gegalvaniseerd chassis en de rest
gegalvaniseerd chassis en de rest
beste mensen,
ik ben stijn schober en heb me nooit echt propper voor gesteld maar daar neem ik een andere keer nog eens goed de tijd voor. ik volg het prikbord al enige tijd en heb er al veel van opgestoken. sommigen van jullie zullen mij al eens gezien hebben op een LRdagje in een grote rode LR127 met 6cyl. 4.2l TD (van moederlief), of bij (jullie dachten het vast al) broerlief Jan Schober in Johny Boy (gele 88".
nu ben ik alweer een tijdje de trotse eigenaar van een zwarte 90 PU, die weliswaar niet op de weg mag komen maar daar zijn landrovers ook niet voor gemaakt dus waarom zou je naar de APK gaan (geintje). ik wil echter wel de weg op maar hiervoor moeten nog een paar kleine dingetjes gebeuren (nieuwe voor diff, versnellingsbakrevisie, tussenbakrevisie, motor grote beurt, nieuwe koppelingsplaat, nieuwe handremschoenen,nieuwe bekabeling, goede verfbeurt, nieuwe remblokken en schoenen, nieuwe veren en schokbrekers, nieuwe banden, lierrevisie (2x) en een nieuw gegalvaniseerd chassis). zoals je hoort een goede koop (goedkoop is duurkoop g&#%?!@mme). ik ben er nog niet aan begonnen maar soms begint het me een beetje te tintelen, dan krijg ik weer zin om te sleutelen en streun ik het hele internet af naar leuke gadgets maar wat ik eigelijk nooit kan vinden is: de bumber met geïntegreerde bullbar en plek voor een lier (warn m8274-50). mijn chassis is vooral voorin rot en verder roestig en daarom zou ik graag (omdat ik dan toch al grondig bezig ben) een gegalvaniseerd chassis willen hebben. heeft iemand hier ervaring mee en zo ja is het uberhaubt wel te betalen.
ik klaag wel maar eigelijk is het helemaal niet erg dat ik geen rijdende landrover heb, ik ben namelijk student en heb hier toch geen geld voor. een stilstaande is veel goedkoper en bijna net zo leuk en bovendien sleutel ik graag. (ook kan ik als Jan hem niet heeft (zoals nu) bijna altijd de laro van mijn moeder lenen, die rijdt namelijk vreemd genoeg liever in haar iveco bus).
ik hoop dat jullie mij wat links of hints kunnen geven,
groetjes Stijn Schober
ik ben stijn schober en heb me nooit echt propper voor gesteld maar daar neem ik een andere keer nog eens goed de tijd voor. ik volg het prikbord al enige tijd en heb er al veel van opgestoken. sommigen van jullie zullen mij al eens gezien hebben op een LRdagje in een grote rode LR127 met 6cyl. 4.2l TD (van moederlief), of bij (jullie dachten het vast al) broerlief Jan Schober in Johny Boy (gele 88".
nu ben ik alweer een tijdje de trotse eigenaar van een zwarte 90 PU, die weliswaar niet op de weg mag komen maar daar zijn landrovers ook niet voor gemaakt dus waarom zou je naar de APK gaan (geintje). ik wil echter wel de weg op maar hiervoor moeten nog een paar kleine dingetjes gebeuren (nieuwe voor diff, versnellingsbakrevisie, tussenbakrevisie, motor grote beurt, nieuwe koppelingsplaat, nieuwe handremschoenen,nieuwe bekabeling, goede verfbeurt, nieuwe remblokken en schoenen, nieuwe veren en schokbrekers, nieuwe banden, lierrevisie (2x) en een nieuw gegalvaniseerd chassis). zoals je hoort een goede koop (goedkoop is duurkoop g&#%?!@mme). ik ben er nog niet aan begonnen maar soms begint het me een beetje te tintelen, dan krijg ik weer zin om te sleutelen en streun ik het hele internet af naar leuke gadgets maar wat ik eigelijk nooit kan vinden is: de bumber met geïntegreerde bullbar en plek voor een lier (warn m8274-50). mijn chassis is vooral voorin rot en verder roestig en daarom zou ik graag (omdat ik dan toch al grondig bezig ben) een gegalvaniseerd chassis willen hebben. heeft iemand hier ervaring mee en zo ja is het uberhaubt wel te betalen.
