Installatie ontsteking V8
Installatie ontsteking V8
Ik zit met het volgende probleem.
Voordat ik de ontsteking van mijn V8 (Range Rover) demonteerde, heb ik overal merktekens gezet om later de boel weer correct te kunnen monteren.
Vervolgens een enorme blunder gemaakt door de krukas te draaien, waardoor de merktekens niet meer kloppen met de stand van de krukas.
Welke stappen dien ik nu te ondernemen om de ontsteking weer correct te kunnen installeren.
Alvast bedankt.
Ronald
PS: Ik wil nu eindelijk ook weer eens kunnen " brullen" door het dorp.
Voordat ik de ontsteking van mijn V8 (Range Rover) demonteerde, heb ik overal merktekens gezet om later de boel weer correct te kunnen monteren.
Vervolgens een enorme blunder gemaakt door de krukas te draaien, waardoor de merktekens niet meer kloppen met de stand van de krukas.
Welke stappen dien ik nu te ondernemen om de ontsteking weer correct te kunnen installeren.
Alvast bedankt.
Ronald
PS: Ik wil nu eindelijk ook weer eens kunnen " brullen" door het dorp.
Re: Installatie ontsteking V8
Ronald,
Wat je niet vermeld is wat je buiten de ontsteking nog meer gedemonteerd hebt en waar je merktekens op gezet hebt.
Als je alleen de ontsteking gedemonteerd hebt maakt het niet uit dat je de krukas verdraait hebt, de ontsteking kan er maar op 1 manier op.
Als je de aandrijfas van de ontsteking ook verwijdert hebt wordt het wat moeilijker.
Dan moet je eerst het blok op tijd zetten, de ontsteking in de juiste stand en de as terug monteren.
succes,
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Wat je niet vermeld is wat je buiten de ontsteking nog meer gedemonteerd hebt en waar je merktekens op gezet hebt.
Als je alleen de ontsteking gedemonteerd hebt maakt het niet uit dat je de krukas verdraait hebt, de ontsteking kan er maar op 1 manier op.
Als je de aandrijfas van de ontsteking ook verwijdert hebt wordt het wat moeilijker.
Dan moet je eerst het blok op tijd zetten, de ontsteking in de juiste stand en de as terug monteren.
succes,
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Installatie ontsteking V8
Bij de V8 kan de ontsteking er op 100 verschillende manieren op.
En niet maar op 1 manier. Als je niet weet hoe een V8 in elkaar zit geef dan ook geen antwoord.
Bougie van cilinder 1 eruit halen
(dat is de voorste cilinder)
rechter kleppendeksel eraf halen.
Krukas draaien met de klok mee totdat de uitlaatklep van 6 opent en weer dicht gaat (dus nog niet is)
dan een schroevendraaier oid in het bougiegat van 1 stoppen
Krukas draaien en voelen dat de zuiger omhoog gaat en weer naar beneden gaat. Dan iets terug draaien zodat je voelt waar top is.
Controleren op de krukaspoelie of die dan ook echt top aangeeft.(is nl. niet altijd zo) en eventueel afstrepen met witte verf.
Ontsteking in het gat stoppen zodanig dat de rotor naar voren net (ca. 1 cm) voor het klemmetje van de verdelerkap wijst. Dan moet je de ontsteking kunnen draaien zodat de rotor naar het klemmetje kan wijzen en ca. 2 cm. voor het klemmetje.
Dat is cilinder 1. Daar moet dus de kabel op naar 1
volgorde is 1, 8, 4, 3, 6, 5, 7, 2 met de klok mee.
Als de ontsteking er niet in wil moet je het asje van de oliepomp iets draaien.
Motor starten, ontstekingslamp aansluiten en de ontsteking draaien om af te stellen. ca. 9 graden voorontsteking.op LPG en 6 graden op benzine.
En niet maar op 1 manier. Als je niet weet hoe een V8 in elkaar zit geef dan ook geen antwoord.
Bougie van cilinder 1 eruit halen
(dat is de voorste cilinder)
rechter kleppendeksel eraf halen.
