19j / 200tdi

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Benny

19j / 200tdi

Bericht door Benny »

Hallo allemaal,

Ik ben afgelopen week naar een landrover 90 uit 1989 wezen kijken, nu vroeg ik de verkoper wat voor motor er in lag, dat wist hij niet te vertellen maar wel wist hij mij te vertellen dat er 50000km geleden een revisiemotor in is gekomen met volgens hem +/- 110 pk mij vraag is dus (er vanuitgaande dat het dan waarschijnlijk een 200tdi zal zijn) hoe kan ik uiterlijk het verschil zien tussen een 19j / 200tdi motor.

Ik zag ook op de pook hoog/lage giering lock staan is dit een sper?

m.vg.gr.
Benny
Jan Schober

Re: 19j / 200tdi

Bericht door Jan Schober »

de laatste vraag weet ik wel:
Ja, dit is de sper voor het midden differentieel (2WD is er dus niet meer bij)

Jan Schober
Serie IIa 88 "Johnyboy"
RoLandRover

Bericht door RoLandRover »

het verschil is niet bijster moeilijk te zien,

de 19j heeft geen i=intercooler, een lucht buizen systeem tussen luchtfilter, radiateur (de feitelijke cooler) en de turbo en inlaat.

bij het starten van een 19j zul je zelf 20 sec moeten gloeien bij de tdi zit hier een timer op.

ook zal het kleppen deksel van de tdi geribbeld zijn langen lijntjes, met eeb rubberen pakking, de 19j heeft een stalen bolle deksel met een kurken pakking.
met daar boven op een carter ontluchting die naar het luchtfilter systeem loopt.

de tdi ontluchting zit aan de zijkant van het blok.

succes en groeten,

rolandrover.,

let ook donders goed op het chassis!!!!

kruip een s heeeeeeel lang onder de auto door voornamelijk de achter'bumper'
aan de binnen kant
Outback

Bericht door Outback »

De 200 Tdi heeft een alu kop met knalgele platte olievuld dop. Bij de 2.5 Turbo Diesel 19J id de olievuldop de carteronluchting en dat ding bovenop het kleppendeksel is zwart. Ook zit erer dus geen intercooler, vanaf de turbo gaat er een slag recht naar beneden direct het inlaatspruitstuk in. Dat moet je zo kunnen herkennen. Gr. Marco
Benny

Bericht door Benny »

Allemaal bedankt voor de reactie's, ik zal aankomende week nog eens gaan kijken.

m.vr.gr.
Benny
Benny

Bericht door Benny »

Het is dus eigenlijk niet een sper zoals b.v die van arb waarmee je de voorste of achterste dif mee kunt sperren.

m.vr.gr.
Benny
Outback

Bericht door Outback »

Nou dat is het dus wel want je blokeert de differentieel werking van de centra diff in de transfer box. Zie het zo, er zitten 3 assen in een Defender, voor, achter en eentje van voor naar achteren. Allemaal hebben ze een differentieel om verschillen tussen links/rechts of voor/achter op te heffen tijdens het rijden. Zo gauw je de centrale diff vats zet dan kijg je eigenlijk een normale Series Land Rover die in 4x4 staat, voor en achte aandrijving maar de vesrchillen tussen de voor en achteras worden niet gecorrigeerd. Gr. Marco.
Benny

Bericht door Benny »

Je hebt helemaal gelijk ik heb nu ook een 4x4 maar die is niet permanet 4wd en heefd dus maar 2 dif's, zat dus de zaak verkeerd te beredeneren.
Maar er word voor of achter dus niets geblokeerd.

Bij deze wil ik ook even Gert van Ginkel bedanken die me foto's van allebij de bloken heefd gemaild. (kan nu niet meer verkeerd gaan)

m.vr.gr.
Benny
Chris110

Bericht door Chris110 »

Als de verkoper weet hoeveel PK de motor levert, vindt ik het nogal vreemd dat hij niet weet wat voor een type motor dit is.

En nog iets: een revisie kan ook heeeeel spaarzaam zijn uitgevoerd, alleen de nota's tonen aan WAT er precies is gereviseerd.

Chris
www.opwielen.nl
Benny

Bericht door Benny »

Vondt ik dus ook en vertrouwde het niet helemaal vandaar deze info vraag
Plaats reactie