ik klaag wel maar eigelijk is het helemaal niet erg dat ik geen rijdende landrover heb, ik ben namelijk student en heb hier toch geen geld voor. een stilstaande is veel goedkoper en bijna net zo leuk en bovendien sleutel ik graag. (ook kan ik als Jan hem niet heeft (zoals nu) bijna altijd de laro van mijn moeder lenen, die rijdt namelijk vreemd genoeg liever in haar iveco bus).
ik hoop dat jullie mij wat links of hints kunnen geven,
groetjes Stijn Schober
Re: gegalvaniseerd chassis en de rest
Hoi Stijn, wij hebben al kennis gemaakt hoor! (In rhederlaag )
Zelf zou ik als ik jou was een praten meten Marshland of Designa chassis in Engeland deze jongens kunnen jou zeker aan een gegalvaniseerd chasssi helpen! Reken wel op een prijskaartje van ca 1500 euries
Cheers Bowy
ps heb jij die zwarte 90 gekocht die lang op marktplaats te koop heeft gestaan? wel cool ding is dat!
Zelf zou ik als ik jou was een praten meten Marshland of Designa chassis in Engeland deze jongens kunnen jou zeker aan een gegalvaniseerd chasssi helpen! Reken wel op een prijskaartje van ca 1500 euries
Cheers Bowy
ps heb jij die zwarte 90 gekocht die lang op marktplaats te koop heeft gestaan? wel cool ding is dat!
Een chasissnummer op legale manier verkrijgen (RDW) in een niet origineel chassis (dus imitatie) is moeilijk, zoniet onmogelijk. Voor je geld uitgeeft zou ik eerst heel goed informeren.
Jurjen
Jurjen
Hoi Stijn,
Als je een nieuw chassis onder je auto zet, bewaar dan het stukje van het oude chassis waar het nummer in staat. Neem voordat je de wissel uit gaat voeren gewoon even contact op met de RDW, dan komt alles goed
Wat voor een lierbumper zoek je precies? Moet het een ARB of BRB bumper zijn, of mag zelfbouw ook? In het laatste geval kun je hem eventueel zelf ontwerpen en dan (laten) lassen.
Groetjes en succes met de restauratie!
Remco
www.henryv8.tk
www.little-landies.com
Als je een nieuw chassis onder je auto zet, bewaar dan het stukje van het oude chassis waar het nummer in staat. Neem voordat je de wissel uit gaat voeren gewoon even contact op met de RDW, dan komt alles goed

Wat voor een lierbumper zoek je precies? Moet het een ARB of BRB bumper zijn, of mag zelfbouw ook? In het laatste geval kun je hem eventueel zelf ontwerpen en dan (laten) lassen.
Groetjes en succes met de restauratie!
Remco
www.henryv8.tk
www.little-landies.com
volgens de regels...
Je moet eerst bij de RDW een identificatie keuring uit laten voeren. Je moet dan kunnen aantonen dat de auto (de hele auto! dus ook carrosserie, motor en aandrijflijn) origineel is. Vervolgens moet je de bon overleggen van het nieuwe (origineel landrover) chassis dat je hebt aangeschaft. Dit moet een een bon van de importeur of officiële landrover dealer zijn!
Wat ook mag is een origineel gebruikt chassis maar of dit met of zonder kenteken moet weet ik niet.
Dan kan je aan het werk met het verwisselen van het chassis, als dat klaar is ga je terug naar de RDW, die slaan het nr. voor je in en heb je een officieel goedgekeurde wissel uitgevoerd.
Dit is volgens de RDW de enige manier om legaal een wissel uit te voeren, chassis (wat is eigenlijk het meervoud? chassisen?) van Marshland e.d. worden door de RDW niet goedgekeurd!
Met groet en sterkte, Hans de Ruiter
PS Dit is volgens de RDW-ambtenaar die ik gesproken heb, we weten allemaal dat die elkaar wel eens tegenspreken
Wat ook mag is een origineel gebruikt chassis maar of dit met of zonder kenteken moet weet ik niet.
Dan kan je aan het werk met het verwisselen van het chassis, als dat klaar is ga je terug naar de RDW, die slaan het nr. voor je in en heb je een officieel goedgekeurde wissel uitgevoerd.
Dit is volgens de RDW de enige manier om legaal een wissel uit te voeren, chassis (wat is eigenlijk het meervoud? chassisen?) van Marshland e.d. worden door de RDW niet goedgekeurd!
Met groet en sterkte, Hans de Ruiter
PS Dit is volgens de RDW-ambtenaar die ik gesproken heb, we weten allemaal dat die elkaar wel eens tegenspreken

Re: volgens de regels... dan maar zonder regels....
