Het ene probleem opgelost...
Het ene probleem opgelost...
...het andere gekregen...
Het is niet helemaal mijn week. Nu heb ik weer een kapot achterdifferentieel. Ik vroeg me van de week al af hoeveel geluk een mens kon hebben, nou, hier heb ik mijn antwoord. Wilde vandaag de A9 opdraaien en ik moest stoppen voor het stoplicht. Ik trek normaal weer op en BAM-BAM! In de ankers en nog een keer voorzichtig de koppeling op laten komen BAM! Sta ik daar midden op de kruising. Tja, je moet wat, dus dan maar stapvoets achteruit de berm in. Ik had een paar weken geleden wat probleempjes met wat ik dacht dat de handremtrommel was, dus eerst even de ANWB gealarmeerd en toen maar begonnen met de handremtrommel. Bij het laatste moertje kwam net Peter, de ANWB-meneer aan, die gelijk een brede smile vertoonde toen ik mijn hoofd onder Leopold uitstak. Na even overlegd te hebben de trommel eraf geschoven maar daar was alles normaal. Dus even laten horen wat er gebeurde als ik een metertje reed en begonnen met het eruit peuteren van de steekassen want het linkerachterwiel wobbelede als ik reed. Marc Driver 110 was inmiddels ook gearriveerd, want eigenlijk zouden we samen de Westpoort ingaan. Dat konden we dus wel even shaken. Na een poosje hadden we de steekassen eruit en die waren allebei nog puntgaaf... Casio conclusio: Diff kapot... Geprobeerd om de aandrijfas los te maken maar het gereedschap dat we hadden paste niet op de moeren dus we kregen het niet los. Gelukkig had Marc zijn brandertje bij zich en konden we ons even warmen aan een kop thee en koffie. Toen kwam de ANWB met een sleepwagen en nu staat Leopold weer voor de deur. Ik heb net passend gereedschap bij mijn vader gehaald dus morgen even de aandrijfas demonteren, weer lekker naar paps rijden en maandagavond in een warme garage mijn diff verwisselen voor een andere...
Ach ja, zo blijf je van de straat, letterlijk...
Heeft er iemand nog tips of aanwijzingen waar ik vooral op moet letten? Volgens mij moet het geen problemen opleveren, maar ik neem liever even het zekere voor het onzekere bij mijn eerste diffswop.
Ik laat wel weten hoe het afloopt, ik zal ook even foto's maken van de operatie, altijd leuk, toch?
Groetjes Sue en Leopold (die weer een beetje zielig kijkt)
Het is niet helemaal mijn week. Nu heb ik weer een kapot achterdifferentieel. Ik vroeg me van de week al af hoeveel geluk een mens kon hebben, nou, hier heb ik mijn antwoord. Wilde vandaag de A9 opdraaien en ik moest stoppen voor het stoplicht. Ik trek normaal weer op en BAM-BAM! In de ankers en nog een keer voorzichtig de koppeling op laten komen BAM! Sta ik daar midden op de kruising. Tja, je moet wat, dus dan maar stapvoets achteruit de berm in. Ik had een paar weken geleden wat probleempjes met wat ik dacht dat de handremtrommel was, dus eerst even de ANWB gealarmeerd en toen maar begonnen met de handremtrommel. Bij het laatste moertje kwam net Peter, de ANWB-meneer aan, die gelijk een brede smile vertoonde toen ik mijn hoofd onder Leopold uitstak. Na even overlegd te hebben de trommel eraf geschoven maar daar was alles normaal. Dus even laten horen wat er gebeurde als ik een metertje reed en begonnen met het eruit peuteren van de steekassen want het linkerachterwiel wobbelede als ik reed. Marc Driver 110 was inmiddels ook gearriveerd, want eigenlijk zouden we samen de Westpoort ingaan. Dat konden we dus wel even shaken. Na een poosje hadden we de steekassen eruit en die waren allebei nog puntgaaf... Casio conclusio: Diff kapot... Geprobeerd om de aandrijfas los te maken maar het gereedschap dat we hadden paste niet op de moeren dus we kregen het niet los. Gelukkig had Marc zijn brandertje bij zich en konden we ons even warmen aan een kop thee en koffie. Toen kwam de ANWB met een sleepwagen en nu staat Leopold weer voor de deur. Ik heb net passend gereedschap bij mijn vader gehaald dus morgen even de aandrijfas demonteren, weer lekker naar paps rijden en maandagavond in een warme garage mijn diff verwisselen voor een andere...
Ach ja, zo blijf je van de straat, letterlijk...
Heeft er iemand nog tips of aanwijzingen waar ik vooral op moet letten? Volgens mij moet het geen problemen opleveren, maar ik neem liever even het zekere voor het onzekere bij mijn eerste diffswop.
Ik laat wel weten hoe het afloopt, ik zal ook even foto's maken van de operatie, altijd leuk, toch?
