welke momentsleutel moet ik kopen?
welke momentsleutel moet ik kopen?
Ik ben van plan om een momentsleutel te kopen, welk moment-bereik is het meest gangbaar voor sleutelen aan de LaRo? en zijn die van de Praxis goed?
Chris
Chris
Re: welke momentsleutel moet ik kopen?
Praxis nee bah, gaat stuk, wijkt af enz, nou ja je begrijpt vast wel wat ik bedoel.
Koop iets fatsoenlijks iets van grote merken zoals gedore snap-on hazet beta of in die richting. Een goede moment sleutel koop je maar 1 maal.
Na gebruik wel de veer ontspannen.
Kwa bereik zou ik gaan voor iets tussen de 10 en 200 Nm maar die hebben ze vast niet. Daarom willen de fabrikanten dat je er 2 koopt is mijn gedacht
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Koop iets fatsoenlijks iets van grote merken zoals gedore snap-on hazet beta of in die richting. Een goede moment sleutel koop je maar 1 maal.
Na gebruik wel de veer ontspannen.
Kwa bereik zou ik gaan voor iets tussen de 10 en 200 Nm maar die hebben ze vast niet. Daarom willen de fabrikanten dat je er 2 koopt is mijn gedacht
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Na eerst een goedkope van de kijkshop te hebben gehad gebruik ik nu ook een Gedore, het geeft je wel het gevoel dat je het juiste moment gebruikt. Dat had ik bij die goekope nooit
Maar met die van de kijkshop heb indertijd ook gewoon m'n cylinderkop bouten gedaan zonder problemen. Als je nu moet kiezen koop een goede. Gr. Marco.

ik heb al 10jaar een Hazet en ben zeer tevreden. Hij licht normaal in de auto zodat ik bij problemen dat din altijd bij mij heb. Natuurlijk zijn er een doos doppen bij voor alle gevallen.
jo fo
jo fo
Toen ik begon te RangeRoveren heb ik voor mijn verjaardag ook van een "soort oom"een momentsleutel gehad.
Hij dacht dat ik meteen van sleutelen zou gaan houden??????????
Maar goed, ik heb die kijkshopmomentsleutel maar één moment gebruikt en heeft momenteel het modelletje Chiquita.
Terugbuigen heb ik geen moment aan gedacht.
Op het moment heb ik geen momentsleutel en momenteel heb ik geen momentsleutel meer nodig.
Groet
Jan
Hij dacht dat ik meteen van sleutelen zou gaan houden??????????
Maar goed, ik heb die kijkshopmomentsleutel maar één moment gebruikt en heeft momenteel het modelletje Chiquita.
Terugbuigen heb ik geen moment aan gedacht.
Op het moment heb ik geen momentsleutel en momenteel heb ik geen momentsleutel meer nodig.
Groet
Jan
De meesten onder ons zullen wel eens de ervaring hebben opgedaan met een goedkope sleutel, en meteen tot de conclusie gekomen zijn dat je hier toch echt niet op moet besparen. Zo ook mijzelf. De kopbouten van een VM-diesel moeten nagetrokken worden met 160 Nm. Ik had een sleutel die dat qua instellen wel haalde, maar bij gebruik bleek hij hartstikke vast te zitten. Als je geluk hebt kost je dat alleen de koppakking, maar het kan veel erger (denk aan kromme kop, afgebroken bout in onderblok, e.d.) Meteen een nieuwe gekocht (Kraftwerk, ook helemaal niet verkeerd), daarna geen problemen meer.
Doe jezelf een plezier en bespaar je de ellende van een goedkope sleutel. Het is één keer een uitgave, maar een kapotte motor is veel duurder.
Groeten,
Danny.
Doe jezelf een plezier en bespaar je de ellende van een goedkope sleutel. Het is één keer een uitgave, maar een kapotte motor is veel duurder.
Groeten,
Danny.
kraftwerk is goed. Ook gedore (heb ik zelf) en andere grote merken best te gebruiken.
Ik gebruik de meestal de sleutel van 60 -220 Nm. Groter heb je eigenlijk nooit nodig. Dit is een sogenaamde "breek"sleutel die dus een knak geeft als je over het moment heen gaat.
