Goedenavond,
Wie heeft ervaring met het vernieuwen van een achtercardan lager van de krukas.
Mijn vraag is moet dit lager van binnen uit de klok van het cardan verwisselt worden of kan dit vanaf de krukas zijde gedaan worden , of heeft het daar twee lagers , waarvoor tenallertijde de klok open moet .
Dit betreft een Defender 130tdi uit 1995
bedankt alvast Joop
lager achter cardan
Re: lager achter cardan
Bij een Salisbury achter diff kunnen de pionas lagers (2x conisch lager) alleen gewisseld worden door de aandrijfflens, en het deksel te verwijderen, en het kroonwiel met sateliethuis uit te nemen. Hiervoor is een spreider nodig. Na het wisselen van de lagers moet de pion hoogte, en de lagervoorspanning opnieuw afgesteld worden. Ook moet de tandspeling weer worden afgesteld. Dit is mede door het benodigde speciale gereedschap geen DHZ klus.
Dennis B.
Dennis B.
achtercardanlager van de krukas???????????????
De krukas en de cardan hebben alleen zoveel met elkaar te maken dat ze in dezelfde auto zitten. Verder niet.
En als je het differentieel lager bedoelt; Hoe kom je erbij dat die stuk is?
Die gaan nooit stuk. Zeker niet bij zo'n jonge auto
De krukas en de cardan hebben alleen zoveel met elkaar te maken dat ze in dezelfde auto zitten. Verder niet.
En als je het differentieel lager bedoelt; Hoe kom je erbij dat die stuk is?
Die gaan nooit stuk. Zeker niet bij zo'n jonge auto
inderdaad henk het is een domme fout, ik bedoel de cardan lager
maar is dit dan echt onmogelijk na 300.000 km
hoop dat je gelijk hebt)
groet Joop
die dan niet weet waar het slepende schurende geluid van daan kwam
maar is dit dan echt onmogelijk na 300.000 km
hoop dat je gelijk hebt)
groet Joop
die dan niet weet waar het slepende schurende geluid van daan kwam
Ik heb het idee dat hier een boel door elkaar wordt gehaald. Gewoon ff op een rijtje zetten:
- krukas = as in motor die door de drijfstangen verbonden is met de zuigers
- krukaslagers = lagers in de motor om de krukas op zijn plek te houden en ook nog soepel te laten draaien
- cardan = differentieel (heb je d'r twee van, een in elke as)
- cardanas = aandrijfas (een naar voren en een naar achteren)
Tussen de cardan en de krukas, als ik de weg van de kracht volg, kom ik tegen: krukas, vliegwiel, koppeling, versnellingsbak, cardanas, cardan, steekas, wiel, weg
Hopelijk biedt dit wat achtergrond om de vraag wat te specificeren want ik begrijp hem ook niet helemaal
succes, johan
== Land Rover Graveyard (Johan van der Wielen / Jos Leurs) ==
- 109'' series IIa StaWag 6 cilinder uit 1970: Doli
- 107'' series I StaWag 4 cilinder uit 1957: naamloos
- 80'' series I softop 4 cilinder uit 1950: Tonka
en een heleboel onderdelen voor series en later.....
- krukas = as in motor die door de drijfstangen verbonden is met de zuigers
- krukaslagers = lagers in de motor om de krukas op zijn plek te houden en ook nog soepel te laten draaien
- cardan = differentieel (heb je d'r twee van, een in elke as)
- cardanas = aandrijfas (een naar voren en een naar achteren)
Tussen de cardan en de krukas, als ik de weg van de kracht volg, kom ik tegen: krukas, vliegwiel, koppeling, versnellingsbak, cardanas, cardan, steekas, wiel, weg
Hopelijk biedt dit wat achtergrond om de vraag wat te specificeren want ik begrijp hem ook niet helemaal
succes, johan
== Land Rover Graveyard (Johan van der Wielen / Jos Leurs) ==
- 109'' series IIa StaWag 6 cilinder uit 1970: Doli
- 107'' series I StaWag 4 cilinder uit 1957: naamloos
- 80'' series I softop 4 cilinder uit 1950: Tonka
en een heleboel onderdelen voor series en later.....
Ik weet dat ik verwarring hebt geschept met mijn verkeerde benaming, had vandaag weer het slepende geluid en een plotselinge tik , waarschijnlijk in mijn achter differetieel. Direct hierna is het geluid weg en rijd de auto weer normaal.
Ga de auto zaterdag maar eens , inspecteren, de plaat aan de achterkant van het differentieel er af en kijken wat ik aantref in deze klok.
Ik vind het vreemd heb de auto op de krik gehad met draaiende motor en in de versnelling, en kan niks bijzonders ontdekken, volgens collega (oud monteur) zal ik waarschijnlijk slijpsel aantreffen etc wat op een mogelijk kapot lager zal wijzen .
het is een raadsel , en ik zal moeten puzzelen.
Joop 130
Ga de auto zaterdag maar eens , inspecteren, de plaat aan de achterkant van het differentieel er af en kijken wat ik aantref in deze klok.
Ik vind het vreemd heb de auto op de krik gehad met draaiende motor en in de versnelling, en kan niks bijzonders ontdekken, volgens collega (oud monteur) zal ik waarschijnlijk slijpsel aantreffen etc wat op een mogelijk kapot lager zal wijzen .
het is een raadsel , en ik zal moeten puzzelen.
Joop 130