Groetjes Sue en Leopold (die weer een beetje zielig kijkt)
Re: Het ene probleem opgelost...
Hey Sue,
Het zit je niet mee
met je Leopold.
Doet me denken aan vanmiddag stond ik met een afgeslagen motor net na een kruispunt.... kon nog net het gras op in zijn vrij. Weer dieseltank probleem terug...
Dus morgen er maar weer onder kruipen.
Sterkte met je diff reparatie. Ik hoop dat het allemaal meevalt.
Groet,
Martin
Het zit je niet mee

Doet me denken aan vanmiddag stond ik met een afgeslagen motor net na een kruispunt.... kon nog net het gras op in zijn vrij. Weer dieseltank probleem terug...
Dus morgen er maar weer onder kruipen.
Sterkte met je diff reparatie. Ik hoop dat het allemaal meevalt.
Groet,
Martin
Het wil bij jou ook niet echt meezitten met je tank hè? Gelukkig vindt je altijd een hart onder de riem op het prikbord!
Jij ook veel succes,
groetjes Sue en Leopold
Jij ook veel succes,
groetjes Sue en Leopold
Ja da tis het leuke van het prikbord 
En tja..... ik heb gelukkig 2 tanks.... hehe
Aktie radius is wat minder geworden..... ik zeg wel een overloop van de ene naar de andere tank
Groet,
Martin

En tja..... ik heb gelukkig 2 tanks.... hehe
Aktie radius is wat minder geworden..... ik zeg wel een overloop van de ene naar de andere tank

Groet,
Martin
Sue,
Succes met Leopold, volgens mij zijn er geen noemenswaardige zaken.
Buiten de gebruikelijke bouten en moeren, die weer eens niet los gaan
Fijne gedachte trouwens zo'n warme garage.
.......... en ik stuur je wel een mail met de details voor 29 november.
REEGards
Succes met Leopold, volgens mij zijn er geen noemenswaardige zaken.
Buiten de gebruikelijke bouten en moeren, die weer eens niet los gaan

Fijne gedachte trouwens zo'n warme garage.
.......... en ik stuur je wel een mail met de details voor 29 november.
REEGards
Misschien met jou rijstijl toch verstandig om er gelijk een salisbury as onder te zetten?
Groetjes Jorrit, LR 110" 200tdi Hardtop RHD "Annabel"
[members.home.nl]
Groetjes Jorrit, LR 110" 200tdi Hardtop RHD "Annabel"
[members.home.nl]
Dat zei ik ook al
Ze moet een beetje rustiger doen : dus niet erst 4000 (diesel) toeren en dan de koppeling omhoog !!!*D*D*D
Cheers bOwy
Ze moet een beetje rustiger doen : dus niet erst 4000 (diesel) toeren en dan de koppeling omhoog !!!*D*D*D
Cheers bOwy
Wat is het tankprobleem?
Ik stond donderdagmiddag in de middenbaan ter hoogte van de oprit A15/A29 ineens met een haperend brandstofsysteem. Kon net de vluchtstrook freewheelend bereiken. (Heel fijn al die geluidsschermen....maar nu kun je niet meer in de berm......milieu versus veiligheid,,,,) Waarschijnlijk valse lucht via de tankwisselkraan gezogen, enkele kilometers nadat ik de kraan had omgezet. Terugezet, brandstof in de andere tank gegooid, de hele zaak ontlucht en hobbelen maar weer. Ik overweeg ook maar een wijziging uit te voeren door de tankkraan buiten dienst te stellen.
Noud 88 (Lightweight diesel)
Ik stond donderdagmiddag in de middenbaan ter hoogte van de oprit A15/A29 ineens met een haperend brandstofsysteem. Kon net de vluchtstrook freewheelend bereiken. (Heel fijn al die geluidsschermen....maar nu kun je niet meer in de berm......milieu versus veiligheid,,,,) Waarschijnlijk valse lucht via de tankwisselkraan gezogen, enkele kilometers nadat ik de kraan had omgezet. Terugezet, brandstof in de andere tank gegooid, de hele zaak ontlucht en hobbelen maar weer. Ik overweeg ook maar een wijziging uit te voeren door de tankkraan buiten dienst te stellen.
Noud 88 (Lightweight diesel)
Het enige probleem dat ik had toen ik de voorste diff onder Blue Ranger moest halen was dat ik op scherpe stenen lag en die diff niet echt 1 van de lichtste dingen is.
Heb toen alle boutjes eraf waren toch nog flink met een hamer en een stuk hout moeten beuken op de diff los te krijgen.
Er gaat trouwens wel een pakking tussen maar dat heb ik met vloeibare gedaan.
succes met dat onding,
groet gilco
RR85, nog steeds zonder vonken
Heb toen alle boutjes eraf waren toch nog flink met een hamer en een stuk hout moeten beuken op de diff los te krijgen.