Krukas draaien met de klok mee totdat de uitlaatklep van 6 opent en weer dicht gaat (dus nog niet is)
dan een schroevendraaier oid in het bougiegat van 1 stoppen
Krukas draaien en voelen dat de zuiger omhoog gaat en weer naar beneden gaat. Dan iets terug draaien zodat je voelt waar top is.
Controleren op de krukaspoelie of die dan ook echt top aangeeft.(is nl. niet altijd zo) en eventueel afstrepen met witte verf.
Ontsteking in het gat stoppen zodanig dat de rotor naar voren net (ca. 1 cm) voor het klemmetje van de verdelerkap wijst. Dan moet je de ontsteking kunnen draaien zodat de rotor naar het klemmetje kan wijzen en ca. 2 cm. voor het klemmetje.
Dat is cilinder 1. Daar moet dus de kabel op naar 1
volgorde is 1, 8, 4, 3, 6, 5, 7, 2 met de klok mee.
Als de ontsteking er niet in wil moet je het asje van de oliepomp iets draaien.
Motor starten, ontstekingslamp aansluiten en de ontsteking draaien om af te stellen. ca. 9 graden voorontsteking.op LPG en 6 graden op benzine.
Re: Installatie ontsteking V8
Sorry hoor Henk
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Installatie ontsteking V8
Henk en Aad,
Hartelijk dank voor jullie reactie.
Toch nog even een paar vragen.
Staande voor de auto is, als ik het goed begrijp, de eerste cilinder rechtsvoor nummer 1. Cilinder nummer 6 is dan volgens mij de derde links, moet ik dan niet de linker kleppendeksel verwijderen?
Is de top van de krukaspoelie het midden van de schaal verdeling die op deze poelie staat?
En als laatste hoe kan ik het asje van de oliepomp draaien zonder de oliepomp te moeten demonteren?
Alvast dank.
Ronald
Hartelijk dank voor jullie reactie.
Toch nog even een paar vragen.
Staande voor de auto is, als ik het goed begrijp, de eerste cilinder rechtsvoor nummer 1. Cilinder nummer 6 is dan volgens mij de derde links, moet ik dan niet de linker kleppendeksel verwijderen?
Is de top van de krukaspoelie het midden van de schaal verdeling die op deze poelie staat?
En als laatste hoe kan ik het asje van de oliepomp draaien zonder de oliepomp te moeten demonteren?
Alvast dank.
Ronald
Re: Installatie ontsteking V8
Ooit eens hebben mensen afgesproken dat de rechterkant van de motor, en ook de rest van de auto trouwens, rechts is als je in de auto achter het stuur zit.
En voor is dan ook de voorkant van de auto.
Hoe je verder onder de motorkap aan de motor werkt is dan niet interessant. Je kunt zelfs de motorkap erafhalen en op de motor gaan zitten. Rechts blijft rechts en links blijft links.
Die top van die poelie klopt meestal wel. Maar niet altijd. dus controleren.
En afhankelijk van de leeftijd van je motor kun je het asje draaien met een schroevendraaier of met een lange punttang. Moet je wel de ontsteking er eerst weer uithalen uiteraard. En als dat niet wil kun je ook de pomp demonteren en later weer monteren. Wel vaseline gebruiken dan.
En voor is dan ook de voorkant van de auto.
Hoe je verder onder de motorkap aan de motor werkt is dan niet interessant. Je kunt zelfs de motorkap erafhalen en op de motor gaan zitten. Rechts blijft rechts en links blijft links.
Die top van die poelie klopt meestal wel. Maar niet altijd. dus controleren.
En afhankelijk van de leeftijd van je motor kun je het asje draaien met een schroevendraaier of met een lange punttang. Moet je wel de ontsteking er eerst weer uithalen uiteraard. En als dat niet wil kun je ook de pomp demonteren en later weer monteren. Wel vaseline gebruiken dan.
Re: Installatie ontsteking V8
Henk,
Hartelijk dank voor de aanvullende informatie, en hieruit blijkt maar weer dat een mens nooit te oud is om weer wat te leren.
Ik ga het geleerde in praktijk brengen.
Groet,
Ronald
Hartelijk dank voor de aanvullende informatie, en hieruit blijkt maar weer dat een mens nooit te oud is om weer wat te leren.
Ik ga het geleerde in praktijk brengen.
Groet,
Ronald