, exleger, 109D
Plaats reactie