lightweigt serie IIa of serie III

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
crazy mud 88"

lightweigt serie IIa of serie III

Bericht door crazy mud 88" »

Hallo prikkers,

Een vriend mij van heeft een lightweigt op het oog uit 1972,
Zelf heb ik een civiele 88" uit datzefde bouwjaar, vandar dat hij me vroeg mee te gaan kijken.

De koplampjes van het beoogde exemplaar zitten al boven de wielkasten en niet meer in de gril.
Maar het dashbord ziet er zo serie II achtig uit, is dit in de militaire versies nooit aangepast of hebben we te maken met een bij elkaar geraapt zooitje?

We vragen ons af of dit een serie IIA is of een serie III, met name de versnellingsbak van de serie III zouden we wel een voordeel vinden.

wie kan ons uit de droom helpen, ik mhoor graag van jullie.
foxhunters Anton

Re: lightweigt serie IIa of serie III

Bericht door foxhunters Anton »

Serrie II lightweight zijn gebouwd vanaf eind 68 tot 70.
totaal 3000 stuks gebouwd waarvan de eerste 1400 met de koplampen in het midden. de rest als Serie III met de koplampen in de spatborden.
Vanaf 71 zijn alle als series III gebouwd met lampen in spatbord en S III vernellingsbak.
Eigenlijk zijn de eerste Series III pas in 72 uit de fabriek gerold, omreden van de introductie van de civiele series III en een nog af te maken order van Series II light weight.
bijna alle lightweights zijn op benzine, Het nederlandse leger bestelde meer als 2000 in diesel uitvoering. (samen met Denemarken)
totaal zijn er tot ' 85 ongeveer 17000 gebouwd.



groetjes Anton
peter

Re: lightweigt serie IIa of serie III

Bericht door peter »

zelf heb ik twee leger LR. zouden bj.72 en bj.74 zijn en allebei zijn het toch serie llA. test de bak gewoon door een stukje te rijden je merkt vanzelf of je moet dubbelklutsen
Lompe Bak Man!

lightweight hardtop ?

Bericht door Lompe Bak Man! »

Over lightweights gesproken. Past een standaard 88" hardtop ook op een lightweight ?
Aad Koene

Re: lightweigt serie IIa of serie III

Bericht door Aad Koene »

Het dashbord van de LightWeights is nooit aangepast, dus die van de Series IIa en de Series III zien er hetzelfde uit.
Zoals Anton al zei kun je het aan het schakelen merken, de IIa`s zijn op de eerste twee versnellingen niet gesynchroniseert.
Echter de laatste IIa hebben al een Series III bak eronder zitten evenals mijn IIa Stawag (civiel).
Wat de opbouw betreft pas een 88" hardtop er met enig opties aanpassen op.
Een LW is iets smaller dan een 88" waardoor de hardtop aan beide zijden 1 cm uitsteekt.
Door dit te verkleinen naar 5 mm valt het niet op en past de achterdeur er ook nog gewoon in.

Succes,

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
SirMartin

Re: lightweigt serie IIa of serie III

Bericht door SirMartin »

Hier heb je wat foto's van mijn lightweight SIII kan je de binnenkant zien voor vergelijk.

[people.zeelandnet.nl]

groet,
Martin
SirMartin

Re: lightweight hardtop ?

Bericht door SirMartin »

Ja opzich moet een standaard 88 hardtop op een lightweight kunnen. Je zit alleen even met de montage boven het voorraam en de deurhensels van de achterdeur. Je moet dus wel een beetje handig zijn om het inmekaar te knutselen. De lightweight is wel ongeveer 10cm smaller dan de gewone 88 maar dat komt vooral door de bolling onder de zijramen dus vanaf boven de bolling moeten de maten hetzelde zijn.
Ikzelf zit er ook nog steeds over na te denken om er een hardtop op te zetten maar vindt het cabrio ook wel erg leuk en de huif is eigenlijk orgineel voor mijn auto.

Groet,
Martin
crazy mud 88

Re: lightweigt serie IIa of serie III

Bericht door crazy mud 88 »

Bedankt voor alle reactie,

Inderdaad het is een serie IIA, inmiddels hebben we hem gekocht en waarschijnlijk kom ik wat vaker op de prikkerspagina met (domme) vragen over verschillen tussen civiel en militair.


Peter
jo.

Re: lightweigt serie IIa of serie III

Bericht door jo. »

een niet gestelde vraag is een domme vraag, alle andere zijn vragen die je slimmer maken en zijn daarom nooit dom.

jo fo
Plaats reactie