Krukaskeering en distributieketting

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Guido Batens

Krukaskeering en distributieketting

Bericht door Guido Batens »

Van mijn landrover 110 met een 2,5 petrol motor moet ik de voorste krukaskeerring gaan vervangen. Hierop lijkt hij naar mijn idee te veel.
Als ik me toch een weg maak langs de distributie ketting wil ik deze meteen contoleren. Aangezien ik nog nooit in dit deel van de motor heb gekeken, hbik geen idee waarop ik moet letten.

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden bij beide klussen? Alle raad is welkom.
Hoe krijg ik bijvoorbeeld de pouli het beste los???

Alvast bedankt,

Guido
Serious IIa

Re: Krukaskeering en distributieketting

Bericht door Serious IIa »

Hoi Guido voor het vervangen van je krukaskeerring hoef je niet langs je distributieketting te gaan. (kan natuurlijk hem wel meteen inspecteren op tanden/ketting slijtage en of de spanner nog goed functioneert)

De poelie is makkelijk los te krijgen maar dit is al diverse malen besproken dus doe evn een zoekopdracht............

Krukaskeering vervangen 20 min werk
Distributie keting bekijken ca 2 uur werk (hele koelsysteem moet ook leeg......waterpomp moet los...)

Cheers bowy
Guido Batens

Hey Bowy,

Dus als ik het goed begrijp zit de distributieketting in het oliesysteem....?
Ik denk dat ik toch maar meteen de ketting controleer.
Ik heb er geen idee van in welke staat hij is.

bedankt,
Guido
Serious IIa

Klopt de distiburite ketting zit achter het distibutiedeksel en de keering zit in het deksel. De ketting staat in op verbinding met het carter (als je het carter eraf haalt kun je hem zien zitten) Meestal gaan ketting een motorlevensduur mee. dus controleren is niet direct noodzakelijk.... wel eventueel leuk om te doen

Cheers BOwy
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Serious IIa schreef:

> Krukaskeering vervangen 20 min werk
> Distributie keting bekijken ca 2 uur werk (hele koelsysteem
> moet ook leeg......waterpomp moet los...)

Bowy, bij jou waren de klinknagels van de spatring waarschijnlijk al vervangen door zelftappers, als dit nl nog niet het geval is moeten eerst de klinknagels verwijderd worden. En dan moet het distributiedeksel er wel af.

Dennis B.
menno SIII 88 SIIA 88

Bericht door menno SIII 88 SIIA 88 »

de pouli krijg je het beste los om een grote baco op de moer te zetten en dan met een touwtje tegen de chassis balk de knopen en dan gewoon de motor starten. wel allemaal 5 meter verop gaan staan.
dan pouli trekker erop en klaar is kees.
ook moet je de ketting effe merken met tipex of met een centerpunt.
gr menno
jo.

Bericht door jo. »

De krukas kun je ook tegen houden door het klepje dat op het kopelingshuis zit open te maken en met een flinke schroevendraaier op bijtel het vliegwiel (koppelings wiel) tegen te houden, dan met een ringsleutel op de schroef te zetten en een vuisthamer een tik te geven (kan ook twee zijn).

jo fo
foxhunters Anton

Bericht door foxhunters Anton »

de bout kun je ook gewoon met een grote hammer en een beitel omtikken.
De vorm van de 6-kant verlies je op den duur wel, maar daar heb je meestal toch geen passende sleutel voor.
is trouwens veeeeeeel minder gevaarlijk.
flink wd40 in laten trekken en je haalt je poeli er zo af.

soms zit het teggen en moet je de poeli er af branden/zagen,slijpen.
maar dat heeft ook wel weer iets.

Anton
Guido Batens

Hey,

Allemaal bedankt.
Ik denk dat ik het voorlopig even laat zitten bij de keering vervangen en de ketting laat voor wat het is. Er zijn eerst nog genoeg andere dingen te doen aan de laro.

De pouli krijg ik er denk ik nu wel van af. Ik probeer toch eerst maar even de manier van Anton.

Allemaal bedankt..

Guido
Jan Spies

Bericht door Jan Spies »

Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft een 2.5 motor geen distributieketting maar een distributieriem.

Groeten, Jan
Guido Batens

Deze 2,5 petrol motor uit een laro 110 van 1986 heeft echter wel een ketting. Hier is al eerder een discussie over geweest op het prikbord.
In het werkplaatshandboek staat ook dat hij een ketting heeft.
De 2,5 diesel heeft wel een riem.

Groet,

Guido
Serious IIa

Ik zal het je nog sterker vertellen......... Er zat niet eens een spatring gemonteerd..........

Nu trouwens wel!!

Cheers BOwy
Jan Spies

Bericht door Jan Spies »

Bedankt Guido, weer wat geleerd.

Groeten, Jan
jo.

Bericht door jo. »

ik heb wel een dop en ook een steeksleutel voor je, het is te lenen en je weet waar ik woon. De hamer moet je toch zelf hebben denk ik.

jo fo
Plaats reactie