distributieriem

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
rozerik

distributieriem

Bericht door rozerik »

Weet iemand bij welke kilometerstand je bij een disco 300 tdi de distributieriem moet vervangen en is dat te doen voor een redelijke sleutelaar?
RoLandRover

Re: distributieriem

Bericht door RoLandRover »

Ik weet zo niet exact de km stand om dit te doen maar ik schat dat het om de 150.000 toch zeker wel gebeurd moet zijn!! als het niet een stuk korter is.

het werk zelf is duurt lang maar is te doen..

bij mijn 90 heb ik het hele front afgenomen om er goed bij te komen dus radiatuer en en olie koeler en bij de tdi natuurlijk ook de intercooler.

de grootste moeite had ik toen met het afnemen van de koelfan en de kruk as poelie zonder iets te vermoeren. eem lucht sleutel of veel geduld en creativiteit bied ook uitkomst. ik heb toen en staaf ijzer gebruikt om de kruk as goed te fixeren om de bout los te draaien LET OP DE ANDERSOM SCHROEFDRAAD!!!! deze had vast geschroeft op de poelie en haakte waarschijnlijk ergens achter het chassis.

daarna is het piece of cookie, met als vereiste dat je een moment sleutel hebt/leent om de riem op spanning te zetten. dit doe je 2X!! de tweede keer na de motor handmatig een aantal ronden te hebben gedraaid!

en alles er weer op, dus vice versa.

ik heb toen meteen besloten de Fan niet weer te monteren en hier de electrische Fan vasn een BMW 6cil 3serie te gebruiken. een RVS buis heb ik tussen de koelwaterslnagen gezet ,met een temp. sensor erin met 2 temp, schakelingen (bij elke auto handel te krijgen) dit voor de 2 ventielatoren. deze heeft speciaal draad en was dus in getapt in de buis (welke was voorzien van opgelaste platte plaat)

een ideaal systeem.

let bij het hele proces er wel op dat je de timing van de D.pomp niet veranderd!

succes en groeten,

RolandRover

laat je me weten hoe het gaat?
pedro

Bericht door pedro »

het is 80000 km of 6 jaar volgens dealer den uiver
heb het pas nagevraagd voor mijn eigen defender 300 tdi
Johan van Leeuwen

Bericht door Johan van Leeuwen »

Het is 90 duizend, maar hou die 80 aan want bij 90 gaat hij kapot en sneuvelen je stoterstangen en tuimelaars.
Ook moet je kijken of de modificatieset er op zit .
Die houd de riem gecentreerd, zoniet wordt de riem gehalveerd.
Kijk dus goed hoe hij er op zit als je het deksel er af haalt, als hij er half naast ligt heb je dus ook de modificatie set nodig.
Johan
Plaats reactie