Differentieel wissel Series / Range Rover.
Wie heft er ervaring met het plaatsen van differentiëlen van een Classic Range Rover in een Series III 88??
Ik wil mijn 2.25 diesel minder toeren laten draaien en omdat ik een goede overdrive erg prijzig vindt en ik al op 235/85-16 banden rij lijkt dit een mogelijke oplossing.
Wie kan me vertellen of dit zonder verdere aanpassingen te proberen is.
Groet, Hendrik.
Blue-Box SIII+RR
Wie heft er ervaring met het plaatsen van differentiëlen van een Classic Range Rover in een Series III 88??
Ik wil mijn 2.25 diesel minder toeren laten draaien en omdat ik een goede overdrive erg prijzig vindt en ik al op 235/85-16 banden rij lijkt dit een mogelijke oplossing.
Wie kan me vertellen of dit zonder verdere aanpassingen te proberen is.
Groet, Hendrik.
Blue-Box SIII+RR
Re: Differentieel wissel Series / Range Rover.
Hoi Hendrik,
ik heb hier geen ervaring mee maar wil toch even 'ins blaue hinein' een opmerking meegeven die me spontaan door m'n hoofd schoot:
Je geeft het in je vraag niet specifiek aan maar volgens mij moet je wel de diffs voor + achter ( 2 i.p.v. 1) vervangen door RR diffs met gelijke overbrenging i.v.m. vaste 50/50 verdeling voor+achter bij 4WD.
Naar alle waarschijnlijkheid een open deur en had je hier al aan gedacht maar het zou zo l*llig zijn als je dat over het hoofd zou zien en er schade door zou krijgen.
Succes,
Bob Nonnekens
('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag)
ik heb hier geen ervaring mee maar wil toch even 'ins blaue hinein' een opmerking meegeven die me spontaan door m'n hoofd schoot:
Je geeft het in je vraag niet specifiek aan maar volgens mij moet je wel de diffs voor + achter ( 2 i.p.v. 1) vervangen door RR diffs met gelijke overbrenging i.v.m. vaste 50/50 verdeling voor+achter bij 4WD.
Naar alle waarschijnlijkheid een open deur en had je hier al aan gedacht maar het zou zo l*llig zijn als je dat over het hoofd zou zien en er schade door zou krijgen.
Succes,
Bob Nonnekens
('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag)
Top, dank je, ik had er zeker al aan gedacht.
Ik wil eerst alleen even de achteras doen om te proberen of de totale overbrenging me bevalt en of er nog trekkracht over blijft.
Ik weet alleen nog niet of de aandrijfas vanaf de bak past ed.
Groet, Hendrik.
Blue-Box
Ik wil eerst alleen even de achteras doen om te proberen of de totale overbrenging me bevalt en of er nog trekkracht over blijft.
Ik weet alleen nog niet of de aandrijfas vanaf de bak past ed.
Groet, Hendrik.
Blue-Box
alles past gewoon in je as. Controleer wel of de splines overeenkomen met je steekassen.
Anton
Anton
Ik weet niet hoe dit met bladveren/spiraalveren zit, een range staat altijd al op spiraalveren en de serie staat op bladveren.
Groetjes Jorrit, LR 110" 200tdi Hardtop RHD "Annabel"
[members.home.nl]
Groetjes Jorrit, LR 110" 200tdi Hardtop RHD "Annabel"
[members.home.nl]
Ha Jorrit,
Het gaat me alleen om het wisselen van de diff. klokken, en niet om het wisselen van de hele as.
Het gaat me alleen om het wisselen van de diff. klokken, en niet om het wisselen van de hele as.
Ik weet dat dit kan, Tjalling (hoofd magazijn) bij Kimman (A'dam) heeft dit met zijn series 2a 88 diesel gedaan, hij schijnt op de weg 120 te lopen. In het terein is het nu wel minder het is als of je dan je overdrive altijd hebt ingeschakeld en mist dus wel wat power.
Aangezien het tereinrijden bij jou verder dan een zand pad gaat, lijkt mij dit geen geschikte oplossing.
Martin Merts
LR S2a 88" 1965 'Pumba'
Aangezien het tereinrijden bij jou verder dan een zand pad gaat, lijkt mij dit geen geschikte oplossing.
Martin Merts
LR S2a 88" 1965 'Pumba'
Waarom hang je er geen overdrive unit aan?
Groetjes,
Michiel
Groetjes,
Michiel
Een goede gebruikte overdrive is zeker niet goedkoop en bovendien weet je pas dat hij goed is als je hem gekocht en ingebouwd hebt, bovendien vind ik dat ze over het algemeen veel lawaai maken. De prijs van een nieuwe is hoger dan het bedrag dat ik doorgaans uitgeef bij de aanschaf van een "nieuwe" auto, dus dat vindt ik geen optie.
