smering
Re: smering
Mario,
de Swivvels worden gesmeerd door middel van olie.
Deze kun je bijvullen door een plug, halverwege de achterkant, eruit te draaien en te vulen tot de rand.
Aftappen gebeurt door een plug die aan de onderzijde zit.
Land Rover maakt tegenwoordig ook vet, één patroon is voldoende voor één Swivvel.
Doe even een zoekopdracht, er is veel over geschreven in het verleden.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
de Swivvels worden gesmeerd door middel van olie.
Deze kun je bijvullen door een plug, halverwege de achterkant, eruit te draaien en te vulen tot de rand.
Aftappen gebeurt door een plug die aan de onderzijde zit.
Land Rover maakt tegenwoordig ook vet, één patroon is voldoende voor één Swivvel.
Doe even een zoekopdracht, er is veel over geschreven in het verleden.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: smering
dank je wel AAD.
maakt het nog uit wat voor olie of vet. en hoe vaak moet dit gedaan worden.
groeten mario
maakt het nog uit wat voor olie of vet. en hoe vaak moet dit gedaan worden.
groeten mario
Re: smering
Mario,
de olie die daar voor gebruikt wordt is EP90 en het vet wordt alleen door Land Rover geleverd maar is verkrijgbaar bij de meeste toeleveranciers als Vis, Budget enz.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
de olie die daar voor gebruikt wordt is EP90 en het vet wordt alleen door Land Rover geleverd maar is verkrijgbaar bij de meeste toeleveranciers als Vis, Budget enz.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: smering
In de plaats van Land Rover swivelvet mag Castrol CLS of een gelijksoortig EP00 vet ook, nadeel is dat dit alleen in grote hoeveelheden wordt geleverd (vanaf 25 kg).
Dit vet wordt onder andere gebruikt in Vogel A.G. automatische smeersystemen.
Dennis B.
Dit vet wordt onder andere gebruikt in Vogel A.G. automatische smeersystemen.
Dennis B.
Re: smering
Dennis,
klopt helemaal, maar 25 kilo doe je erg lang mee als je maar 437gram per Swivvel/per keer gebruikt.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
klopt helemaal, maar 25 kilo doe je erg lang mee als je maar 437gram per Swivvel/per keer gebruikt.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: smering
Aad, er is toch 1 ding wat ik me af vraag.
Ik heb er EP 90 inzitten en kan makkelijk zien of er genoeg olie inzit.
Maar vet slaat volgens mij door de hele bol heen.
Hoe peil je dan ?
Ik heb er EP 90 inzitten en kan makkelijk zien of er genoeg olie inzit.
Maar vet slaat volgens mij door de hele bol heen.
Hoe peil je dan ?
Re: smering
Aad,
het pijlen blijf je op de zelfde manier doen.
Het vet wordt dunner als het warm wordt, bovendien helpen de dreunende effecten van de banden op het wegdek ervoor dat het vet ook weer naar beneden komt.
Echter, de kans dat het niveau van het vet zakt is zeer klein.
Indien het wel zou zakken is dit aan de buitenzijde zeer goed te zien en zijn de Swivvels meestal aan vervanging toe.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
het pijlen blijf je op de zelfde manier doen.
Het vet wordt dunner als het warm wordt, bovendien helpen de dreunende effecten van de banden op het wegdek ervoor dat het vet ook weer naar beneden komt.
Echter, de kans dat het niveau van het vet zakt is zeer klein.
Indien het wel zou zakken is dit aan de buitenzijde zeer goed te zien en zijn de Swivvels meestal aan vervanging toe.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: smering
dank je, trouwens net even een stukje gereden met de Lw die nu een nieuwe hoofdkoppelingcilinder en slave heeft.
Echt perfect. Jouw truc om een een nacht te laten staan met ingedrukte koppeling werkt perfecto ! Goeie tip
Mazzel
Echt perfect. Jouw truc om een een nacht te laten staan met ingedrukte koppeling werkt perfecto ! Goeie tip
Mazzel
Re: smering
Ik zit er aan te denken deze winter na inspectie van m'n vooras dit vet te gaan gebruiken.
Zijn er ook nadelen aan dit vet verbonden ten opzichte van de EP90?
Hoe lang kan dit vet erin blijven zitten of hoeft het helemaal niet meer ververst te worden?
Groet, Hendrik.
Zijn er ook nadelen aan dit vet verbonden ten opzichte van de EP90?
Hoe lang kan dit vet erin blijven zitten of hoeft het helemaal niet meer ververst te worden?
Groet, Hendrik.
Re: smering
Hendrik,
het vet hoeft niet eerder vervangen te worden als wanneer je de swivvels vervangt.
Volgens Land Rover zelf zijn er geen nadelen aan het gebruik van dit vet verbonden en mij zijn ook geen problemen hieromtrent bekend.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
het vet hoeft niet eerder vervangen te worden als wanneer je de swivvels vervangt.
Volgens Land Rover zelf zijn er geen nadelen aan het gebruik van dit vet verbonden en mij zijn ook geen problemen hieromtrent bekend.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: smering
Ok, dan weet ik waarvoor ik mag gaan sparen...........
Noemen ze dit geen “life time†smering?
- smering weg…….
- Leven over!
Noemen ze dit geen “life time†smering?
- smering weg…….
- Leven over!
Re: smering
Ja Hendrik,
zo kun je het ook opvatten maar waarschijnlijk werd er bedoeld: éénmaal smeren = niet meer bijvullen.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
zo kun je het ook opvatten maar waarschijnlijk werd er bedoeld: éénmaal smeren = niet meer bijvullen.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam