Permanent 4x4?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jeroen 109SIIA

Permanent 4x4?

Bericht door Jeroen 109SIIA »

Mensen,

Ik heb een simpele en zeer voor de hand liggende vraag waarschijnlijk, maar ik weet zelf het antwoord niet. Het gaat om een Defender 90 en ik heb zelf een 109 SIIA, dus daarom zal ik het ook niet weten.

Ik heb gekeken naar een Defender en het viel mij op dat deze permanent 4x4 aangedreven is. Ik dacht dat ook bij een Defender de 4x4 apart in te schakelen is. Wel zit er een hoge en een lage Gearing op de Defender. Of is het zo dat je de 4x4 pas inschakeld bij het inschakelen van de lage gearing? Het gaat om een diesel model uit 1988.

Een tweede vraag is: waar hoort origineel de accu van deze wagen te zitten? Is dat onder de motorkap aan de rechterkant? (gezien vanaf de bestuudersstoel)

Alvast bedankt,
Jeroen 109 SIIA
Steven

Re: Permanent 4x4?

Bericht door Steven »

permanent 4x4 met de mogelijkheid om dit te "locken" (difflock)

accu weet ik niet

Steven
Jeroen 109SIIA

Re: Permanent 4x4?

Bericht door Jeroen 109SIIA »

Steven,

Bedankt, maar wat kun je dan Locken? Is dat hetzelfde als een Airlocker? Dwz je kunt één wiel locken, zodat alle kracht naar het andere wiel op dezelfde as gaat of lock je per as? Dit doe je met dezelfde schakelpook als de hoge en lage gearing?

Jeroen 109 SIIA (net iets anders dan een Defender met Difflocks)
stijn90/2.5 NA/1986

Re: Permanent 4x4?

Bericht door stijn90/2.5 NA/1986 »

Bij mij (engels rijnleger) zit de accu onder de bestuurdersstoel!
Groeten Stijn
Jeroen 109SIIA

Re: Permanent 4x4?

Bericht door Jeroen 109SIIA »

Stijn,

Is een ex-leger Defender net als de Ex-leger series ook 24 volt? Of heb jij een normale 12 volt uitvoering?
Victor Rutten

Re: Permanent 4x4?

Bericht door Victor Rutten »

Je kunt het centrale differentieel locken, dit betekent dat je de voorste aandrijfas locked aan de achterste.

Zou je dit niet doen dan zou theoretisch 1 wiel kunnen slippen en de rest stil blijven staan.

Een series heeft geen centraal diff, als je bij een series de vierwielaandrijving inschakelt heb je automatisch een starre verbinding tussen de voor en achteras.

Groet, Victor
Michel

Re: Permanent 4x4?

Bericht door Michel »

Hoi Jeroen,
Ook bij mij zit de accu onder de bestuurdersstoel. Ik rijd ook een ninety (geen defender) uit 1988.Geen leger. Het is een 2,5 TD. Naar mijn weten is dit ook de originele plaats. En inderdaad, deze is ook permanent 4x4. Wanneer je er een aandrijfas onderuit haalt wordt ie gewoon 2 wiel aangedreven. Door de differtieellock maak je er een starre as van (van voor naar achter), die ervoor zorgt dat alle vier de wielen blijven draaien, ongeacht of er één gaat slippen. Alles is ook gewoon 12V.

hah, ga je je begeven op het defender-pad?


groeten van Michel
LR90
Menno R

Re: Permanent 4x4?

Bericht door Menno R »

Michel schreef:
>
> Door de differtieellock maak je er een starre as van (van
> voor naar achter), die ervoor zorgt dat alle vier de wielen
> blijven draaien, ongeacht of er één gaat slippen.

Bijna, volgens mij gaat dat alleen op per as. Afgelopen weekend wel een paar zien staan waar het één van de voorwielen én één van de achteras doorslipten. Dan sta je dus echt stil. Met een airlocker op je as kun je dat voorkomen. In geval van 1 slippend wiel op je as, blijft de ander dus ook aangedreven

Gr Menno
[www.qwerty-realisatie.nl]
stijn90/2.5 NA/1986

Re: Permanent 4x4?

Bericht door stijn90/2.5 NA/1986 »

Ik heb een 12 volts 90 uit 1986, ik geloof ook niet dat hij is omgebouwd van 24 naar 12 volts.
Groeten Stijn
Michel

Re: Permanent 4x4?

Bericht door Michel »

Weer wat geleerd!
groeten van Michel
LR90
maarten 109

Re: Permanent 4x4?

Bericht door maarten 109 »


airlocker...... nooit van gehoord

hoe ziet hij er uit wat kost het en kan je op een of andere manier het op een 109 iot 1980 ....???
Disco

Re: Permanent 4x4?

Bericht door Disco »

Niet om te beleren ofzo maar:
Een auto heeft in de assen een diff(ertieel) dit om de snelheid tussen de wielen in een te compenseren(in een bocht)
Dit handigheidje geeft in het terrein moeilijkheden:een wiel spint door en het tweede wiel staat stil.
Om dit te voorkomen zijn er o.a.airlockers dit systeem maakt de as met een knopdruk star het tweede wiel draait dus ook mee(je moet dan dus ook geen bochtje trekken).
Er zijn verschillende systemen met overdruk/onderdruk en zelfs automatisch.
Nogal prijzig

Groeten Theo Kaufmann/Disco
Jan F.

Re: Permanent 4x4?

Bericht door Jan F. »

Voor een series is een limitedslipdiff. uit een belgische Laro een goedkopere optie. Alleen goed opletten wat voor olie je erin gooit, anders wordt de slip te weinig en kost dit wel erg veel steekassen(1 per 2 maanden).

Groet, Jan F.
Jorrit

Re: Permanent 4x4?

Bericht door Jorrit »

Dat Klinkt alsof je er ervaring mee heb

Groetjes Jorrit, LR 110" 2,5D Hardtop RHD "Annabel"
[members.home.nl]
Plaats reactie