import

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
tempo

import

Bericht door tempo »

ik wil vanuit canada een auto importeren.
waar of bij wie moet ik zijn.

mvg marcel
Danny van Leeuwen

Re: import

Bericht door Danny van Leeuwen »

www.rdw.nl
Hendrik Blue-Box SIII

Bericht door Hendrik Blue-Box SIII »

Om wat voor een auto gaat het?
Harry Woker

Bericht door Harry Woker »

Marcel,
importeren uit Canada kan, ik zeg kan, een grote uitdaging zijn. De RDW zal eerst willen bepalen of de auto op de Nederlandse weg mag rijden. Indien het voertuigtype een NL typegoedkeuring heeft hoeft de RDW slechts een APK-achtige keuring te doen of jouw specifieke exemplaar van dat type geen mankementen heeft. Omdat het voertuig uit Canada komt, zul je minstens naar de verlichting moeten kijken (incl. mistachterlicht etc.) Technisch gezien lijkt me dat allemaal oplosbaar. Het wordt wat ingewikkelder indien het type wat jij wil invoeren hier niet bekend is; ik neem aan dat de RDW dan een veel uitgebreidere keuring wil doen (maar zonder crashtest, sorry grapje).
Na al deze technische toestanden komt dan de douane: over een ingevoerde auto moet op z'n minst een deel van de BPM betaalt worden; ik weet niet of je daarnaast ook nog specifieke invoerrechten moet betalen, omdat de auto van buiten Europa komt. Ikzelf moest over mijn uit Engeland geimporteerde Series 3 uit 1983 nog 10 procent van het oorspronkelijke BPM-bedrag betalen, dus dat viel mee. Indien de auto nieuwer is, stijgt het percentage.
Kotom, het beste is te kijken op de website van de RDW en de Douane.
Succes
Harry Woker
1983 ex-British Telecom Series 3 SWB (callsign 'de RUS', vanwege kenteken 'A780 RUS')
Plaats reactie