veiligheidsgordels
veiligheidsgordels
Weet iemand wat de voorwaarden zijn voor het bevestigen van veiligheidsgordels,
of waar ik die info vandaan kan halen?
Ik wil graag weten of het nu wel of niet verplicht is gordels te moeten hebben in mijn laro van 1977.
Het is natuurlijk wel veiliger, maar ik vind het zo gedoe en het geeft zo'n rommel.
Groeten Ferry
of waar ik die info vandaan kan halen?
Ik wil graag weten of het nu wel of niet verplicht is gordels te moeten hebben in mijn laro van 1977.
Het is natuurlijk wel veiliger, maar ik vind het zo gedoe en het geeft zo'n rommel.
Groeten Ferry
Re: veiligheidsgordels
Hoi Ferry,
Op mijn site onder Rech talk staan de richtlijnen.....
www.seriousIIa.tk
Verder zijn ze natuurlijk ook hiet te vinden op het prikbord, moet je ven een zoekopdracht doen.....
Cheers Bowy
Op mijn site onder Rech talk staan de richtlijnen.....
www.seriousIIa.tk
Verder zijn ze natuurlijk ook hiet te vinden op het prikbord, moet je ven een zoekopdracht doen.....
Cheers Bowy
Wat voor Laro heb je? Heb het zelf pas ook uitgezocht voor mijn light weight (grijskenteken), na veel gepuzzel kwam ik er dus achter dat het niet hoeft bij de mijne (1982). Je kunt kijken op de site van de RDW, daar staan in het voertuigreglement alle regels. Let wel op, er zijn verschillen tussen grijs en geel kenteken.
Succes,
René
Was jij degene die ik dat hele relaas heb gestuurd? Want volgens de regelementen moet het namelijk WEL!
Ja, het is volgens mij verplicht,...
maar euh, zonder ze kan het een nog grotere rommel worden,....
Groet,
RoLandRover
bel eens naar de RDW
maar euh, zonder ze kan het een nog grotere rommel worden,....
Groet,
RoLandRover
bel eens naar de RDW
Nee, niet.
Lees goed.
4. Bedrijfsauto’s die na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen en die beurtelings voor het vervoer van personen of goederen kunnen worden ingericht, moeten zijn voorzien van autogordels voor de zitplaats van de bestuurder en de naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen.
Deze regel staat beschreven in het voertuigreglement. Bij de garage waar ik kom hadden ze het complete reglement ook liggen waarbij dit stukje aangevuld ook staat. Het soort voertuig dat hier bedoeld wordt (beurtelings voor het vervoer van personen of goederen kunnen worden ingericht) noemen ze daar een combinatievoertuig. Als je auto een combinatievoertuig is, dan staat dat op het kentekenbewijs. Dat is niet het geval (alleen bij busjes waarbij je banken etc kunt wegklappen dacht ik). Dus een light weight op grijs kenteken uit 1982 hoeft niet van een gordel voorzien te zijn!!! Ik heb hier uiteraard met diverse apk keurmeesters overgesproken en inderdaad, goed lezen wat er staat is heel belangrijk, maar de conclusie is dus dat het niet hoeft omdat het geen combinatie voertuig is.
Met vriendelijke groet,
René Herlaar
Ps. ik moet wel zeggen dat alles erg complex is...
Lees goed.
4. Bedrijfsauto’s die na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen en die beurtelings voor het vervoer van personen of goederen kunnen worden ingericht, moeten zijn voorzien van autogordels voor de zitplaats van de bestuurder en de naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen.
Deze regel staat beschreven in het voertuigreglement. Bij de garage waar ik kom hadden ze het complete reglement ook liggen waarbij dit stukje aangevuld ook staat. Het soort voertuig dat hier bedoeld wordt (beurtelings voor het vervoer van personen of goederen kunnen worden ingericht) noemen ze daar een combinatievoertuig. Als je auto een combinatievoertuig is, dan staat dat op het kentekenbewijs. Dat is niet het geval (alleen bij busjes waarbij je banken etc kunt wegklappen dacht ik). Dus een light weight op grijs kenteken uit 1982 hoeft niet van een gordel voorzien te zijn!!! Ik heb hier uiteraard met diverse apk keurmeesters overgesproken en inderdaad, goed lezen wat er staat is heel belangrijk, maar de conclusie is dus dat het niet hoeft omdat het geen combinatie voertuig is.
Met vriendelijke groet,
René Herlaar
Ps. ik moet wel zeggen dat alles erg complex is...
Om het nog erger te maken: onze 88LW van 77 heet op geel-kenteken
cabrio en heeft geen gordel-verplichting !!
Veilig idee !!
Peter (c)
cabrio en heeft geen gordel-verplichting !!
Veilig idee !!
Peter (c)
klopt omdat er geen rolkooi in een LW zit.
Zet je die er wel op dan moet je ook gordels inbouwen.
Steven
Zet je die er wel op dan moet je ook gordels inbouwen.
Steven
Mijn Lightweigt van 1977 was al voorbereid op heupgordels. Aan de deurkant op het achterschutbord naast de zitkussens en in de vloer van de achterbak, tpv de grote gaten in het schutbord naast de rugleuningen. Even de dopjes eruit schroeven/peuteren en je ziet het schroefdraad al zitten. Carpoint heupgordels passen er met bouten heel simpel in. Bij een hardtop met voorziening (metalen schoortjes) aan de binnengoot, passen er ook driepunts rolgordels van bijv. Carpoint zonder hak en breekwerk in. Boutjes draaien, simpel, iedereen kan het en.....wel zo veilig.
Noud,
Alle voertuigen, dus ook een Land Rover, zijn al veel langer voorbereid op gordelbevestigingen omdat het al veel eerder in andere landen wel verplicht was.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Alle voertuigen, dus ook een Land Rover, zijn al veel langer voorbereid op gordelbevestigingen omdat het al veel eerder in andere landen wel verplicht was.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Beste Ferry,
Ik heb een Laro SIII 88" uit 1975 en op mijn kenteken papieren staat gewoon vermeld: Vrijgesteld van gordel draag plicht.
Makkelijker kan het niet.
Maar voor del lange afstanden heb ik er gewoon heup gordels in gezet. deze passen prima zonder boren etc. ( gehaald bij Brezan Auto materialen. Hier krijg je op vertoon van het lidmaatschaps pasje van LRCH nog 10-15% korting op verschillende onderdelen)
Groet,
Maurice
Ik heb een Laro SIII 88" uit 1975 en op mijn kenteken papieren staat gewoon vermeld: Vrijgesteld van gordel draag plicht.
Makkelijker kan het niet.
Maar voor del lange afstanden heb ik er gewoon heup gordels in gezet. deze passen prima zonder boren etc. ( gehaald bij Brezan Auto materialen. Hier krijg je op vertoon van het lidmaatschaps pasje van LRCH nog 10-15% korting op verschillende onderdelen)
Groet,
Maurice
Denk erom: als je ze niet hoeft te hebben maar wel hebt, moet je ze ook dragen, moeten de bevestigingen aan de regels voldoen en moeten ze bij de APK gecontroleerd en goed bevonden worden.
ik heb ze dr wel inzitten maar voor de apk haal ik ze er even uit, de konstruktie is niet voorzien van vastzet punten voor 3 punts gordels, dus die heb ik zelf maar gefixt, helaas dragen ze niet de goedkeuring van apk keurmeesters.... dus dan maar zo 
janzzen

janzzen