Als je een auto hebt die al een Nederlands kenteken heeft moet je gewoon uit de buurt van de RDW blijven, voor en na een chassiswissel. De APK keuringseis is alleen dat er een goed duidelijk chassisnummer in staat.
Je hebt alleen een probleem als de auto nog niet in Nederland ingevoerd is en nog langs de RDW moet en je oude chassis te rot is om door de keuring te komen, maar ook daar zijn weer oplossingen voor...........
Zodra je iets bij de RDW meld wordt er een registratie gemaakt en ben je eindeloos aan de beurt als je niet precies aan de regeltjes kan houden.
Groet, Hendrik.
Je hebt alleen een probleem als de auto nog niet in Nederland ingevoerd is en nog langs de RDW moet en je oude chassis te rot is om door de keuring te komen, maar ook daar zijn weer oplossingen voor...........
Zodra je iets bij de RDW meld wordt er een registratie gemaakt en ben je eindeloos aan de beurt als je niet precies aan de regeltjes kan houden.
Groet, Hendrik.
dan maar zonder regels....mijn idee
Deze discussie is meer dan eens geweest (zoe een zoek opdracht)... maar ik ben het helemaal met Hendrik eens: het is zo ontzettend veel eenvoudiger om het buiten de regels om te doen .. en ook zoveel goedkoper. Ik heb het zelf ook gedaan, zo'n chassis wissel zonder RDW te verwittigen, en de plaatselijke APK boer heeft er toch geen weet van of dit nou wel of niet een org. chassis is. Ik heb hem moeten helpen met de eisen want een LaRo uit '71 had hij uberhabut nog nooit gehad...
succes en mocht je nog eens een sparringspartner nodig hebben voor advie (natuurlijik subjectief, want wie geeft er nou objectief advies?) dan kun je me altijd mailen (schoffie@dds.nl).
grtz. johan
== Land Rover Graveyard (Johan van der Wielen / Jos Leurs) ==
- 109'' series IIa StaWag 6 cilinder uit 1970: Doli
- 107'' series I StaWag 4 cilinder uit 1957: naamloos
- 80'' series I softop 4 cilinder uit 1950: Tonka
en een heleboel onderdelen voor series en later.....
succes en mocht je nog eens een sparringspartner nodig hebben voor advie (natuurlijik subjectief, want wie geeft er nou objectief advies?) dan kun je me altijd mailen (schoffie@dds.nl).
grtz. johan
== Land Rover Graveyard (Johan van der Wielen / Jos Leurs) ==
- 109'' series IIa StaWag 6 cilinder uit 1970: Doli
- 107'' series I StaWag 4 cilinder uit 1957: naamloos
- 80'' series I softop 4 cilinder uit 1950: Tonka
en een heleboel onderdelen voor series en later.....
Re: volgens de regels... dan maar zonder regels....
Helemaal eens... maar het advies van Remco was om wel de RDW te verwittigen en een stukje chassis bewaren. Als je de RDW inschakelt moet je wel op de hoogte zijn van de regels en je daar aan houden. Doe je dat niet hou dan de RDW op afstand.
Met groet, Hans
Met groet, Hans
Misschien gaat het op een andere manier goed, maar ik ken ook een schrijnend verhaal van een meisje die een leuke 88 kocht waar aan "geklooid" was.
Volgens RDW een samengestelde auto, conclussie Kenteken inleveren en van de weg af.
Natuurlijk komt een keurmeester er niet achter, en ook bij een steekproef is het de vraag of het aan het licht komt.
Maar krijg maar is een ernstig ongeluk met je auto, een verzekerings instantie is er veel meer bij gebaad om achter de ware indentiteit van je auto te komen.
Een omgekate auto, die in feite hebt is dan niet verzekert, en de verzekeraar keert dan niet uit.
Toch maar is over nadenken...........
Anton
Er zijn mogelijkheden genoeg binnen de Europese Gemeenschap om het wel officieel voor elkaar te krijgen zonder aan alle regels te voldoen, inclusief goedkering van de RDW.
Dit lijkt me echter niet het medium om dat uit te leggen.......
Groet, Hendrik.
Dit lijkt me echter niet het medium om dat uit te leggen.......
Groet, Hendrik.
super
mensen,
ik heb een hoop info van jullie gekregen. hoewel er veel verschillende wegen naar rome lijden, legale en "ilegale" heb ik veel aan deze info. k ga eens zoeken en de beste weg berijden, over een tijdje dan. moet wel eerst gaan werken dan want met alleen met de stuediefinanciering red ik het niet.