Daarnaast heb ik een keer in een leger dump een momentsleutel gekocht met een schaal verdeling (die dus aanwijst door doorbuiging, vermoedelijke is het praxis ding ook zoiets) die loopt van 0-200 Nm Deze geeft me ook de kans om kleinere momenten uit te lezen. (ook heb ik weleens gehad bij het nastellen van een slipkoppeling dat het niet toegestaan was om een "kniksleutel" te gebruiken. Maar ik geloof niet dat LR zoiets heeft.)
Kortom:
Koop een goed merk (kraftwerk is geloof ik een kindje van gedore en er zijn ander goede afgeleiden. beetje gereedschaphandel (is not praxis) moet je hier wegwijs in kunnen maken)
kies voor een sleutel tot max ongeveer 200 Nm. Omdat je toch regelmatig onder de 60 Nm bezig bent is alleen de 60 -220 van gedoren niet genoeg. Je kunt dan overwegen om zo'n doorbuigende sleutel te kopen, mits goede kwaliteit is daar niks mis mee. Of anders een kleinere erbij. (of natuurlijk alleen een kleinere kopen, bv 9-73 Nm van kweeniemeer, maar ik heb hem op het werk dus zal ook wel goed zijn.
Je ziet wel alles vinden in 1 sleutel valt niet mee. Zo kijkend zou ik iets gaan zoeken tussen 10 en 80 Nm grotere momenten zijn zeldzaam zolang je de motor dicht laat.
Succes, Wilberth
Ik gebruik de meestal de sleutel van 60 -220 Nm. Groter heb je eigenlijk nooit nodig. Dit is een sogenaamde "breek"sleutel die dus een knak geeft als je over het moment heen gaat.
Daarnaast heb ik een keer in een leger dump een momentsleutel gekocht met een schaal verdeling (die dus aanwijst door doorbuiging, vermoedelijke is het praxis ding ook zoiets) die loopt van 0-200 Nm Deze geeft me ook de kans om kleinere momenten uit te lezen. (ook heb ik weleens gehad bij het nastellen van een slipkoppeling dat het niet toegestaan was om een "kniksleutel" te gebruiken. Maar ik geloof niet dat LR zoiets heeft.)
Kortom:
Koop een goed merk (kraftwerk is geloof ik een kindje van gedore en er zijn ander goede afgeleiden. beetje gereedschaphandel (is not praxis) moet je hier wegwijs in kunnen maken)
kies voor een sleutel tot max ongeveer 200 Nm. Omdat je toch regelmatig onder de 60 Nm bezig bent is alleen de 60 -220 van gedoren niet genoeg. Je kunt dan overwegen om zo'n doorbuigende sleutel te kopen, mits goede kwaliteit is daar niks mis mee. Of anders een kleinere erbij. (of natuurlijk alleen een kleinere kopen, bv 9-73 Nm van kweeniemeer, maar ik heb hem op het werk dus zal ook wel goed zijn.
Je ziet wel alles vinden in 1 sleutel valt niet mee. Zo kijkend zou ik iets gaan zoeken tussen 10 en 80 Nm grotere momenten zijn zeldzaam zolang je de motor dicht laat.
Succes, Wilberth
De Praxis sleutel ( Lux 545 705) is ook een "knak" sleutel, de nauwkeurigheid is 3%, ziet er prima uit, en is niet echt goedkoop ( iets van 80 euro meen ik).
Een collega van mij heeft er 1 gekocht, bij het testen blijkt de nauwkeurigheid te kloppen, en de 200 Nm werd met gemak overleefd.
Een nadeel vond ik wel dat er een ratel op zit.
Dennis B.
Een collega van mij heeft er 1 gekocht, bij het testen blijkt de nauwkeurigheid te kloppen, en de 200 Nm werd met gemak overleefd.
Een nadeel vond ik wel dat er een ratel op zit.
Dennis B.
Nu het toch ter sprake komt.
Persoonlijk zou ik geen kraftwerk kopen.
Kwam het tegen in de garage en de eigenaar en de monteurs waren en niet blij mee... van wat er over was dan.
Mijn voorkeur zou gedore of beta zijn.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Persoonlijk zou ik geen kraftwerk kopen.
Kwam het tegen in de garage en de eigenaar en de monteurs waren en niet blij mee... van wat er over was dan.
Mijn voorkeur zou gedore of beta zijn.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Bedankt veur alle reacties, 't is kennelijk toch iets complexer dan ik had verwacht. Volgende week wordt het blok gereviseerd door GetVisual, ik sleutel hem er daar zelf in en uit, en leen wel even hun sleutel (voor zover nodig). Ik besluit daarna wel welk type voor de lange termijn het meest practisch is, mischien wel 2e hands.
chris
chris
hoe vaak gebruik je hem?