Er gaat trouwens wel een pakking tussen maar dat heb ik met vloeibare gedaan.
succes met dat onding,
groet gilco
RR85, nog steeds zonder vonken
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb als jou...... en Sue heeft er ook last van.
Als ik tijd heb haal ik de kraan er tussen uit en ge ik deze eens nakijken. Maar dat kan nog maanden duren. Voorlopig rij ik op één tank en neem wel wat jerrycans mee.
Zie mijn andere posting met uitleg:
[www.prikpagina.nl]
En lees ook even het bericht ervoor van Sue... gaat ook een stukje over die kraan.
[www.prikpagina.nl]
Groet,
Martin
Military Land Rover half-ton SIII diesel FFR 1977 “El Toroâ€Â
[people.zeelandnet.nl]
Als ik tijd heb haal ik de kraan er tussen uit en ge ik deze eens nakijken. Maar dat kan nog maanden duren. Voorlopig rij ik op één tank en neem wel wat jerrycans mee.
Zie mijn andere posting met uitleg:
[www.prikpagina.nl]
En lees ook even het bericht ervoor van Sue... gaat ook een stukje over die kraan.
[www.prikpagina.nl]
Groet,
Martin
Military Land Rover half-ton SIII diesel FFR 1977 “El Toroâ€Â
[people.zeelandnet.nl]
Het vervangen van een diff is niet zo moeilijk, let er wel op dat je je ashuis eerst goed schoonmaakt zodat er nergens nog restjes van je oude diff achterblijven. ze zitten echt overal die restjes, en voor je het weet is je volgende diff dan weer kapot.
Als je een gebruikt diff gebruikt, dan kan je de de tandwiel speling beter eerst ook even controlleren en eventueel aanpassen.
Suc6 met deze klus
Martin Merts
LR S2a 88" 1965 'Pumba' (nu alweer 2000km met het derde diff)
Als je een gebruikt diff gebruikt, dan kan je de de tandwiel speling beter eerst ook even controlleren en eventueel aanpassen.
Suc6 met deze klus
Martin Merts
LR S2a 88" 1965 'Pumba' (nu alweer 2000km met het derde diff)
Op een tank rijden is inderdaad voorlopig de enige oplossing. Ik heb een nieuwe kraan bij Wildenberg gekocht. Wilde 'm er zaterdagavond inzetten. Even een beetje lucht erop gezet om te testen op lekkage en wat bleek......Zo lek als een zeef. Kraan opengeschroeft en zag dat de pakking (kurk?) gebarsten was. Ik zal ze bellen en de kraan terugsturen. Ik wil nu de kraan afkoppelen en de rechter tank rechtstreeks aansluiten op het grof-filter en de andere met een handbedienbaar electrisch pompje laten overpompen naar de aangesloten tank. De oude kraan laten zitten en je kan daar nog mee schakelen omn te zien hoeveel brandstof er nog in je beide tanks zit.
De slangen schijnen bij vrachtwagen"dealers" te koop te zijn. Enig idee hoe die pvc-slang over de nippels te persen is? Wellicht hebben zij ook een 24v pompje.
Arnoud
De slangen schijnen bij vrachtwagen"dealers" te koop te zijn. Enig idee hoe die pvc-slang over de nippels te persen is? Wellicht hebben zij ook een 24v pompje.
Arnoud
net een 12v pompje gehaalt bij de automaterialen voor 80euro en de slangen bij een scheepvaart handel die ook in jachten doet daar haden ze alle maten alleen de pomp was te duur. Deze waren tot 3at te persen dat is niet nodig maar ja. Nu nog er in zetten en dan weer twee tanken.
jo fo
jo fo
Ik wil die oude kraan wel eens slopen. Asl je geen 24V pompje kan vinden neem dan een 12V met een spnningsregelaar er tussen (7812) die maakt er 12 V van.....moet je wel het vermogen in de gaten houden.
Martin
Martin
Pas slopen als je 'm niet meer nodig hebt. Het messing deel van de armpjes en beentjes schroeven, 1 moer achterop de messing kraan losdraaien en je trekt 'm zo uit elkaar. Of ie daarna nog lekvrij dichtgemaakt kan worden......ik probeer het maar niet. Dan sta je zo elke 5 km te ontluchten.
Arnoud
88 LW "Beeeeeeh!!!!!"
Arnoud
88 LW "Beeeeeeh!!!!!"
Ach uitmekaar halen kan geen kwaad als ie toch al defect is. leidingen doorkoppelen. Ik koppel dan alleen de vlotter van de goede tank door.
Dan heb ik alle tijd om te rommelen en te kijken of ik het kan fixen.
Martin
Dan heb ik alle tijd om te rommelen en te kijken of ik het kan fixen.
Martin