sIII olie verbruik
sIII olie verbruik
Onze sIII 1977 6 cyl. benzine verbruikt olie. Dat is niet ongewoon, maar wanneer moet ik er wat aa doen. Het verbruik is nu 2,5 liter olie op 1000 km. Ik gebruik nu oude olie om bij te vullen na het verversen.
Welke revisie zou het olie verbruik het meest verbeteren, revisie van de veren van de cylcinders of op de klepgeleiders?
Welke revisie zou het olie verbruik het meest verbeteren, revisie van de veren van de cylcinders of op de klepgeleiders?
Re: sIII olie verbruik
Ik zou in ieder geval geen oude olie gebruiken om bij te vullen.
De keringen van de klepgeleiders kan je vervangen zonder de motor open te maken, dus daar zou ik mee beginnen.
Kleptendeksel en nokkenas verwijderen.
Twee cilinders in het bovenste dode punt zetten (de zuigers bovenin de cilinders zetten)
Klepveren met een hulpstuk verwijderen bij de cilinders die op dat momnet bovenin staan.
Keringen vervangen,
Veren er weer op,
En de andere twee doen.
Nokkenas er weer in en klepspeling controleren,
Klaar is Hendrik.
Valt allemaal best mee,
Bij elkaar ruim een uur werk.
Groet, Hendrik.
Blue-Box SIII+RR
De keringen van de klepgeleiders kan je vervangen zonder de motor open te maken, dus daar zou ik mee beginnen.
Kleptendeksel en nokkenas verwijderen.
Twee cilinders in het bovenste dode punt zetten (de zuigers bovenin de cilinders zetten)
Klepveren met een hulpstuk verwijderen bij de cilinders die op dat momnet bovenin staan.
Keringen vervangen,
Veren er weer op,
En de andere twee doen.
Nokkenas er weer in en klepspeling controleren,
Klaar is Hendrik.
Valt allemaal best mee,
Bij elkaar ruim een uur werk.
Groet, Hendrik.
Blue-Box SIII+RR
1 uur werk?
Werk ik dan zo langzaam of ben ik te nauwkeurig.
Ik heb er toen 2 dagen over gedaan.
Moest wachten op de rubbers.
Van de nieuwe waren er waren 2 kapot.
Bij elkaar toch 3/5 uur over gedaan. (Wel met verstuivers schoonmaken en controleren erbij.)
Groeten,
Dave Frencken
Werk ik dan zo langzaam of ben ik te nauwkeurig.
Ik heb er toen 2 dagen over gedaan.
Moest wachten op de rubbers.

Bij elkaar toch 3/5 uur over gedaan. (Wel met verstuivers schoonmaken en controleren erbij.)
Groeten,
Dave Frencken
Dan denk ik dat het aan de verstuivers heeft gelegen............
Dat zal het wel geweest zijn. Ook had ik het brandstoffilter verwisseld en de waterafscheider schoongemaakt.
Oh ja. Het stellen van de kleppen duurde ook best lang. Daarna de wagen warm gereden en nog een keer de kleppen gesteld.
Maar als het kleppenstellen ook meetelt, kom ik uit op 5/7 uur uit.
Oh ja. Het stellen van de kleppen duurde ook best lang. Daarna de wagen warm gereden en nog een keer de kleppen gesteld.
Maar als het kleppenstellen ook meetelt, kom ik uit op 5/7 uur uit.
Dat zal dan wel weer aan het twee keer stellen liggen...........
Kan, maar ik denk het niet.
Heeft zeker gelegen aan het warm rijden van de wagen.
Bij thuiskomst moest ik eerst een kwartier wachten voordat ik kon beginnen met opnieuw kleppen stellen.
Groeten,
Dave Frencken
Heeft zeker gelegen aan het warm rijden van de wagen.
Bij thuiskomst moest ik eerst een kwartier wachten voordat ik kon beginnen met opnieuw kleppen stellen.

Groeten,
Dave Frencken
Hoi Hendrik,
Ik zal zeker niet zo snel zijn, want na de eerste twee blijven er nog vier over. Maar is het olieverbruik nu ook al zodaing dat ik het zou moeten gaan doen?
Ik zal zeker niet zo snel zijn, want na de eerste twee blijven er nog vier over. Maar is het olieverbruik nu ook al zodaing dat ik het zou moeten gaan doen?
Trouwens ik ben een slechte lezer.
Jij hebt er een 6 cilinder in en daar ben ik dus net niet van uit gegaan.
Stom, ik zie series en ik denk aan onze al oude 2.25 machientjes.
Jouw blok is een "zij klepper" en daar gaat dit hele verhaal niet bij op.
Zelf zou ik de behoefte wel hebben om wat aan het olie verbruik te doen maar omdat ik geen ervaring met dit type blok heb kan ik je niet verder op weg helpen.
Groet, Hendrik.
Jij hebt er een 6 cilinder in en daar ben ik dus net niet van uit gegaan.
Stom, ik zie series en ik denk aan onze al oude 2.25 machientjes.
Jouw blok is een "zij klepper" en daar gaat dit hele verhaal niet bij op.
Zelf zou ik de behoefte wel hebben om wat aan het olie verbruik te doen maar omdat ik geen ervaring met dit type blok heb kan ik je niet verder op weg helpen.
Groet, Hendrik.
Mmmmm een olieverbruik van 1:400 dan is het wel tijd om aktie te ondernemen denk ik. Je hebt het dan al bijna net zo erg als Bowy.
Als je vind dat hij erg veel blauw rookt, maar hij rijdt nog goed (goede compressie), dan ligt het waarschijnlijk aan de klepsteelrubbers.
Heeft hij minder vermogen (slechte compressie), dan zijn het de zuigers/zuigerveren.
Groeten,
Dave Frencken
Als je vind dat hij erg veel blauw rookt, maar hij rijdt nog goed (goede compressie), dan ligt het waarschijnlijk aan de klepsteelrubbers.
Heeft hij minder vermogen (slechte compressie), dan zijn het de zuigers/zuigerveren.
Groeten,
Dave Frencken
Hee dave,
Mijn klepsteelrubbers zijn zeker lek maar kan daar al mijn olie verbruik vandaan komen??
1liter op volle tank lpg ca......... (250 km)
zo ja dan ga ik toch maar gauw die rubbers vervangen.... echt moeilijk is het geloof ik niet
Cheers BOwy
Mijn klepsteelrubbers zijn zeker lek maar kan daar al mijn olie verbruik vandaan komen??
1liter op volle tank lpg ca......... (250 km)
zo ja dan ga ik toch maar gauw die rubbers vervangen.... echt moeilijk is het geloof ik niet
Cheers BOwy
Hoi Hendrik,
WAT heb je nodig om je klepveren eraf te krijgen?
ik heb nl wel eens naar die (dubbele) veren gekeken en ze zien er best heftig uit in mijn 2,25D.
in mijn pakking set zaten 2x 4 kleprubbertjes. klopt het dat er voor de inlaat kleppen andere zijn dan voor de uitlaat kleppen?
de ene 4 hebben ook metalen veertjes, de andere vier zijn puur rubben.
hoe bekijk ik trouwens (eenvoudig) welke cylinders bovenin staan. zonder m'n verstuivers eruit te halen.
kan ik ook bij die rollen en bussel die op je nolkkenas rusten? mijn blok maakt nl oorverdovend lawaai en het enige wat ik nog niet open heb gehad is de brandstofpomp, distributie, nokkenas + rollen.
ik bedoel die in je onderblok vast zitten met die boutjen met een staaldraad erdoorheen.
of zal toch m'n kop eraf moeten?
grtz,
Yuri
SIII 109D
WAT heb je nodig om je klepveren eraf te krijgen?
ik heb nl wel eens naar die (dubbele) veren gekeken en ze zien er best heftig uit in mijn 2,25D.
in mijn pakking set zaten 2x 4 kleprubbertjes. klopt het dat er voor de inlaat kleppen andere zijn dan voor de uitlaat kleppen?
de ene 4 hebben ook metalen veertjes, de andere vier zijn puur rubben.
hoe bekijk ik trouwens (eenvoudig) welke cylinders bovenin staan. zonder m'n verstuivers eruit te halen.
kan ik ook bij die rollen en bussel die op je nolkkenas rusten? mijn blok maakt nl oorverdovend lawaai en het enige wat ik nog niet open heb gehad is de brandstofpomp, distributie, nokkenas + rollen.
ik bedoel die in je onderblok vast zitten met die boutjen met een staaldraad erdoorheen.
of zal toch m'n kop eraf moeten?
grtz,
Yuri
SIII 109D
Hoi Bowy,
Als ik jouw was zou ik vast gaan beginnen met het vervangen van de rubbers. Voor jouw is het snel gedaan.
Het olieverbruik wordt dan wel minder. 1:250 is wel erg veel.
Of kan het zijn dat de olie er uit de carterontluchting eruit komt.
Dat was bij mij het geval. Toen was het olieverbruik een stuk hoger dan normaal.
Maarja, het hele blok was toen zwart.
Groeten,
Dave Frencken
Als ik jouw was zou ik vast gaan beginnen met het vervangen van de rubbers. Voor jouw is het snel gedaan.
Het olieverbruik wordt dan wel minder. 1:250 is wel erg veel.
Of kan het zijn dat de olie er uit de carterontluchting eruit komt.
Dat was bij mij het geval. Toen was het olieverbruik een stuk hoger dan normaal.
Maarja, het hele blok was toen zwart.

Groeten,
Dave Frencken