Ik heb voor hetzeflde probleem gestaan en in de winkel (er zit een ontzettend goede automaterialen groothandel in Raalte, Oostelaar, heeft werkelijk alles!!!) hadden ze vanalles in verschillende prijsklasses (Facom, Gedore, Hazet, etc.). De belangrijkste vraag was echter: hoe vaak ga je hem gebruiken. Je moet hem NOOIT als normale ratelsleutel gebruiken, daar gaan ze geheid van naar de kl#te. Ik hgebruik hem wel eens maar neit vaak, toen hebben ze mij een Mannesmann aangeraden (ja, ik weet het, ik zag het zelf ook niet zitten omdat ik voro de rest ook alleen maar Facom en Gedore materiaal heb). Toch is deze erg goed voor het hobbymatige gebruik, niet als je een garagebedrijf hebt, dan houdt hij het neit zpo lang. Voordeel is namelijk de prijs, het is wel een 'knak' ding (geen buig ding) maar voor ca. 50 euro was ik klaar, incl. mooi opberg doosje. Ik ben er erg tevreden en zuinig mee. Ter vrgl. een goede Facom kost ca. 120 euro en een goede Gedore zelfs nog hoger. En voor die paar keer dat ik hem gebruik.....
Re: hoe vaak gebruik je hem?
je kan ook naar de firm Valkenburg dumphandel in maasbracht gaan daar hebben ze vele soorten en maten zelfs een voor dop maat 125 en nog groter, maar ook vele andere materialen.
het is maar dat je het weet. Maasbracht is in Limburg 1km van mij vandaan.
jo fo
het is maar dat je het weet. Maasbracht is in Limburg 1km van mij vandaan.
jo fo
Hoe ver haal je hem?
Ja dat klopt. Maasbracht in Limburg is bij mij 161.07 km vandaan
JW
JW
Re: Hoe ver haal je hem?
Bij mij is het 80 liter benzine met een 101 fc ambu (vorig jaar, zal nu een paar liter minder zijn).
Dennis B..
Dennis B..
Nu ben ik blij dat ik voor die onderdelen eens dicht bij heb, voor de andere moet ik meesstal naar het noorden. De meeste bedrijven liggen in en om Rotterdan en in Friesland en Gronningen dat is niet een maar twee tanken diesel van hier. Ik ben wel blij dat de brandstof hier goedkoper is dan in de rest van nedeland (diesel nu 69,6 eurocent) en ik heb twee tanken onder elke stoel een.
jo fo
jo fo
0.67 per hele liter en dat gewoon in Rotturdam,
het is echte kju-eet (Q8) go juice dus er gaat weer niets boven de randstad.
Maasvlakte, Snelwegen die alle kanten uit gaan, RB te B en BP te G om de hoek.
alleen geen groot groen woud om doorheen te hobbelen. (alleen het kralingse bos).
Baai baai
JW
het is echte kju-eet (Q8) go juice dus er gaat weer niets boven de randstad.
Maasvlakte, Snelwegen die alle kanten uit gaan, RB te B en BP te G om de hoek.
alleen geen groot groen woud om doorheen te hobbelen. (alleen het kralingse bos).
Baai baai
JW
Alleen ik hoef geen honderenkilometers te rijden om in de heuvels van Limburg en belgië te rijden en naar Inor in frankrijk is dichterbij dan Zwolle of zo. Leuk he dat hebben wij wel. Wij gaan wel eens op een zondag middag even naar Luxenburg om te tanken ( diesel, drank en tabak en als de vrouw het nodig vind ook parfum) EN dat heb je als je in Limburg woont Hi Hi
jo fo
jo fo
Luxemburg ken ik wel....
Vijf uur weg van de zaak en om negen uur gesetteld achter een pils op camping High Chapperal (ben even de plaatsnaam kwijt)
Ik blijf gewoon lekker hier wonen al ware het alleen al de verstaanbaarheid van de limburgers. (nie begrijp nie)
JW
Vijf uur weg van de zaak en om negen uur gesetteld achter een pils op camping High Chapperal (ben even de plaatsnaam kwijt)
Ik blijf gewoon lekker hier wonen al ware het alleen al de verstaanbaarheid van de limburgers. (nie begrijp nie)
JW