Stijn
90 '84
127 ''85
ik heb een hoop info van jullie gekregen. hoewel er veel verschillende wegen naar rome lijden, legale en "ilegale" heb ik veel aan deze info. k ga eens zoeken en de beste weg berijden, over een tijdje dan. moet wel eerst gaan werken dan want met alleen met de stuediefinanciering red ik het niet.
Stijn
90 '84
127 ''85
Re: super
Jo, ik zal netjes blijven en denken dat je het niet helemaal begrepen hebt. Er worden hier "adviezen" gegeven, die precies op hetzelfde neer komen als wat jij nu een ander verwijt. Juist het gekl**t met nummers heeft de RDW wakker gemaakt. Bovenstaande reactie was alleen als waarschuwing bedoelt, het zijn namelijk de mensen die het netjes willen doen die daaronder lijden.
Groeten,
Danny (jahaaa, dezelfde achternaam, is al bekend)
Groeten,
Danny (jahaaa, dezelfde achternaam, is al bekend)
Ik vindt dat er nog al wat verschil zit tussen een eigenaar van een Series die zijn trots in een goede staat wil houden en doormiddel van een nieuw chassis z’n auto een tweede leven wil geven.
Of
Een eigenaar van een “nieuwe†Range Rover die uit de handen van de belastingdienst wil blijven, geen houderschapsbelasting of minder fiscale bijtelling wil betalen.
Groet, Hendrik.
Of
Een eigenaar van een “nieuwe†Range Rover die uit de handen van de belastingdienst wil blijven, geen houderschapsbelasting of minder fiscale bijtelling wil betalen.
Groet, Hendrik.
Hendrik,
Moreel gezien is dat inderdaad gezien een verschil.
Echter de wetgever en ook de uitvoerende instanties herkennen en erkennen geen enkele moraal: Wet is Wet.
Daarmee worden belastingontduikers en fanatiekelingen die restaureren op één hoop geveegd.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Moreel gezien is dat inderdaad gezien een verschil.
Echter de wetgever en ook de uitvoerende instanties herkennen en erkennen geen enkele moraal: Wet is Wet.
Daarmee worden belastingontduikers en fanatiekelingen die restaureren op één hoop geveegd.
Aad Koene,
Aad, dat is nu precies wat ik bedoel. Je wilt niet weten wat een moeite het kost om een auto (lees RR) uit het buitenland te halen, gewoon netjes te restaureren (in originele staat !!) en vervolgens in Nederland op kenteken te krijgen. Ik hoop echt van harte van dat het met de andere Land Rovers nooit zover komt, maar ga dan niet liggen rotzooien met chassisnummers.
Zo, genoeg geklaagd, welterusten,
Danny. :Z
Zo, genoeg geklaagd, welterusten,
Danny. :Z
Volgens mijn werkplaats! is een chassiswissel niets ander dan het vervangen van onderdelen!? Zolang je het orgineele chassis in bezit houdt en de factuur kan laten zien van de vervangend chassis is het ook niet nodig om de nummers opnieuw in te slaan, en dus ook geen RDW.
Peter
Peter
Peter,
Dat lijkt me een beetje "erg kort door de bocht"
Hoe wil je bijvoorbeeld bij een wegcontrole aantonen dat de auto waarin je rijdt dezelfde is als die op het kenteken staat?
Juist het chassis wordt door de Wetgever gezien als hét onderdeel om de autentiteit te kunnen vaststellen.
Als zich dat niet meer aan of op het voertuig bevind is het kenteken ongeldig, wordt het in beslag genomen, vernietigd en heb jij alleen nog maar een doos met onderdelen op wielen als ook die al niet in beslag genomen wordt.
Aad Koene,
Dat lijkt me een beetje "erg kort door de bocht"
Hoe wil je bijvoorbeeld bij een wegcontrole aantonen dat de auto waarin je rijdt dezelfde is als die op het kenteken staat?
Juist het chassis wordt door de Wetgever gezien als hét onderdeel om de autentiteit te kunnen vaststellen.
Als zich dat niet meer aan of op het voertuig bevind is het kenteken ongeldig, wordt het in beslag genomen, vernietigd en heb jij alleen nog maar een doos met onderdelen op wielen als ook die al niet in beslag genomen wordt.
Aad Koene,
En niet te vergeten de bijbehorende boetes, naheffing BPM, noem maar op wegens het omkatten van een voertuig. En we hebben het hier dan niet over dezelfde bedragen als bij snelheidsovertredingen (hoewel dat laatste bij Land Rover rijders niet zo vaak zal voorkomen.....).
Michiel
Michiel