Over het terreinrijden ben ik het eens, behalve dan dat ik bijna nooit 1-laag gebruik en ik juist bij sommige putten en heuveltjes in 2-laag in de aanloop snelheid mis om er goed overheen te komen. Het is voor nu een experiment en hij zal zich in het terrein moeten gaan bewijzen.
Ik heb vandaag een (achter) klok gewisseld, wat inderdaad weinig montage problemen opleverde. Behalve dat ik nu mijn olie moet vullen door de wielnaaf waar ik de steekas uit is. In mijn Series klok zit namelijk de vul en niveau plug in het klok-huis en bij de Range Rover zit hij achter op de deksel in het as-huis. Als je de klokken dus wisselt hou je één complete as over met twee vulpluggen en één as zonder.......
Nu de eerste kilometers: als een trein. Mooi "stil" motortje en bij 100km/h hoor ik zelfs de banden nog! Ik rij Blue-Box bijna altijd leeg en op dit momnet (met 235/85-16 banden) heb ik trekkracht zat. Ik zal morgen de auto-trailer er eens achter gooien om hem op die manier uit te proberen.
M'n kilometerteller wijkt nu wel gigantisch af, mede door de banden. 10 kilometer op mijn teller is 14,9 kilometer volgens de hectometerpaaltjes langs de snelweg. Het verbruik zal ik gaan meten, tot nu toe verbruikte hij 1:9,3 inclusief kilometers met een geladen auto-trailer er achter. Als het goed is zou hij zuiniger moeten gaan lopen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groet, Hendrik.
Blue-Box.
Over het terreinrijden ben ik het eens, behalve dan dat ik bijna nooit 1-laag gebruik en ik juist bij sommige putten en heuveltjes in 2-laag in de aanloop snelheid mis om er goed overheen te komen. Het is voor nu een experiment en hij zal zich in het terrein moeten gaan bewijzen.
Ik heb vandaag een (achter) klok gewisseld, wat inderdaad weinig montage problemen opleverde. Behalve dat ik nu mijn olie moet vullen door de wielnaaf waar ik de steekas uit is. In mijn Series klok zit namelijk de vul en niveau plug in het klok-huis en bij de Range Rover zit hij achter op de deksel in het as-huis. Als je de klokken dus wisselt hou je één complete as over met twee vulpluggen en één as zonder.......
Nu de eerste kilometers: als een trein. Mooi "stil" motortje en bij 100km/h hoor ik zelfs de banden nog! Ik rij Blue-Box bijna altijd leeg en op dit momnet (met 235/85-16 banden) heb ik trekkracht zat. Ik zal morgen de auto-trailer er eens achter gooien om hem op die manier uit te proberen.
M'n kilometerteller wijkt nu wel gigantisch af, mede door de banden. 10 kilometer op mijn teller is 14,9 kilometer volgens de hectometerpaaltjes langs de snelweg. Het verbruik zal ik gaan meten, tot nu toe verbruikte hij 1:9,3 inclusief kilometers met een geladen auto-trailer er achter. Als het goed is zou hij zuiniger moeten gaan lopen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groet, Hendrik.
Blue-Box.
voor de vulpluggen kan je ook klokken van een stage 1 monteren.
Beste Hendrik,
Ik vind het leuk als je me op de hoogte houdt van de vorderingen. Overweeg zelf ook om zoiets te doen, denk dat het een leuke introductie in de werktuigkunde voor mijn drie knulletjes is.
Succes,
John Straatman
Lightweight S3 diesel 24V ex defensie
Ik vind het leuk als je me op de hoogte houdt van de vorderingen. Overweeg zelf ook om zoiets te doen, denk dat het een leuke introductie in de werktuigkunde voor mijn drie knulletjes is.
Succes,
John Straatman
Lightweight S3 diesel 24V ex defensie
Mijn lightweight had (of heeft, want hij heeft ze nog steeds maar hij is niet meer van mij) Disco diffs. Dat zijn dezelfde als RR Classic: 3.54:1. Ik heb ze erin laten zetten bij Elephant Off Road. Precies zoals jij nu overweegt. Eerst alleen achter, dan een paar weken proberen en daarna voorin ook. Ik zou nooit meer anders willen. Het levert extra topsnelheid en het scheelt behoorlijk in lawaai als je niet sneller gaat rijden. Het gaat alleen ten koste van wat trekkracht. Dat merkte ik het meest met het (bergop) trekken van onze Zambezi Tenttrailer. Off road had ik er absoluut geen last van: de Land Rover is af fabriek zo laag gegeared dat je het verschil in echt moeilijke situaties (dus 1- en 2-laag) niet of nauwelijks merkt. Overigens heb ik na de diffswap het verlies aan trekkracht gecompenseerd met een Power Plus kit van Component Remanufacturers. Daarmee haalde ik ruim 110 km/u, wat onaangenaam hard is voor een Lightweight.
groet, Roald
groet, Roald